יום שלישי, 02.07.2024 שעה 07:30
ליגה לאומית 24-25
00-00בני יהודה1
00-00הפועל א.א. פאחם2
00-00הפועל כפ"ס3
00-00הפועל כפר שלם4
00-00הפועל נוף הגליל5
00-00הפועל ניר רמה"ש6
00-00הפועל עכו7
00-00הפועל עפולה8
00-00הפועל פ"ת9
00-00הפועל ר"ג10
00-00הפועל ראשל"צ11
00-00הפועל רעננה12
00-00הפועל ת"א13
00-00מ.ס כפר קאסם14
00-00מכבי הרצליה15
00-00מכבי יפו16
לוח משחקים
  • הפועל ר"ג
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • הפועל כפ"ס
  • מכבי יפו
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • מכבי הרצליה
  • הפועל עפולה
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • הפועל עכו
  • בני יהודה
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • מ.ס כפר קאסם
  • הפועל ראשל"צ
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • הפועל א.א. פאחם
  • הפועל ניר רמה"ש
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • הפועל כפר שלם
  • הפועל רעננה
  • חמישי, 22/08, 00:00
  • הפועל נוף הגליל

"אני יכול לאמן את מכבי חיפה, אף זר לא יצליח"

אחרי שהעלה את מכבי פ"ת, בני לם כרגיל לא עושה חשבון בפודקאסט ‘שיחת היום’: "המאמנים הישראלים טובים מהזרים". וגם: קוז'וק, לוזון וסגל. האזינו

|
בני לם (שחר גרוס)
בני לם (שחר גרוס)

בני לם עבר עונה מטלטלת. הוא התחיל אותה עם מכבי נתניה, כאשר רצה שההצלחה הגדולה מהעונה שלפני כן תמשיך, אך מסע הקסם של לם נעצר. הוא התפטר והחליט שהוא לא יכול לעמוד בלחץ האכזבה של האוהדים הרבים, מנגד הוא מצא את עצמו מהר מאוד מחליט ללכת לפרויקט של אבי לוזון להשבת מכבי פ"ת לליגת העל, ועשה זאת בסטייל מהמקום הראשון.

כעת הוא הגיע לפודקאסט ‘שיחת היום’ עם גידי ליפקין ותומר חבז, לשיחה מרתקת על העונה שעבר, התכניות, מכבי נתניה, הטעויות, הציפיות, האכזבה, העבודה עם אבי לוזון, הציפיות מהעונה הבאה בליגת העל, וכמובן גם מכבי חיפה. האזנה נעימה:

מכבי נתניה עלתה לגמר הגביע, אתה אוהד אותה, אבל אני לא בטוח שכזה שמחת לראות אותה עולה אחרי מה שהיה לך איתה העונה. אני לא קונה את זה.
"אז תקנה, אם לא הייתי רוצה בטובת נתניה אז יכול להיות שהייתי נשאר. הרגשתי בחודשיים שלא היה לי טוב שאני צריך לזוז הצידה ולתת למישהו אחר לעבוד. המועדון כל כך יקר לי ואני אוהב אותו, גדלתי שם מגיל 10, יש לי חיבה לאוהדים, בעל הבית חבר טוב שלי, אלמוג כהן ואני ביחסים מצוינים עד היום ונתניה מאוד חשובה לי".

כמה זה צבט לך בלב כשראית פתאום את נתניה מצליחה אחרי שבנית את הקבוצה יחד עם אלמוג כהן בקיץ ולא הלך לכם? פתאום העוזר שלך הפך למאמן והכל הולך.
"אם החלטתי שאני עוזב את נתניה, זו החלטה שלי. ביום שהחלטתי ללכת, עד 02:00 בלילה הייתי בבית של אלמוג כהן, הוא משכנע אותי, הוא לוקח לי את הפלאפון, מחביא לי אותו ולא נותן לי להתקשר לאייל (סגל) ולגיל לב להגיד שאני רוצה לעזוב. הוא בא ומתחנן: 'בני, אני מבטיח לך שנבנה קבוצה, נשחרר כמה שחקנים, נביא שחקנים בינואר. נעשה את הכל'. ההחלטה שלי הייתה שאני לא רוצה ולא מרגיש שאני יכול, לא רציתי. כנראה שזה מהאהבה שלי למכבי נתניה כי אם זה היה קורה  לי היום אני מבטיח שהייתי נשאר. אני מבין שזה קטע של ניסיון". 

בני לם (איציק בלניצקי)בני לם (איציק בלניצקי)

היית אלוהים בנתניה, סגדו לך. לא עמדת בלחץ?
"פשוט ככה. היה לי קשה להסתכל לאנשים בעיניים. הייתה לי שנה אדירה ומעולה עם פלייאוף, אירופה, בשאקשהיר, החזרתי את הקהל, הייתה כימיה ביני לקהל, הכל דפק. גם העונה הייתה התחלה מצוינת - אם זה בשאקשהיר, מכבי ת"א, בית"ר ואפילו בחיפה כשהפסדנו ונראינו טוב, אבל פתאום הגיעה תקופה פחות טובה והיו סיבות לזה, אם כי זה לא חשוב כרגע. הרגשתי עם זה לא טוב כי האהבה לנתניה הייתה כנראה יותר מדי גדולה".

ישבת בבית אחרי ההחלטה, מה הרגשת? היו דיבורים שיכול להיות שלא תחזור לאמן, שבאת להיות מאמן בוגרים רק בשביל נתניה ואולי אתה לא רוצה קריירה כזו.
"קודם כל זה נכון כי ב-30 שנה שהתעסקתי במחלקת נוער, היו לי הרבה מאוד הצעות מבוגרים ותמיד דחיתי ולא רציתי, הסתכלתי רק על מחלקת נוער. כשאייל סגל שלח לי את ההודעה בזמנו כשהייתי עם מכבי חיפה בגביע האלופות לנוער: 'בני, עכשיו זה הזמן', אני יכול להגיד לך שדחיתי את הבקשה הזאת. לקח לי זמן, אבל דחיתי.

"פתאום כשראיתי שאלמוג כהן מנסה ללחוץ, אני יכול להגדיל לך שליום הזה ציפיתי. לא רציתי להגיע לקבוצה בוגרת דרך עיתונאים או סוכנים שידחפו אותי כי אני יודע שאין לזה עתיד. ראיתי כל כך את הרצון של ההנהלה ושל כולם שרצו שאהיה בנתניה, תוסיף לזה את הקהל שהגיע אליי הביתה ורצה, אמרתי: 'בני, זה הזמן שלך'".

ואחרי העזיבה של נתניה? עברו בראש מחשבות?
"היו לי שלושה שבועות-חודש שאני רוצה לדעת מה אני עושה, לקחתי את השקט שלי וחשבתי אם אני חוזר רק לנוער או האם אני ממשיך. ואז החלטתי שלא, שאם אקבל הצעה טובה אלך על קבוצה בוגרת ואמשיך עם זה. הקטע של נתניה נתן לי דחיפה טובה. היו לי הצעות משתי קבוצות בליגת העל ולא רציתי לקחת את זה. החלטתי ללכת על מכבי פ"ת ואני מאוד מרוצה שלקחתי את זה כי אני בנוי לקבוצות שמשחקות כדורגל ורוצות הצלחה, ולא קבוצות שרוצות להילחם בתחתית".

בני לם (איציק בלניצקי)בני לם (איציק בלניצקי)

לא מזמן הייתה לך יום הולדת 64, בדיעבד כמה טעית כשלא הלכת קודם לבוגרים?
"כשהחלטתי שרציתי להיות רק במחלקת נוער במשך 30 שנה, הייתי מאוד מרוצה מזה ונהניתי מכל רגע. הצלחתי לגדל אינספור שחקנים, להביא קבוצות לאליפויות ולגביעים, הצלחתי לגדל חיילים טובים".

אבל היום אתה במוקד ואתה אוהב את זה.
"אני מאוד אוהב את זה ויש לי כימיה עם הבעלים והקהל כי אני בא לכדורגל כמו לשואו. אבל כשהחלטתי במשך 30 שנה להיות בנוער ולא חשבתי על הבוגרים, אז אני לא מצטער שלא עשיתי את זה קודם. יש שם אחד למעלה שהוא מכוון את הכל ואני גם אספר לך סיפור קטן: לפני ארבע שנים הייתי במשך 10 שנים במחלקת הנוער של נתניה ובשנה האחרונה שלי נכנסנו כמה אנשים שניסו להפריע לי. אייל סגל הוא אחד האנשים שאני אוהב ומכבד אותם, הוא בא אליי אחרי שהייתי מנהל מקצועי במשך הרבה שנים, הוא אמר לי: 'בני, אנחנו רוצים לחלק את המערכת לגילאים צעירים, נערים ונוער, ואני רוצה שתיקח את הצעירים יותר'.

"אמרתי לו 'מה?'. הוא אמר: 'בני, אני משאיר לך את אותו סכום, אותו דבר' כי הוא אהב אותי, הוא החזיק ממני ולא רצה שאני אלך. ואז אמרתי לו: 'אייל, אני לא לוקח את זה'. עבר עוד שבוע-שבועיים ושום דבר, הוא היה עקשן כי אני יודע מי שיגע אותו, אבל זה לא חשוב כרגע. בזמנו לא דיברתי עם אריק איזיקוביץ' במשך שנתיים, אבל הוא הריח את המצב ואז כשלחצתי את היד לאייל ואמרתי לו: 'תודה רבה', איך שאני יוצא מהמשרד אני מקבל טלפון מאריק איזיקוביץ'. בזמנו טוברוק הייתה בליגה השנייה, הוא אומר לי: 'בני, בוא אליי הביתה'. הייתי אצלו בבית ואני יכול לספר משהו שאף פעם לא יצא - אני יושב אצל אריק והעלו רחפן לאיפה שאני נמצא. אני מקבל SMS מאייל: 'בני, בוא נרים ביחד את מחלקת הנוער'. כתבתי לו: 'מאוחר מדי'". 

שחקני מכבי נתניה חוגגים עם בני לם (ראובן שוורץ)שחקני מכבי נתניה חוגגים עם בני לם (ראובן שוורץ)

אייל סגל נהיה מהשב"כ? מעלה רחפנים לשמיים.
"לא, אני לא חושב שזה היה אייל, אבל בכל מקרה זה היה מאוחר מדי. אני מעלה את טוברוק ליגה ושנה אחרי מכבי חיפה קוראת לי: 'בוא לאמן'. ותראו איך הגלגל מסתובב - אני חוזר לנתניה, לא לקטנים, אלא לגדולים. יש שם אחד למעלה והוא מכוון הכל".

דיברת על האישיות הצבעונית שלך ושאלנו אם אתה לא מצטער ש-30 שנה ‘בזבזת’ על מחלקות נוער. כמה היום במאבק היום יומי אתה נאבק להוכיח שאתה לא גימיק? שזה לא היה רק מכבי נתניה? להוכיח שאתה לא נופל מאף מאמן אחר?
”עצם זה שלקחתי עכשיו את מכבי פ”ת זה אומר הכל, ואם יגיעו עוד הצעות טובות אני אקח, אני אוכיח את עצמי, אני שם. הרבה מהקהל במדינה היה רוצה מאמן כמו בני לם בקבוצות שלו כי בני לם משחק כדורגל התקפי ושמח, זה אני, אני מהמר ויכול להפסיד כדי לנצח, זה הכדורגל שלי”.

מפריע לך שמדברים רק על מאמן התקפי ולא כטקטיקן?
”אני מאמן עם טקטיקה, עם אימונים מתקדמים מאוד ומבחינתי יש לי את הכל, אם צריך עזרה מאנליסטים וג’יי פי אס אנחנו עובדים עם זה. אני מאמין בכל דבר, אבל בסוף העין החדה שלי, המילה הטובה שלי לשחקן והחיבור שלי לשחקן זה דברים שמוסיפים הרבה למאמן”.

קשה לך עם שחקנים שלא משחקים אצלך, אתה לוקח את זה קשה בניגוד למאמנים אחרים ששמים פס. 
”היה לי קטע בשבוע שעבר עם המגן שלנו תומר לוי. הוא חזר לעצמו בשבועות האחרונים, שיחק מצוין מול טבריה, אבל במשחק האחרון לא פתח מול אום אל פאחם. באתי אליו דקה אחרי שיצאו להתחמם ואמרתי לו שהוא בתקופה מצוינת, הכל טוב, סבלנות. הוא אמר שהכל בסדר, שאני המאמן ואני לא צריך להסביר, אבל זה אני, אני מרגיש מחובר לשחקנים. קח את דני עמוס שעשה איתי עונה גדולה בנתניה, עבר למכבי פ”ת, היה בהרכב ואז נתתי למרקו וולף לשחק. קשה לי להסתכל לדני בפנים כי אני אוהב אותו ומחזיק ממנו. אבל מבחינתי, מי שיותר טוב משחק”.

עוזר המאמן שלך לשעבר רן קוז’וק. איך אתה מגדיר את היחסים ביניכם כיום? נפגעת ממנו?
”אני באמת לא רוצה לחזור על דברים מאחורה כי הטעות היא שלי ושהטעות שלי אני לא מעוניין לדבר. אני חושב שהוא עושה עבודה טובה, הוא עבד גם עם מעטפת, הוא עבד איתי, עם מאמנים אחרים – מימר, דגו וקובי רפואה, הוא לקח מכל אחד משהו ויש לו גם את הדברים האישיים שלו. הוא סך הכל עושה עבודה טובה מאוד בנתניה, תוסיפו לזה את אלמוג כהן ואת הצוות שיש ואת השחקנים, נתניה זה מועדון שמאוד קל ונותנים לעבוד החבר’ה מסביב. המנכ”ל, בעל הבית נותן את השקט, יש אווירה טובה. כשטוב אתה מרגיש את אייל סגל, שלא טוב הוא לוקח הצידה, לפעמים אתה רוצה להרגיש אותו יותר אבל לפעמים עדיף אחד כמו אייל שילך הצידה”. 

רן קוז'וק (ניסן עייש)רן קוז'וק (ניסן עייש)

אתה מצפה שאם מאמן הולך הביתה, עוזר המאמן ילך איתו?
”גם כשאטפלד הלך רן קוז’וק נשאר ואז אמרו שהוא איש מערכת. אני לא מסתכל על הדברים האלה, זה לא מה שמעניין אותי, אני רק טוען דבר אחד – שעוזר מאמן הוא לא עוזר, הוא יחד איתך באש ובמים. לא יכול שכשאני הפסדתי הוא לא הפסיד. לא יכול להיות שפרשנים, במשחק הראשון שהגעתי לנתניה וניצחתי 2:4 את מכבי תל אביב הכניסו לי למיקרופון על ‘איך היו העוזרים שלך’, אז איפה הם בתקופה הפחות טובה? אני לא רוצה להיכנס לדברים האלה בגלל האהבה שלי למכבי נתניה. הם מצליחים, הוא עושה עבודה טובה”.

קוז’וק הרים לך טלפון אחרי שעליתי ליגה?
”לא. אחרי כל משחק או דבר שקורה במכבי נתניה הטלפון הראשון שלי זה לאלמוג כהן, ואני שומע אותו שהוא מוסר לחבר’ה ברכות, שאני מוסר להם כל הכבוד. זה הדרך שלי להגיד לכולם, דרך אלמוג כהן”.

אלמוג כהן הרים לך טלפון כדי לברך?
”בטח. אנחנו כמו משפחה, חברים טובים מאוד”.

אז אלמוג כהן עכשיו המנהל המקצועי גם של מכבי נתניה וגם של מכבי פ”ת?
”אם הוא יכול לעזור לי אז אני אשמח”.

היה את המשפט שאלמוג אמר: ‘אם בני הולך אני הולך איתו’, זה עורר הרבה סערה.
”אמרתי לו שלא ייקח את זה בחשבון שהוא צריך ללכת ביחד איתי כי אני הולך בעצמי, לא שלחו אותי הביתה, ולכן הוא צריך להישאר. הוא לא צריך לספוג את זה בגלל שאני לא יכול ולא רוצה להישאר. כשהוא אמר דבר כזה הוא הבהיר שאם שולחים אותה הביתה הוא ילך גם, אבל ברגע שאני לקחתי את ההחלטה זה משהו אחר”.

אם לא היית עולה ליגה, לפי החוזה אתה חוזר למכבי נתניה. מה היה קורה?
”תשאל את אייל סגל”.

בני לם חוגג (שחר גרוס)בני לם חוגג (שחר גרוס)

אז עכשיו חסכת להם כסף.
”ככה זה נראה. לבריאות”.

איך החיבור עם אלמוג כהן נוצר?
”בזמנו אימנתי אותו בטוברוק, הוא היה שחקן שלי, שהגיע מבאר שבע. בשנה הראשונה נסענו לקפריסין למחנה אימון, הוא היה שחקן טוב אבל לא שיחק אצלי בהרכב. ואז אבא שלו מנסה להוציא את הכרטיס שחקן לנתניה, להפועל פתח תקווה, ואריק איזיקוביץ’ אומר לי: ‘בני, עזוב’. אני אמרתי לו: ‘תיזהר לתת לו את הכרטיס כי זה שחקן שהולך להיות שחקן מעולה, אין הרבה שחקנים בסדר גודל הזה’. חזרנו לארץ, הוא התחיל לשחק בהרכב ותראו לאן הוא הגיע. אנחנו היום ביחסים מצוינים ומדברים כל יום. שהגעתי בשנה שעברה הוא רצה מאמן שרוצה לשחק התקפי, זו הדרך שלו. הוא גאון כדורגל, יש לו עין חדה, מבין בשחקנים, יודע מה להביא ומה לא”.

איך אתה רואה את רמת המאמנים בארץ?
”יותר טובה מהזרים. אני טוען שיש פה מאמנים טובים שלא נותנים להם קרדיט ונופלים עליהם יותר מדי. אני לא אומר שכולם טובים, אבל עדיין יש מאמנים מצוינים”.

הפועל תל אביב ומכבי חיפה רוצות למנות מאמנים זרים לעונה הבאה, במכבי תל אביב יש רק מאמנים זרים בשנים האחרונות.
”אז תרשמו, אף אחד מהם לא יצליח”.

איזה מאמן ישראלי היית ממנה למכבי חיפה?
”אני לא רוצה לנקוב בשמות אבל יש הרבה מאמנים ישראלים טובים שיכולים לעבוד שם”.

בני לם היה יכול לאמן את מכבי חיפה? 
”כן”.

היית מצפה לטלפון מיעקב שחר?
”אני לא מצפה לשום דבר, מה שבא ברוך הבא”.

בני לם (עמרי שטיין)בני לם (עמרי שטיין)

זה חלום שלך להגיע למכבי חיפה כמאמן?
”אין מאמן שלא היה רוצה לאמן במכבי חיפה”.

איך אתה רואה את העזיבה של ברק בכר לכוכב האדום בלגרד?
”עשה עבודה ענקית פה בישראל, הגיע לטופ. מאמן ענק, אתה רואה את האישיות שלו, אתה מרגיש אותו”.

איך אתה מנתח את קראנקה? אני מניח שראית את חצי גמר הגביע.
”שפת הגוף שלו שידרה הכל, שפת הגוף שלו מקרינה לחץ, של אחד שלא יודע מה הוא עושה. זה פשוט לא מספיק טוב”.

מה אתה חושב על הסגל של מכבי ת”א? היית יכול להוציא ממנו דברים יותר טובים?
”סגל מעולה. ב-100 אחוז הייתי יכול להוציא ממנו דברים טובים יותר. כל אחד אוהב להגיד שהוא לא בנה את הקבוצה. גם אני לא בניתי את הקבוצה במכבי נתניה ולא במכבי פ”ת, אבל אפשר להוציא מזה הרבה יותר”.

להיות מאמן כדורגל בישראל, מה זה אומר?
”עבודה קשה, מסוכנת מאוד. במשחק האחרון, חצי גמר הגביע, מכבי נתניה מול מ.ס אשדוד. רן קוז’וק היה לו ביצים גדולות, עלה לשחק בלי גנדלמן וזלאטנוביץ’, שזלאטנוביץ’ כבש שני שערים מול אשדוד באותו השבוע ו-14 שערים בסך הכל. מה התקשורת והקהל היו עושים לו אם הוא היה מפסיד?”.

הוא הפתיע אותך עם איך שהוא עלה?
”כן, אבל הוא ראה את האימון, הוא יודע מה צריך, הוא נתן לבילנקי ואביב אברהם לנוח בשבת מול אשדוד בליגה ונתן להם לשחק בגביע, אז כנראה שהוא יודע מה הוא עושה”.

אז מה זה אומר עליו כמאמן, שהוא יכול להגיע רחוק?
”כן, שיש לו ביצים והוא לא מפחד. מקצועית הוא עושה עבודה מצוינת. אבל בכדורגל הישראלי הזיכרון קצר, ישפטו אותו לפי הגמר. אם הוא יזכה הוא יהיה ענק, אם הוא יפסיד הוא יהיה בבעיה”.

כמה מבחינה רפואית להיות מאמן כדורגל זה מסוכן לבריאות?
”עוד בתקופה שאימנתי בנוער היו אומרים לי ‘בני תיזהר, אתה תקבל התקף לב’.  אני הייתי אומר לכולם: ‘אל תדאגו, אני אהרוג אתכם לפניי’”.

המשפחה שלך לא הייתה בעד שתיקח את מכבי פ”ת. היו לך הצעות מסכנין, ק”ש ונס ציונה והמשפחה שלך אמרה לך שאם תלך לליגה הלאומית אתה קובר את עצמך.
”אבל יש דברים שהם לא כל כך מבינים. הם מבחינתם מסתכלים על קהל, על אווירה, כי בנתניה הבאנו עשרת אלפים צופים. ראיתי את זה שאני מתאים למכבי פ”ת כי אני דוגל במשחק התקפי, וקבוצה שרוצה לעלות ליגה צריכה לשחק כזה כדורגל, לדחוף קדימה וללחוץ והאמנתי בשחקנים האלה ובאבי לוזון, כי מכבי פ”ת זה כל עולמו. בינואר הוא עשה הכל, הבאנו שישה-שבעה שחקנים, אמרתי לו: ‘אבי, זה יותר מדי’, אבל הוא אמר: ‘שיהיה’. היו לי סגל עם הרבה שחקנים”.

שחקני מכבי פתח תקווה מרימים את בני לם (שחר גרוס)שחקני מכבי פתח תקווה מרימים את בני לם (שחר גרוס)

מה מצאת באבי לוזון בניגוד לתדמית שיש לו?
“הייתי שומע ‘אבי לוזון קובע לשופטים, אחראי בהתאחדות’, אבל זה לא נכון. אבי לוזון בחור נשמה. אמרתי לו פעם אחת לתת לשחקן קנס על מה שהוא עשה והוא אמר לי: ‘לא בני, בכסף אני לא נוגע, זה שלהם’. עלינו ליגה אבי לוזון כבר שואל מי ומה משחק מחר. כל עולמו זה מכבי פ”ת. באים אליי אוהדים מנתניה ואומרים שהם שנאו את מכבי פ”ת והיום הם אוהבים אותה בגללי”.

אבי לוזון ואייל סגל. מה ההבדל ביניהם?
”כל אחד והסגנון שלו. אייל סגל יש לו צוות שלו, מנכ”ל, דובר ועוד. אבי לוזון נמצא כל יום באימון לעומת אייל שלא מגיע לאימונים, והחוכמה שלי היא לדעת איך לעבוד עם כל בעל בית”. 

אולי הגיע הזמן של אבי לוזון לחלק קצת סמכויות?
”אני לא נכנס לדברים האלה, הוא יודע מה צריך לעשות. כבר עכשיו הוא מתחיל לבנות את הקבוצה ולדאוג לדברים, כבר יש טלפונים בינינו”.

כמה אבי לוזון מתערב בהרכב, ומשגע את המאמן? יש גבולות שאתה מציב לו?
”אני יכול לקבל ממנו לפעמים: ‘בני תשמע, ניתן ל-X כמה דקות, נלביש את Y, אני לא פוסל להיות בקשר בנוגע לדברים האלה עם בעל הבית, אבי לוזון לא נכנס לי פעם אחת למי ישחק או לא ישחק בהרכבים, אבל אולי זה בגלל שניצחתי והלך לי טוב כל העונה, בוא נראה אם גם בימים קשים זה יהיה ככה”.

בהתחלה שלך במכבי פ”ת לא היה לך קל.
”אם קרה לי דבר טוב, זה ההפסד הראשון שלי באחי נצרת 3:0, בומבה בראש. הרגשתי לחץ מהתקשורת. בכל מקום שאתה הולך אתה שומע ‘מכבי פ”ת’ עולה ליגה, אבל בעצם מה שהיה לא מספיק, לא טוב, משהו חסר פה. הקבוצה לא נבנתה נכון, היו חסרים לי שחקני קישור. היו לי שלושה שחקני קישור בלבד ואיזה שמונה שחקני התקפה. בנוסף, קיבלתי את הקבוצה בלי כושר גופני כי הבנתי שלא היה להם מגרש להתאמן בשל שזרועים, ואני משחק בסגנון של לחץ גבוה, סגנון שחייב כושר גופני גבוה כדי לשחק בו. לא התפשרתי, עמדתי על זה, עבדנו קשה וממשחק למשחק זה התחיל להיתפס”.

אתה איש שאוהב קהל ופתאום אתה בא לקבוצה שיש לה במשחקי בית 200 אוהדים ובמשחקי חוץ 10 אוהדים.
”אני יודע לעשות סוויץ’ בראש. זה המצב, אשתדל להביא קהל, אני בטוח שזה לא יהיה כמו בנתניה, אבל אני יודע שלמכבי פ”ת יש קהל, הקהל הזה יושב בבית, עדיין לא מגיע, אבל שיראו את מכבי פ”ת משחקת כדורגל כמו שבני לם רוצה אני מאמין שהם יבואו”.

אתם תלויים גם במכירה של מנור סולומון וליאל עבדה כי אבי לוזון הוציא העונה המון כסף.
”אני יודע שאבי לוזון לא נותן צ’ק פתוח, אבל תנאים לבחור שחקנים טובים. אני לא מסתכל כמה הם עולים, זה אחר כך הבעיה שלו, מצד שני, מכבי פ”ת תקום ותהיה על זרים טובים, אני חייב לפגוע בזרים כי בסוף חצי מהקבוצה זה זרים. אני לא חושב ש-70 אחוז מהסגל הקיים יעזבו. רוב השחקנים רוצים להישאר חוץ מארד בר שרוצה לעזוב לאירופה, והלוואי וגם עידן טוקלומטי יימכר”.

בני לם (עמרי שטיין)בני לם (עמרי שטיין)

מה אתה יכול להגיד על עידן טוקלומטי?
”שחקן עם איכויות גבוהות מאוד. אתלטיות, מהירות, משחק ראש, טכניקה והדבר הכי גדול שלו – הבקעת שערים. מדובר בכישרון ענק. הוא יכול להגיע לאירופה, אפילו לליגה האנגלית. יש לו את כל החבילה. הוא עדיין ילד, יש את טוקלומטי של אחרי שהוא נותן גול שהוא עם מצב רוח ומחייך, ויש את טוקלומטי שלוקח קשה אם לא”.

מה יקרה לך שתפגוש את מכבי נתניה?
”כבר מדברים איתי על הדברים האלה, אני בטוח שיקבלו אותי יפה במכבי נתניה. כל אחד ירצה לנצח את המשחק, אבל אחרי המשחק יהיו חיבוקים”.

טל בן חיים, יש לו חוזה לעוד עונה. אתה לא הולך להבטיח לו הרכב. איך אתה הולך להתמודד עם הסוגיה הזו שטל יצפה כמובן לשחק? אני בטוח שמבחינתך אם היית יכול היית משתחרר ממנו, אבל אבי לוזון הבהיר שהוא מתכוון לקיים את החוזים, בטח לשחקן בית כזה.
”כשהגעתי למכבי פ”ת דיברתי עם אייל גולסה וכמה חבר’ה על טל בן חיים, לא הכרתי אותו לעומק. אחד הדברים הכי חזקים וטובים אצל טל בן חיים זה שהוא גבר אמיתי. הגענו למצב שאנחנו מדברים על כל דבר ישירות אחד מול השני, מה שיש לי אני אומר לו ולהפך, לא מעבירים כלום דרך צד שלישי. כשהוא מרגיש שהוא לא יכול לשחק הוא אומר לי ‘בני תכין מישהו אחר’”.

“יש משחקים שהוא מבקש שאוציא אותו, הוא יודע מתי הוא מסוגל ומתי לא. אסור לשכוח שטל בן חיים הוא דמות חיובית במועדון, זה שחקן שגדל במועדון והיה אחד הגורמים הגדולים בעונה בעלייה, גם מבחינת שערים וגם מבחינת חדר ההלבשה. נותנים לו כבוד ענק בחדר ההלבשה והוא יודע לכבד בחזרה אנשים. אם הוא בריא, הוא שחקן מצוין לליגת העל, הלוואי ורק יהיה בריא”.

אתה רואה אותו בתפקיד מקצועי בעתיד?
”אני חושב שהוא מכוון לשם בעתיד ואני חושב שהוא יכול לעשות את זה. בתור אחד שעבר במכבי תל אביב ובאירופה, יש לו הרבה מה לתרום”.

אבי לוזון זה בן אדם שלא משנה מה יהיה התקציב ירצה להיות בפלייאוף העליון. לוזון יכול לחייך והכל, אבל אם הפסדת, נגמר הסיפור.
”אני לוקח את הכל בחשבון. אני צריך להיות מציאותי, אני מצפה שמכבי פ”ת תתקע יתד בליגת העל ולא כל שנה-שנתיים תרד ותעלה. אני רוצה להציג כדורגל טוב, חיובי ושמח. אני לא אשחק סגור ואגנוב. בשנה שעברה שאימנתי את נתניה שיחקנו נגד מכבי פ”ת וספגנו שער שוויון 2:2 לקראת הסוף. ברדיו המקומי בתניה ביקרו אותי על שלא חזרתי אחורה. מי אמר שאם הייתי חוזר אחורה לא הייתי סופג את השער?”.

יכול להיות שהסגנון הזה טוב רק למכבי פ”ת ששולטת בליגה הלאומית ולא לליגת העל?
”אני אבנה סגל שמתאים לסגנון המשחק שלי”.

הפכת את אמיר ג’וקי כהן להיות המתווך בינך לבין אבי לוזון, הפכת אותו לאיש למשימות מיוחדות?
”הפגישה הראשונה שלי עם אבי לוזון הייתה בבית של ג’וקי, לא הכרתי אותו לפני כן. אותי לא מעניין ספונסר או לא, מצאתי בחור טוב שאכפת לו ממכבי פ”ת, הוא רוצה לעשות רק טוב, זה בחור שצריך לשמור עליו ולתת לו את כל הכבוד שאפשר”.

אבי לוזון (שחר גרוס)אבי לוזון (שחר גרוס)

ג’וקי לא ימשיך להיות סתם, רק אם הוא יקבע.
”כשאתה עובד עם בעל בית אתה צריך להתאים את עצמך לכל אחד”.

הגיל וחוכמת החיים נותן לך הסתכלות קצת אחרת כיום?
”כשנכנסתי למכבי נתניה המון קפצו ואמרו שלא אימנתי לעולם בליגת העל, ושאימנתי רק נוער, אבל אנשים לא מבינים שב-30 שנה כמה אימונים עשיתי, כמה משחקים עברתי, גם אם זה נוער, זה נותן הרבה ניסיון. כשאתה מגיע לקבוצה בוגרת נמצאים מולך כוכבים אבל הם גם נותנים לך כבוד כי קוראים לי בני לם ועברתי דבר או שניים בכדורגל”.

איך אתה רואה את הקריירה של הבן שלך?
”זה פגע בו שהוא הבן שלי, הוא היה כישרון גדול מאוד וזה פגע בו הרבה בגללי. אפילו שהוא שיחק אצלי רציתי להראות לכולם ‘הנה, הבן של בני לא משחק למרות שזה אצל בני’. עשיתי טעות גדולה. יש לו הרבה ממני אבל דברים שלי אין, הבנייה של האימון הנכון, הוא מכין תוכנות של המשחקים, מציג את המשחק ובונה אותו. הוא מראה לי כמה דברים על הלפטופ, תענוג לראות את זה”.

אתה רואה את שניכם עובדים ביחד?
”הוא אמר לי: ‘מה יש? בחו”ל זה יכול להיות ובארץ לא תופס? למה? רק אנצ’לוטי יכול לעבוד טוב יחד עם הבן שלו ופה לא?’, אז אמרתי לו: ‘ימים יגידו’”.

מה הגדולה שלו?
”הוא נותן את הלב והנשמה באימון, הוא טמפרמנט, הוא טקטיקן, הוא מכין את עצמו למשחק אבל הדבר הכי חשוב שלו זה האהבה שלו לשחקנים, הוא מחבק אותם, מביא אותם לארוחות אצלו בבית. ברגע שיש חיבור השחקנים נותנים עבורך הכל. אני רוצה להאמין שהוא יגיע רחוק באימון כי הוא משקיע ורוצה להגיע רחוק. אני רציתי להגיע לנוער ולהישאר שם, הוא רוצה להגיע לבוגרים”.

יש לו גמר גביע?
”בעשירי למאי. הוא לקח חופש כבר של עשרה ימים מהעבודה, אני משתדל לא לדבר איתו לפני משחק כדי לא להפעיל עליו לחץ. אני אומר לו שיבוא חופשי. אני אגיע למשחק, אני אהיה בלחץ יותר מאשר במשחקים שלי. אשתי הייתה אוהדת שרופה שלי שהייתי שחקן, וגם של אדם הבן שלי, אבל היום היא לא רוצה לשמוע על כדורגל”.

יום אחרי העלייה לא הלכת לחגוג, כבר ב-8 בבוקר לקחת את הנכדים לגן. איזה סבא אתה?
”אני סבא אדיר. כשאני יוצא לחופש עם הילדים והנכדים כולם ביחד. יש לי שמונה נכדים והתשיעי בדרך, אשתי חיברה את כל המשפחה. ביום שישי משחק ההכתרה שיהיה בו הפנינג, כולם באים. דוד הנכד שלי התחיל לשחק במחלקת הנוער של מכבי נתניה, לפעמים אני מגיע אליו הביתה והוא מבקש לבעוט לי. הוא כישרון”.

שחקני מכבי פתח תקווה מתחבקים עם בני לם (שחר גרוס)שחקני מכבי פתח תקווה מתחבקים עם בני לם (שחר גרוס)

מה נותן לך אושר מלבד הכדורגל?
”המשפחה, אבל אני יכול להגיד שהכדורגל הוא אחד הדברים הכי חשובים לי. אבא שלי יצחק ז”ל גדל על מכבי נתניה, הוא היה לוקח אותי במשאית למשחקים. בשבילו נתניה זה היה כל עולמו. הוא נפטר לפני שהפכתי למאמן של מכבי נתניה, ובשבילו זה היה הדבר הכי גדול. הוא היה אומר לחברות שהיו לי לפני שהתחתנתי וגם כשהתחתנתי: ‘אל תשגעו אותו, תנו לו להתרכז בכדורגל’”.

מה לא יודעים על בני לם?
”שיש לו לב טוב, הוא רגשן”.

אתה בוכה? מתי הפעם האחרונה שבכית?
”אני לא בוכה, אבל אני יכול לבכות. מספיק שאני נזכר באבא שלי או אמא שלי אני יכול להוריד דמעות. היו לי דמעות ברגעים מסוימים עם הקהל של נתניה, כשראיתי עשרת אלפים צופים צועקים בני לם, זה החזיר אותי לימים שהייתי שחקן”.

כשעליתי ליגה בכית?
”לא, היה לי אושר”.

קיבלת הכרה כמאמן בנתניה כמו בימים שהיית שחקן.
”אתה לא מבין מאיפה זה בא לך וקצת מסונוור. צריך להיזהר מיהירות, להיות עם הרגליים על הקרקע, לכבד כל אחד כמו שכיבדת אותו לפני, להעריך כל אחד ולהגיד לכל אחד שלום. אני אחד כזה שכל מי ששולח לי הודעה אני עונה לו ועד היום אני עונה לכל אוהד נתניה ששולח לי הודעות”.

מה אתה חושב על מה שקורה היום במדינה?
”אני לא מצד ימין ולא מצד שמאל, אני אחד של שלום בית, אני רוצה שיהיה טוב במדינה. הייתי פעם ליכודניק, הייתי פעם מערכניק, הייתי עם גנץ, הייתי הכל. בבחירות הקרובות אני הולך עם גנץ, כמו בבחירות הקודמות. אנחנו צריכים שיהיה לנו רק טוב, לא להגיע למלחמות בינינו”.

מה אתה חושב על מה שקרה בסיום המשחק בין מכבי חיפה להפועל ב”ש?
”מה שקורה בשנים האחרונות מגיע למגרש. פעם זה היה קורה רק בין האוהדים אבל היום זה כבר הגיע גם למגרש. יש שנאה בין סכנין לבית”ר, בין הפועל לבית”ר ופתאום בין חיפה לבאר שבע ובין נתניה לבאר שבע. הגענו למשחק של נתניה מול באר שבע ולקהל היה כל כך חשוב שננצח כי הם הורידו אותנו ליגה בעבר ולפעמים זה משריש למגרש, בין השחקנים ומגיעים למקומות לא טובים. העונשים פה לא מספיק טובים, אין בעל הבית אמיתי”.

לסיום, איך תהיה העונה הבאה של בני לם?
”מקווה שתהיה עונה טובה, לתקוע יתד עם מכבי פ”ת בליגת העל, לשחק כדורגל התקפי ושכולם ייהנו ממכבי פ”ת. חד משמעית אסיים את העונה במכבי פ”ת, באמצע הטבלה ומעלה”.

אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */