יום רביעי, 03.07.2024 שעה 01:30

הלחץ הגדול, הביקורות והבעיות: לא רגוע בשווייץ

המדינה הרגועה סוערת מבחינה ספורטיבית: הלחץ והביקורות על המאמן כבדות וישנן בעיות גם בהתקפה. הכל על יריבת ישראל. עמית לוינטל, שליח ONE לבודפשט

|
שחקני נבחרת שווייץ (רויטרס)
שחקני נבחרת שווייץ (רויטרס)

נבחרת שווייץ אמנם במצב הרבה יותר טוב מישראל בבית ט' ועדיין היא מאוכזבת מאיכות הקמפיין שלה ויש עליה לחץ רב בתור הפייבוריטית. בתקשורת השווייצרית מתעקשים (בצדק) שמדובר בבית המוקדמות החלש ביותר מקצועית ואומרים כי ”זה די מביך שאחרי פתיחה טובה לקמפיין דעכנו ואנחנו מתקשים להעפיל מבית שכזה". 

כזכור, בחודש שעבר שווייץ פיגרה 3:1 בביתה מול בלארוס עד לדקה ה-89 והצליחה להשוות לבסוף בתוספת הזמן, ולפני כן היא הוציאה תוצאות תיקו מאכזבות בבית מול רומניה ובחוץ מול קוסובו, כשגם בצמד הניצחונות מול אנדורה, ה'נאטי' (כפי שמכונה נבחרת שווייץ) לא ממש הרשימה. "יש תחושה של לוזריות של הנבחרת, שחוץ מתוצאות רעות גם סופגת הרבה מאוד שערים מאוחרים וזורקת נקודות לפח, אם זה ככה מול יריבות נחותות מה יהיה מול האריות של אירופה?", סיפר ל-ONE העיתונאי השווייצרי יואן גארבר.

"זיגן אודר פליגן" – לנצח או לעוף, הייתה הכותרת בעיתון המקומי הפופולרי 'בליק'. העיתונאים השווייצרים עדיין משוכנעים ששווייץ תעפיל ליורו ומתעקשים שהיא במצב טוב מאוד. תיקו מול ישראל אכן ישים את שווייץ במצב מצוין – כשהיא זקוקה רק לניצחון ביתי על קוסובו בשבת כדי להבטיח כרטיס לטורניר שייערך הקיץ בגרמניה, וזאת עוד לפני מחזור הסיום בו תפגוש את רומניה בבוקרשט.

צפו: מסע״ת נבחרת שוויץ לקראת המשחק מול ישראל

מוראט יאקין, מאמן נבחרת שווייץ אמנם משדר אופטימיות ונושא חיוך על פניו רוב הזמן, אבל מבפנים הבטן בוערת והוא נמצא תחת לחץ גדול. "יאקין יודע שיש לו את הסגל הטוב ביותר בבית הזה בלי שום תחרות, עם שחקנים שמשחקים בקבוצות ובליגות איכותיות יותר, כמה רמות מעל רומניה וישראל", אמר ל-ONE העיתונאי השווייצרי שטפן קרייס. המנהל המקצועי של נבחרת שווייץ פיילואיג'י טאמי הוסיף: "הכל בידיים שלנו, אנחנו רגועים לגמרי, אבל חשוב לנו מאוד לסיים במקום הראשון כדי להיות בדרג הראשון בהגרלת הבתים של היורו".

בסגל של השווייצרים יש בעיות מקצועיות וחברתיות ומרגישים את המתח והלחץ, שיעבור רק במקרה של ניצחון על ישראל, שיבטיח להם רשמית את הכרטיס ליורו שיתקיים אצל שכנתה מצפון, גרמניה. אחרי המשחק מול קוסובו בספטמבר (בו קוסובו השוותה ל-2:2 בתוספת הזמן), הקפטן גראניט שאקה מתח ביקורת נוקבת נגד מאמנו יאקין וטען שהאימונים שלו לא רציניים, עצלים ונערכים בקצב איטי וללא דינמיות שתהלום שחקנים שמגיעים לנבחרת שווייץ מקבוצות עילית באירופה.

מוראט יאקין. המון ביקורות ולחץ עליו (רויטרס)מוראט יאקין. המון ביקורות ולחץ עליו (רויטרס)

שאקה הוא המנהיג הבלתי מעורער של הנבחרת והדברים שלו שיקפו חוסר אמון מסוים של הסגל השווייצרי במאמן, כאשר גם התקשורת השווייצרית לא חוסכת בחיצי ביקורת כלפי יאקין, שחייב להוכיח שהוא ראוי לאמן את ה'נאטי' – הכינוי של הנבחרת. בחודשים האחרונים עלו דיבורים על אפשרות להחליף את יאקין, כששמו של מאמן הנבחרת האהוב לשעבר ולדימיר פטקוביץ' עלה מועמד לחזור, אבל נשיא ההתאחדות השווייצרית דחה את האפשרות הזו והתעקש שהמאמן הנוכחי יוביל את הנבחרת ליורו ויישאר מאמן הנבחרת.

יאקין אגב איבד את אמו שנפטרה בשבוע האחרון. "אלה רגעים עצובים עבורי אבל אני חש גאווה ואסיר תודה כלפיה. אנחנו משפחה גדולה שמחזקת אחד את השני", אמר המאמן. העיתונות השווייצרית, שכאמור לא חוסכת בביקורת על יאקין, לא מבינה איך הוא לא מוצא מקום בהרכב לבלם המעולה של ניוקאסל פביאן שאר, בעוד הוא מתעקש ללכת עם ניקו אלבדי הוותיק מבורוסיה מנשנגלאדבך לצידו של מנואל אקאנג'י המצוין ממנצ'סטר סיטי.

גרניט ג'אקה (רויטרס)גרניט ג'אקה (רויטרס)

אחת הבעיות המרכזיות של שווייץ היא ההתקפה. אמנם היא כבשה הרבה יותר מכל נבחרת אחרת בבית ט' – 20 שערים בשבעה מחזורים (ממוצע של כמעט שלושה גולים למשחק), אבל התחושה היא כי שחקני ההתקפה המרכזיים שלה לא מגיעים בכושר שיא למפגש מול ישראל. החלוץ המוביל שלה, בריל אמבולו ממונאקו, הוא פצוע סדרתי. הוא נעדר כבר חודשיים עם פציעה ובלעדיו הנבחרת מתקשה יחסית.

זאקי אמדוני אמנם כבש וכיבש ב-0:3 על ישראל והוא מחזיק במאזן נהדר בנבחרת שוויץ (שישה שערים בשמונה משחקים), אבל הוא מתקשה להרשים מאז שעבר מבאזל לברנלי האנגלית בה כבש שער פרמיירליג בודד. נואה אוקאפור מייבש את הספסל במילאן, סדריק איטן שכבש וכיכב במדי יאנג בויז נגד מכבי חיפה, הוא אמנם חלוץ עם נוכחות פיזית מרשימה, משחק ראש טוב וטכניקה לא רעה הוא הוא איטי וחוסר הדינמיות שלו בולטת לרוב במשחק מסודר ועומד.

ברל אמבולו בועט. חיסרון משמעותי (רויטרס)ברל אמבולו בועט. חיסרון משמעותי (רויטרס)

למרות כל הצרות, שווייץ פייבוריטית ברורה והחדשות הטובות ליאקין הם שיש לקבוצה כמה שחקנים שנמצאים בכושר מעולה – בראשם שאקה שנראה מצוין מפתיחת העונה במדי באייר לברקוזן מוליכת הבונדסליגה ולא מפספס משחקים, הוא בכושר אדיר ואמור להקשות את החיים של שחקני מרכז השדה של ישראל. עבור אקס ארסנל, המשחק נגד הנבחרת של אלון חזן יהיה בלתי נשכח כי הוא ירשום בו ציון דרך היסטורי ויהפוך לשיאן ההופעות הבלעדי בתולדות נבחרת שווייץ עם הופעה מספר 119 במדי נבחרתו.

מנואל אקאנג'י הוא לא רק בלם אדיר, מהטובים באירופה תחת פפ גווארדיולה באלופת אירופה מנצ'סטר סיטי, אלא אף נכנס לכושר כיבוש לאחרונה וכבש גם נגד יאנג בויז השווייצרית בליגת האלופות וגם בשני המחזורים האחרונים של הליגה מול בורנמות' וצ'לסי. גם השמות הפחות מוכרים אצל היריבה של ישראל הם שחקנים נהדרים שמשחקים ברמה גבוהה בהרבה מזה של שחקנינו – ובהם רמו פרוילר ומישל אבישר הקשרים מבולוניה, דניס זקאריה ממונאקו, ג'יבריל סואו מסביליה ואחרים. 

אקאנג'י מול ויניסיוס. שחקן המפתח (רויטרס)אקאנג'י מול ויניסיוס. שחקן המפתח (רויטרס)
אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */