יום רביעי, 03.07.2024 שעה 19:23
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

"מתעסקים בספורט כזירת מלחמה, עמדנו בכבוד"

מפקד משטרת יפו קובי אבוטבול בראיון ל-ONE על הדרבי: "הקהל צריך להיות מורתע מרמת הענישה ולא מכוח המשטרה, המנורה הבוהקת הייתה מעל הראש של כולם"

|
תורי הענק בחוץ (איציק בלניצקי)
תורי הענק בחוץ (איציק בלניצקי)

עוד לפני ההצגה של מכבי ת"א ב-0:5 על הפועל, הדרבי התל אביבי שנערך אמש (שלישי) בבלומפילד עמד בסימן העדויות הקשות שהגיעו מאוהדים מחוץ לאצטדיון והחרמת המשחק על ידי אולטראס הפועל, זאת לאחר שהמשטרה פשטה על מחסני הארגון והובילה לעשרות מעצרים. כעת, בראיון ל-ONE, קובי אבוטבול, מפקד משטרת יפו, מתייחס לכל האירועים שקדמו למשחק.

איך אתה מסכם את אירועי הדרבי?
”היינו עדים לניסיון כואב של הפיכת אירוע ספורט חשוב לשדה קרב. האוהדים הקיצוניים משתי הקבוצות, האולטראס והפנאטיקס, ביקשו לפגוע אחד בשני עם אמצעים חסרי תקדים, בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים, מוטות ברזל, שרשראות, אבנים, באמת אלימות קשה מאוד. אנחנו מזהים את ההתארגנות המתוכננת והמתואמת הזאת של חוגי האוהדים תוך הצטיידות בכמויות חריגות של אמצעים מסוכנים. אנחנו מתארגנים מבעוד מועד בעבודת מטה סדורה. עוד לפני המשחק אנחנו עוצרים כ-80 אוהדים חמושים בכל אותם אמצעים פוגעניים”.

עצרתם מהצד של הפועל ת”א.
”כן, מהצד של הפועל. לאחר מכן עצרנו גם אוהדי מכבי עם התארגנות דומה, זיקוקים צבאיים, רימוני עשן בכמויות גדולות מאוד שעלולים להוביל לחנק ודחק של קהל, אמצעים פשוט נוראיים להכניס למשחק כדורגל”.

בלאגן בכניסה לשער 8 לקראת הדרבי

מאיפה הם השיגו את כל זה?
”אנחנו מטפלים בזה כרגע בהארכות מעצר ובחקירה מסודרת. עוד לא חתמנו את הגולל על התיקים האלה. רק בשעות האחרונות סיים פה אחרון הנחקרים, חלקם עולים לבית משפט וחלקם הורחקו מכל מגרשי הספורט לעונשים המקסימליים שניתן על ידי קצין משטרה, ובהמשך נפנה לבתי המשפט”.

70 אוהדים ביחד, איפה תפסתם אותם ומה היה שם?
”את חוג האולטראס תפסנו לא רחוק באזור דרום תל אביב, ראינו את מחסן ההתארגנות שלהם, הם היו חמושים מכף רגל ועד ראש, מוטות ברזל, בקבוקי תבערה וכל מה שציינתי. התארגנות שהייתה אמורה לבוא ולהגיע לתוך המשחק. גם בלילות שקדמו לדרבי חווינו אותם מתהלכים ברחובות רעולי פנים, גם בצאת כיפור ובימי האימונים המקדימים. הם הגיעו לרחובות העיר וחיפשו את אוהדי מכבי כדי לנהל קרבות דמים ברחוב. גם מכבי ת”א לא יצאו מהעניין והגיעו לאימונים המקדימים מצוידים בפירוטכניקה, פרצו את השערים של מגרשי האימונים בקריית שלום ולבסוף הגיעו להבנות עם מנהלי הקבוצה והפעילו פירוטכניקה. גם הם יצאו לתהלוכות רעולי פנים בערב יום כיפור כדי לחפש את אוהדי הפועל”.

“אנחנו מוצאים את עצמנו בימים שלפני וגם ביום המשחק עצמו, ממש כמו שכפ”ץ, השוטרים עומדים באמצע בין המון משולהב חמוש באבנים וברזלים, משליכים אחד על השני, ולא נותר לנו אלא לבצע עשרות מעצרים. יש עד כה 96 עצורים משני הצדדים”.

צפו: פרשים מחוץ לשער 7-8

מצד שני, יש טענות על אלימות מהמשטרה, השתמשתם בפרשים, שאנשים נורמטיביים שלא קשורים למאורע קיבלו מכות, אנשים נמחצו בתורים.
”התחלנו את המשחק הזה בעמדה נחותה בהיבט של סגירת 4-5. לצערי עתרנו לבית הדין ולא נענינו ולכן האולטראס נכנסו לשער 7-8. אין הפרדה בין השערים, אין חציצה לא באצטדיון ולא בחוץ, כך שהרחבה לכיוון שער 10 בין הקהלים הפכה לשדה קרב. אוהדים בחרו בה כדי להתכתש. הם התכתשו ביניהם וכשראו שאנחנו מבצעים מעצרים ומשמשים כחוצץ ביניהם, הם הפנו את הזעם כלפינו השוטרים, שספגו אבנים, מקלות, קרשים וגדרות. הכל מצולם, ובלית ברירה רק כשפרצו האוהדים את שערי החירום ושברו את מנעולי החירום, כשמאות נכנסו פנימה למבואות ללא בידוק וכרטוס, עם תקיפה המונית מאוד קשה של המאבטחים והסדרנים, רק אז הפעלנו את הפרשים. ניסינו בכל דרך שלא לפגוע עם הפרשים בתורים, אבל זה מאוד קשה כש-4-5 סגור ורחבות התורים עמוסות. אגב, עשינו שימוש בפרשים בזמן מאוד קצר”.

לילדים אסור להגיע לכדורגל לפי מה שאתה אומר.
”אנחנו עושים כל מאמץ כדי שבעיקר נשים, ילדים ומבוגרים יוכלו לבלות במגרשים בצורה בטוחה. עובדים מבוקר עד לילה על העניין הזה, בנוסף לכל האתגרים שיש למשטרה בתחום הטרור והפלילי. אנחנו מתעסקים בספורט כאל זירת מלחמה. זה לא אמור לקרות במדינה מתוקנת. לא ייתכן שמאות עד אלפי אוהדים קיצוניים משני המחנות הורסים את החוויה לאלפים רבים אחרים שרוצים להגיע וליהנות. שערי 4-5 נסגרו ולכן לא היה ניתן לחצוץ, או כמעט ולא היה ניתן, בין קהלי האוהדים הקיצוניים, ולצערי זו התוצאה. אני שמח שעמדנו במשימה בצורה מעוררת כבוד, ולראיה אין פצועים בבתי החולים, בניגוד למשחקי הדרבי של השנים האחרונות. גם אגב הפעלת הפרשים וכל הטענות, ניסינו שלא ייפגעו הבלתי מעורבים, עצרנו אך ורק אנשים שיש לגביהם ראיות בשימוש בכוח ואמצעים פוגעניים. עד שעות הבוקר אנחנו עדיין אוספים אמצעי פירוטכניקה בסביבת האצטדיון בעקבות השימוש במגנומטרים, כי אנשים לא רצו להגיע לשערי המגנו. גם זה אמצעי שעשינו רק במשחק הזה ועושים אותו רק במשחקים שיש איומים קונקרטיים לסכנה לשלום הציבור”.

אוהדי הפועל תל אביב (איציק בלניצקי)אוהדי הפועל תל אביב (איציק בלניצקי)

בסופו של דבר אוהדי מכבי ת”א כן הכניסו פירוטכניקה.
”אוהדי מכבי ת”א פרצו את שערי החירום ונכנסו מאות ללא בידוק. הם שברו את הסדרנים ומנעולי הבריח. הפעלתי פרשים כדי להפסיק את הכניסה ההמונית לתוך האצטדיון ליציע של מכבי. גם סגרנו אותו כי הוא הגיע לתפוסת יתר, כיוון שאנשים נכנסו ללא כרטיס.

מצד אחד אתה אומר שכל הכבוד למשטרה במה שעשתה, אבל מצד שני כשלתם עם אוהדי מכבי, כי יכול היה לקרות אסון.
”מי שאמון על עניין הכניסה וההתנהלות זה מנהל המגרש ולא משטרת ישראל. אנחנו נדרשנו לפאתי המגרש מאחר שהתפתחו קטטות אלימות קשות מאוד. אם היינו עוזבים את הרחובות שעוטפים את המגרש היו פצועים וחלילה הרוגים, אני פחות מתעסק בשערי חירום, יש סדרנות על פי חוק הספורט, יש מנהל מגרש וחברת אבטחה שאמונה על העניין הזה”.

הייתי במשחק במדריד, שוטרים חיפשו עליי וגם סדרנים, אבל השוטרים עושים שם את הבידוק.
”השוטרים היו מעורבים בבידוק עד הצוואר ומסייעים. ברגע שאדם מצפצף במגנומטר אחרי שהוציא את כל כבודת היד לסלסלה, יש מנגנון מסודר שבו אנשי משטרה ולא סדרנים לוקחים אותו במסודר לנוהל חיפוש, בדיוק כמו במדריד ומדינות אחרות. לצערי בשערי החירום אנחנו לא נמצאים. קצרה היריעה מלהכיל את היכולת של המשטרה להיות בכל פינה באצטדיון, לכן יש חברה אזרחית. בשערי החירום נמצאת על חברה אזרחית”.

הדוחק בכניסה לתורים של אוהדי מכבי תל אביב (איציק בלניצקי)הדוחק בכניסה לתורים של אוהדי מכבי תל אביב (איציק בלניצקי)

אבל זה גדול על החברה האזרחית.
”לצערי אנחנו מהווים כוח כוננות עבור אותה חברה וברגע שהשערים קורסים אנחנו נכנסים פנימה”.

אולי במשחקים כאלה המשטרה צריכה לקחת את הניהול מא’ עד ת’?
”למשטרה יש אתגרים רבים ומגוונים, בטח בעולם הפלילי ובתקופת החגים, נושא עבודת המטה למשחקים האלה לוקחת שבועות ארוכים והשקעה אדירה, נכונה ההחלטה שמגרשי הספורט יהיו בניהול אזרחי. אין מקום בכלל לדעתי בשיטור כוחני בתוך מגרשי ספורט. הקהל צריך להיות מורתע מרמת הענישה ולא מכוח הזרוע של המשטרה. צריך לייצר עונשים פרקטיים שמייצרים הרתעה בדמות קנסות כספיים, הרחקות משמעותיות, עונשי מאסר מרתיעים, כדי שמעט מהחוליגנים לא יהרסו לקהל הנורמטיבי את חווית הספורט”.

אבל רואים מה קורה בבתי המשפט.
”הנושא רחוק מפתחה של המשטרה, אנחנו מנהלים יחידות אכיפה”.

אוהד הפועל ת"א בעימות עם המשטרה (אורן דגן)אוהד הפועל ת"א בעימות עם המשטרה (אורן דגן)

ילדים יצאו עם טראומה מבלומפילד עם כל הסוסים ומה שקרה.
”אף ילד לא הגיע לבית החולים ולא נפצע. אני ממש מצער על זה שהם חוו טראומה, אבל להכניס את האולטראס לשער 7-8, המנורה הבוהקת הייתה מעל הראש של כולם. האולטראס היו אמורים להיכנס ל-4-5 שהיו סגורים והוחלט להכניס אותם ל-7-8, שערי 10-11 היו של מכבי ואין לאן להכניס אותם, פשוט אין”.

נשיא בית הדין העליון אמנון סטרשנוב קיבל החלטה לא להיענות לבקשה שלכם.
“אני לא רוצה לפרש את ההחלטות של נשיא בית הדין העליון, בטוח שהוא מונע משיקולים אובייקטיביים ורציניים, אבל אני רוצה לומר שהתנאים שהונחו לפתחינו הם כאלו שמביאים לקרבה פיזית בתוך האצטדיון בין מחנות האוהדים, שלמשטרה קשה מאוד לחצוץ בין קהלים כאלה משולהבים וחמושים באמצעים פוגעניים”.

אם זה יקרה שוב תוכלו לאבטח או שתגידו מראש שאתם לא יכולים לקחת אחריות כזאת?
”אנחנו נבצע כל משימה שתוטל עלינו על פי חוק בין אם היא קלה או קשה, וכשנגיע למועד הבא נאמר את דברינו לאור הפקת הלקחים מהמשחק הזה”.

שוטרי משמר הגבול (איציק בלניצקי)שוטרי משמר הגבול (איציק בלניצקי)

כשראינו סוסים דוהרים לכיוון ההמון, אתה כמפקד התחנה ומי שאמון על כך, רגוע מהדבר הזה, מהמראות האלה?
”אתה בטח מתאר לעצמך שלא הפעלנו את זה בחפץ לב ולא היינו רגועים. היינו עם הפרשים ועם השוטרים, בתוך הקהל, אני בעצמי ספגתי אבנים, מטר של יריקות וקללות. לא הלכתי הביתה מהדרבי, אני עדיין בתחנה מאתמול. הייתי עם השוטרים בשטח ואני מדבר תוך כדי הטיפול בעצורים. בוודאי שאף קצין משטרה לא שש להפעיל אמצעים כאלה ואחרים במגרשי הכדורגל. אני מזכיר שבמדינות אחרות בעולם והפיזור לקרבות בין חוליגנים מבוצע עם אמצעים אגרסיביים פי כמה ממה שמשטר ישראל מפעילה. אתמול היינו חשופים עם מדים בלבד לגופנו, ללא אפוד מגן, אלות או קסדות, ונתקלנו באוהדים חמושים באמצעים חסרי תקדים. ועצם העובדה שהצלחנו באמצעות פרשים בלבד להביא למצב שהבוקר לא סופרים פצועים והרוגים בבתי החולים, אני חושב שזה הישג שלנו”.

כשאתה רואה את כמויות האמל”ח, כמו מה זה נראה לך?
”התארגנות מתואמת, מתוכננת של חוג אוהדים קיצוניים, שמצטיידים בכמויות כאלה חריגות של אמצעים, מביאה אותנו לידי עיסוק בזירת קרב ולא בספורט לצערי. טרור? לא הייתי מקביל את זה לטרור, אבל זה ברף הגבוה של האלמנטים הפליליים וצר לי שהגענו לשם”.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */