יום רביעי, 03.07.2024 שעה 15:21

הרבה ג'וקוביץ', מעט אלקראס: סיכום 2023 בטניס

טרם פתיחת השנה הציפייה הייתה שהספרדי הצעיר הולך להשתלט על הסבב, אך הג'וקר עדיין מעל כולם ובענק. בנשים היה גיוון יוצא דופן ופריצה בארה"ב

|
אלקראס, ג'וקוביץ' וגוף (רויטרס)
אלקראס, ג'וקוביץ' וגוף (רויטרס)

שנת 2023 בטניס העולמי הייתה מלאה באירועים, אבל היה בה בעיקר את נובאק ג’וקוביץ’ והרבה. כמו תמיד גם בעונת הטניס שהסתיימה הג’וקר הסרבי היה במרכז העניינים עם עוד שנה על סף המושלמת, אך החידוש הפעם היה השלמת המהפך הגדול בפסגת המייג’ורים.

אחרי שלאט לאט צמצם את הפער מרוג’ר פדרר ובהמשך מרפאל נדאל, הג’וקר הסרבי הפך את הקערה, עלה לפסגה ואף הגדיל את הפרש הזכיות מהשור ממיורקה. התארים של אליפות אוסטרליה, הרולאן גארוס ואליפות ארצות הברית הפתוחה נכנסו לארון העמוס של נולה, זאת בזמן שנדאל הפצוע ראה דרך את הטלוויזיה את כל הנעשה.

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

הספרדי בלט בהיעדרו השנה, הפציעה באליפות אוסטרליה גרמה לו להעלות תהיות (קלות) על פציעה, אולם גם על זה רפא התגבר וצפוי לשוב בקרוב למגרשים באוסטרליה. נובאק מצדו ניצל בענק את הבמה וסגר את 2023 עם שלושה תארי גראנד סלאם ותואר של אליפות סוף השנה, שם השאיר מאחור את פדרר עם 6 זכיות לעומת 7 שלו.

כמובן שהסרבי גם סיים את השנה במקום הראשון בדירוג העולמי ובגיל 36.5 הפער משאר הסבב רק גדל, במקום להפך. היחיד שמצליח לעשות מעט צרות לכוכב מסרביה הוא קרלוס אלקראס. הספרדי הצעיר חגג השנה מייג’ור שני אחרי ניצחון אדיר בגמר ווימבלדון על נולה, אבל אם מישהו חשב שחילופי המשמרות כבר כאן, הוא הבין שטעה בענק.

נובאק כמו נובאק רק מגיע רעב יותר ל-2024, ואילו אלקראס ינסה השנה להפוך לטניסאי הטוב בעולם. אז רפא חוזר, אך קשה לדעת באיזה כושר, דניל מדבדב בטופ אבל לא בטופ של הטופ, ויתר השחקנים מתקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית, ביניהם כמובן אלכסנדר זברב וסטפנוס ציציפאס שממשיכים לאכזב. לעומת זאת, מי שלא זכה בגראנד סלאם השנה, אבל בהחלט הרשים הוא האיש והגזר, יאניק סינר.

יאניק סינר (רויטרס)יאניק סינר (רויטרס)

המדורג 4 בעולם הוביל את איטליה לזכייה שנייה בגביע דייויס, הגיע לגמר אליפות סוף השנה, לקח תואר מאסטרס אחד ובכלל נראה שמימוש מלוא הפוטנציאל שלו עוד רחוק. האיטלקי הצעיר מציג טניס עוצמתי וחסר פחד, כזה שיכול וצריך להביא לו תואר גראנד סלאם כבר בשנה הבאה עלינו לטובה. האמריקאים כמו האמריקאים המשיכו לאכזב בסבב הגברים וסגרו 20 שנים רעות, ללא אף כוכב שמאיים על מייג’ור, שלא נדבר בכלל על זכייה.

אז מה יהיה לנו ב-2024? כל עוד נובאק, עם 24 המייג’ורים, כאן וכשיר נראה שלא הרבה הולך להשתנות. אלקראס ינסה להפריע, גם רפא חולם להניף שוב את הרולאן גארוס ואת הגראנד סלאם ה-23, אך יהיה קשה לנשל את הסרבי מהכתר הכבד ומלא התארים (40 מאסטרס) ששם סביב ראשו המעוטר. בשורה התחתונה – גולת הכותרת של 2023 הייתה המצ’אפ החדש והמעניין בין נובאק לקרליטו.

קרלוס אלקראס (רויטרס)קרלוס אלקראס (רויטרס)

היריבות אמנם לא תגיע לזו שהייתה בין שלושת הפנומנים, בעיקר כי נולה כבר בן 36.5, אבל קיבלנו (וכנראה עוד נקבל) מצ’אפ יוצא דופן ומעניין בין הדור הישן לחדש. גם הולגר רונה, שעשה לאחרונה שינוי בעמדת המאמן עם צירופו של סברין לוטי (מאמנו של פדרר בעבר), מלא בפוטנציאל ומחכה לשנת הפריצה, כי את כל החבילה יש לו בהחלט.

אגב, במהלך העונה כשנשאל מה לגבי פרישה? הסרבי השיב: “כל עוד השחקנים הצעירים לא מצליחים לבעוט לי בתחת ולהזיז אותי הצידה. כשזה יקרה אז אחשב מסלול מחדש, כרגע זה רחוק מלקרות ואני כאן, רוצה לזכות בכמה שיותר תארים כל עוד אני מסוגל”. באשר ליכולתו השיב נובאק: “ג’וקוביץ’ של 2023 מנצח את נובאק של 2011”, שזה רק מעיד על ההישגים הבלתי נתפסים של הסרבי, אפילו בגיל כזה הוא רשם שנה מוצלחת יותר מ-2011, שבאמת הייתה נראית חריגה מאוד בראי ההיסטורי של עולם הטניס.

איגה שפיונטק מרוצה (רויטרס)איגה שפיונטק מרוצה (רויטרס)

בנשים הכל כבר היה הרבה פתוח ושוויוני בשנה הזו, 4 מייג’ורים הלכו ל-4 זוכות שונות ואם מישהו או מישהי חשבו שאיגה שפיונטק הולכת להשתלט על הסבב בקלות, ממש לא כך המצב. הפולנייה אמנם סיימה את 2023 במקום הראשון, אבל היא זכתה ברולאן גארוס בלבד. איגה הוכיחה שעל החימר היא בלתי ניתנת לעצירה, אבל על המשטח הקשה ובוודאי על הדשא היא פגיעה, מאוד פגיעה.

ארינה סבאלנקה הבלארוסית (משחקת ללא הדגל של ארצה בשל הסנקציות) הייתה בשנה אדירה, לא פחות. המדורגת שנייה בעולם זכתה באליפות אוסטרליה, נוצחה בחצי הגמר ברולאן גארוס ונעצרה רק בגמר של אליפות ארצות הברית הפתוחה. הטניסאית בת ה-25 הצליחה לממש את הפוטנציאל לא בגיל מוקדם, אך בהחלט יש לה עוד לא מעט שנים לזלול תארים.

האכזבה של השנה הייתה אונס ג’אבור, הטוניסאית הפסידה בחצי הגמר ברולאן גארוס ובגמר ווימבלדון וגם את השנה הזו היא סוגרת עם 0 מייג’ורים ונפילה מנטלית ברגעים המכריעים. לעומתה, הטניסאית המפתיעה של העונה הייתה מרקטה וונדרוסובה הצ’כית, שנחשבת לשחקנית חימר טובה, אך בווימבלדון רשמה מסע קסום וחגגה גראנד סלאם ראשון בקריירה.

קוקו גוף עם הגביע (רויטרס)קוקו גוף עם הגביע (רויטרס)

את הגראנד סלאם האחרון של השנה קטפה קוקו גוף, האמריקאית הצעירה, שכוונה להיות היורשת של סרינה וויליאמס, לא תהיה כזו, וכנראה גם לא רבע מהאמריקאית האגדית, אך סוף סוף שברה את תקרת הזכוכית, הזיזה את הקוף מהגב ועשתה זאת לעיני הקהל הביתי עם מהפך גדול ומרשים בפלאשינג מדו. גוף רק בת 19 (מרגיש הרבה יותר בגלל הפריצה המוקדמת שלה), תנסה להמשיך ולבסס את עצמה בטופ של הטופ גם בשנה הקרובה.

אגב, הזכייה של גוף פיצתה במעט את חובבי הטניס האמריקאים, שצמאים להצלחה קטנה בסבב הגברים, אך לפחות ובמקביל לכישלון המוחלט שם שהחל מתחילת המילניום ונמשך עד לשנים אלה, בנשים הטניסאיות האמריקאיות כן מצליחות להביא מעט כבוד ונחת לטניס שמשקיעים בו כל כך הרבה משאבים בארצות הברית.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */