יום רביעי, 03.07.2024 שעה 13:48
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

טכני ופיזי, אבל איטי ולא יציב: היכרות עם שואו

הקשר שמגיע למכבי חיפה כיכב בנבחרת אנגולה מגיל 19 והפך לשחקן היקר ביותר שנמכר מהליגה המקומית, אך טרם מימש את הפוטנציאל ומגיע לכרמל בנקודת שפל

|
מנואל קאפומנה (אינסטגרם)
מנואל קאפומנה (אינסטגרם)

הגעתו של מנואל קפומאנה, המכונה שואו מאז שהוא החל לשחק כדורגל, למכבי חיפה משמחת מאוד את לודוגורץ שקיבלה תמורתו כ-1.2 מיליון אירו. הקשר האנגולי לא היה בתוכניות של אלופת בולגריה, ולא היה אמור להיכלל בסגל לעונה הנוכחית בשל מגבלת זרים בכל מקרה. "אין לו דרכון אירופי, אבל זו לא הסיבה היחידה בגללה הוחלט להעזיב את שואו. המאמן איביילו פטב לא מעריך אותו", מסביר העיתונאי הבולגרי מטודי שומאנוב. 

חוסר שביעות הרצון מביצועיו הגיע לשיא חדש בסיבוב הראשון במוקדמות ליגת האלופות, שבו התמודדה לודוגורץ מול בלקאני הקוסוברית והפסידה באופן סנסציוני 2:0 במשחק הראשון בחוץ לפני חודש. שואו, שהפגין יכולת ירודה, הוחלף במחצית, שותף מספר ימים לאחר מכן כמחליף בתבוסה המדהימה לעולה החדשה קרומובגראד במחזור הפתיחה בליגה הבולגרית – ולא ראה יותר דשא במדי לודוגורץ. היה ברור לכל המעורבים שהוא בדרך החוצה, וההצעה של מכבי חיפה הגיעה בזמן הנכון. לאור הנסיבות, הפעם לא הייתה לשחקן כל סיבה הגיונית לסרב לירוקים, וכך נמנעה האכזבה שליוותה את כל הניסיונות הקודמים של אלופת ישראל להחתים קשר אחורי זר ברמה נאותה.

אז האנגולי מגיע לכרמל בנקודת שפל בקריירה ובמצב רוח לא מזהיר, אך זה לא בהכרח אומר כי מכבי חיפה ביצעה עסקה גרועה. המחיר עלול להיות מעט מוגזם בתנאים שנוצרו, אולם הפוטנציאל של שואו קיים בהחלט, ומדובר בשחקן בן 24 – כלומר שיאו אמור להיות לפניו. 

מנואל קאפומנה (אינסטגרם)מנואל קאפומנה (אינסטגרם)

היכולות שלו זוהו בגיל מוקדם על ידי המאמן הבוסני דרגאן יוביץ' שהדריך את קבוצת פרימיירו דה אגוסטו, הממומנת על ידי צבא אנגולה, ונחשבת לאחת הטובות במדינה. הוא קודם לסגל הבכיר ב-2017 בהיותו בן 18, והותיר רושם כה חיובי כשהפך לשחקן הרכב בנבחרת הבוגרת בחלוף חודשים ספורים. כאשר שותף בשני משחקים באליפות אפריקה ביוני 2019, הוא כבר הספיק לזכות בשלוש אליפויות בארצו, והופעותיו בטורניר היו טובות מספיק כדי שליל תסכים לשלם למועדון האנגולי שני מיליון אירו תמורת החתמתו באותו קיץ.

מדובר בשיא כל הזמנים בפער ניכר עבור שחקן מהליגה האנגולית, והמנכ"ל מארק אינגלה הביע התלהבות גדולה כאשר הציג אותו לתקשורת. "אנחנו מאושרים להביא את שואו, שהוא שחקן צעיר עם ניסיון לא מבוטל. הוא מחלץ כדורים, מוסר היטב, מבצע את הפעולות במהירות. יש לו מקום רב לשיפור, ובמסגרת הפרויקט שלנו נעזור לו להתפתח. אנחנו מודעים לכך שהוא יזדקק לזמן כדי להסתגל לסגנון המשחק בצרפת, אבל מקווים שיעשה זאת בהקדם, והעובדה כי יש לנו דוברי פורטוגזית בחדר ההלבשה תסייע לו", הוא הדגיש.

מנואל קאפומנה שואו (האתר הרשמי של ליל)מנואל קאפומנה שואו (האתר הרשמי של ליל)

לשם התחלה, שובץ שואו בקבוצת המילואים, אך ייתכן כי ההתאקלמות לא הייתה טריוויאלית, כי באוגוסט הוחלט להעבירו בהשאלה לבלננש הפורטוגלית. היו לכך שני יתרונות בולטים – הובטח לו מקום קבוע בהרכב בליגה אירופית מכובדת מאוד, ועוד במדינה שבה הוא יכול לתקשר עם כולם בשפת אימו. שואו הגיע למועדון מליסבון עם תקוות גדולות, ואכן תרם רבות במהלך עונת 2019/20. הוא היה שחקן חשוב בקבוצת תחתית ששרדה על חודן של שתי נקודות, והיה אחד הטובים בסגל לדעת הפרשנים.

"שואו הרשים מאוד, והסגל החלש של בלננשש איפשר לו להתבלט. הוא שחקן מלהיב עם שליטה טכנית מצוינת, ומכדרר מצוין יחסית לקשר אחורי. הייתה לו נטיה לנדוד אחורה, לשחק בין שני הבלמים ולנווט משם את המשחק. הוא יצירתי, יש לו מסירה טובה, והוא ביצע בדרך כלל גם את המשימות ההגנתיות. היינו סקרנים לדעת אם הוא מסוגל להתקדם לקבוצה ברמה גבוהה יותר", מספר הפרשן הפורטוגלי לואיס קטארינו.

מנואל קאפומנה (אינסטגרם)מנואל קאפומנה (אינסטגרם)

וזה בדיוק מה שליל בחרה לעשות בתום עונת ההשאלה. שואו ביקש למצוא עבורו קבוצה פורטוגלית בכירה יותר, וקיבל את מבוקשו כאשר הושאל לבואבישטה. אלא ששם העסק היה מורכב יותר עבורו בגלל תחרות עזה על מקום בהרכב. חאבי גרסיה הספרדי, אקס ריאל מדריד ומנצ'סטר סיטי, בדיוק הגיע לשם לקראת סיום הקריירה, והקבוצה החתימה גם את סבסטיאן פרס הקולומביאני. שניהם איישו באופן טבעי את המקומות בקישור המרכזי ודחקו את שואו לספסל – גם אם המאמן סמך עליו ושיתף אותו פעמים רבות כמחליף. בשורה התחתונה, הייתה זו שנה מועילה, וגרסיה לימד אותו רבות גם באימונים, אבל הכמיהה הייתה למצוא מקום עם דקות משחק רבות יותר.

ליל, שזכתה ב-2021 באליפות סנסציונית, כבר לא ממש חיכתה לו. אינגלה התפטר במהלך העונה הגדולה על רקע חילוקי דעות קשים בהנהלה, ושחקנים שהחתים עברו לרשימה השחורה – במיוחד אלה שכלל לא נוסו במועדון. לכן מיהרו במועדון להעזיב את שואו, ולודוגורץ קפצה על המציאה. עם ברזילאים רבים בסגל, הוא היה אמור להרגיש בבית, וגם העיר התאימה לו מאוד.

מנואל קאפומנה שואו (הטוויטר של בואבישטה)מנואל קאפומנה שואו (הטוויטר של בואבישטה)

"רדגראד קטנה, וזה מתאים לאופי השקט שלי", הצהיר הקשר כאשר הוצג במסיבת העיתונאים לפני שנתיים. היו סיבות לאופטימיות, אבל הקדנציה שלו בבולגריה הייתה מעורבת והתאפיינה בתנודות חדות בכושרו. מצד אחד, האוהדים העריכו את עוצמתו הפיזית, את היכולות הטכניות שלו, את הכישרון בניהול המשחק ואת המסירות המדודות. מצד שני, במשחקים רבים מדי שואו נעלם ולא הורגש, ומחדלים הגנתיים נרשמו לחובתו.

"הוא אחד השחקנים האהובים שלי בקבוצה, ויש לו פוטנציאל לשחק בליגה הצרפתית לפחות", טוען איבן, אוהד לודוגורץ. מצד שני, מקומו בהרכב מעולם לא היה מובטח, והעיתונאי תיאודור בוריסוב מסביר: "שואו מסוגל לשלוט בקצב המשחק, הוא שחקן אתלטי מאוד, בעל משחק ראש טוב, יודע לכדרר ויכול להיות יעיל בעזרה להתקפות. יש לו שתי בעיות – הוא איטי יחסית, וסובל מחוסר יציבות קיצוני. לצד משחקים מצוינים יש לו הופעות כושלות, והוא אף פעם לא חיבר מספר שבועות טובים ביחד".

מנואל קאפומנה שואו (אינסטגרם)מנואל קאפומנה שואו (אינסטגרם)

שני המאמנים הראשונים שלו בלודוגורץ, סטניסלאב גנצ'ב ואנטה שימונדז'ה הסלובני, ניסו להעניק לו גיבוי רחב, אבל מערכת היחסים עם פטב שהגיע למועדון במרץ האחרון עלתה במהרה על שרטון, והמחצית החלשה מול בלקאני חרצה סופית את גורלו של האנגולי. הוא הבין שעליו לצאת לדרך חדשה, בעוד בהנהלה חיפשו רוכש שיוכל להזרים סכום כסף משמעותי תמורתו, למרות שנותרה שנה אחת בלבד לחוזהו.

מכבי חיפה התנדבה לעשות זאת, והזיכרון המתוק ביותר שמותיר הקשר בלודוגורץ הוא שער מרהיב לחיבורים של ספרטק ורנה בחצי גמר הגביע בעונה החולפת. הוא לא מרבה לכבוש, אבל מסוגל לאיים על השער ממרחק אם מעניקים לו מרחב פעולה. הכיבוש סלל את דרכה של לודוגורץ להנפת הגביע, ויש לו גם שתי מדליות זהב כאלוף בולגריה – מקבלים אותן כמעט אוטומטית כאשר חותמים בקבוצה שלא מוותרת על הפסגה מאז 2012.

שואו יעזור להם לאיים על השער ממרחק. שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)שואו יעזור להם לאיים על השער ממרחק. שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)

אלופת ישראל מקבלת, אם כך, שחקן צעיר יחסית שצבר ניסיון בשתי עונות בליגה הפורטוגלית והתנסה רבות במפעלים האירופים במהלך שתי עונות בלודוגורץ. הוא מוכשר בכדרור ובניהול המשחק בהשוואה לקשר אחורי ממוצע, וניחן באתלטיות, אבל לא כדאי לצפות ממנו לכסות שטחים ללא הפסקה כי אינו מהיר מספיק – וזה עלול להיות בעייתי במיוחד כאשר היריבה יוצאת להתקפות מתפרצות.

איטיות היא לא תכונה שניתנת לשיפור, אבל חוסר יציבות בהחלט כן – וזו המשימה המרכזית של המאמן מסאי דגו שמקבל לידיו שחקן שעדיין רחוק מאוד ממיצוי הפוטנציאל שלו. לכן גם לא טריוויאלי להעריך את סיכויי הצלחתו בכרמל, אבל מכבי חיפה מאושרת בוודאי להפסיק את מסע החיפושים המתיש. כעת צריך להתמקד בהשבחת הרכש.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */