רגע לפני שטסלה מוסרת ללקוחות הראשונים את רכבי הסייברטראק המדוברים (רכבי עבודה חשמליים), שוב מתפרסמת בארה”ב ידיעה אשר אשר מעוררת לא מעט תגובות, כאשר הפעם מדובר ב”תקנון” המפורסם באתר חברת טסלה.
מסתבר שענקית הרכבים החשמליים הוסיפה לאותו תקנון רכישה סעיף בו היא יכולה לתבוע את מי שמוכר את הרכב בשנה הראשונה לרכישתו. מדובר בסעיף המאפשר תביעה בסכום של 50 אלף דולר (או יותר, אם היה יותר רווח מהמכירה) והוא מוגדר לכאורה כסעיף “נאמנות למותג”.
אם אתם בהלם מאותו סעיף נציין כי אין מדובר בדבר חדש, שכן ברכבי יוקרה אחרים (דוגמת פרארי) קיימים סעיפים מסוג זה, אשר כוללים בין היתר איסור על שינוי במאפייני הרכב ללא אישור וכן הלאה. במקרים מסויימים, ה”עונש” על עבירה של “סעיף נאמנות” כזה או אחר, יכול להיות אף שלילת הזכות לקנות רכבים נוספים של המותג, אבל כאן כאמור מדובר “רק” בקנס.
אגב, קריאה מעמיקה יותר של תקנון של טסלה מעידה על כך שיש מקרים מסויימים בהם בעלי הרכב יוכלו למכור את הייסברטראק שלהם בשנה הראשונה (בנסיבות מיוחדות), אך טסלה היתה צריכה לאשר את אותה מכירה עם “זכות סירוב”.
מסתבר שמאז אותה ידיעה על אותו “סעיף נאמנות”, טסלה הורידה את אותו סעיף מהתקנון והוא אינו קיים יותר. התקנון עדיין מתייחס לענייני מכירה עתידית, אך התייחסות זו פונה בעיקר לסוכנויות רכב.
אחרי הורדת הסעיף, כמובן שעולות טענות לכאן לכאן. מצד אחד, אף אחד לא אוהב קונים שמקבלים את הרכב לפניהם בתור רק כדי למכור אותו הלאה, וכפי שכבר צויין הסעיף קיים בצורה זו או אחרת כבר ברכבי יוקרה.
מאידך, הלקוחות של הסייברטראק הם לרוב לקוחות פרטיים, ואף אחד בארה”ב לא אוהב שאומרים לו מה לעשות עם רכושו הפרטי. מעבר לכך, מחירו הגבוה ביותר של הסייברטראק (התלת מנועי) הוא 70 אלף דולר, כך שלא ניתן לומר שמדובר ברכב יוקרה.
מעבר לעניין המחיר, גם הייצור המסחרי אינו עולה בקנה אחד עם הגדרה של ייצור רכב יוקרה, שם ניתן למצוא לפעמים ייצור של מספר יחידות בודדות בלבד. כידוע, למעלה ממיליון לקוחות כבר שילמו מקדמה של מאה דולר עבור רכישה מוקדמת, וטסלה בעצמה טוענת כי היא תהיה לכל הפחות בקצב ייצור של 125 אלף רכבים בשנה.
בנקודה זו יש לציין כי הורדת הסעיף התבצעה אך ורק באותו תקנון שמתפרסם באתר טסלה (נכון לכתיבת שורות אלו), וכי כלי התקשורת בארה”ב אינם יודעים לספר כעת האם הסעיף הזה יופיע בהסכם הרכישה הסופי בין החברה ללקוחותיה.
יכול להיות שעם מסירת הרכבים בימים הקרובים יפורסמו ההסכמים האלו בפועל ואז ניתן יהיה לראות האם הסעיף “חזר”. לטסלה כידוע אין מחלקת תקשורת ולכן גם לא ניתן היה לקבל את תגובתה לעניין הסעיף האמור.
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ומאז 2019 עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!