יום שני, 01.07.2024 שעה 19:25

עם ירך ממתכת: כך 'גיבור העל' בטניס חזר לטופ

סבל מכאבים בלתי פוסקים, היה בשפל ומסע"ת הפרישה כבר הייתה מוכנה, אך אז אנדי מארי נכנס לניתוח על כל הקופה ומאז כנגד כל הסיכויים הוא מסרב לעצור

|
אנדי מארי (ATP)
אנדי מארי (ATP)

בטניס העולמי יש לנו שור (רפאל נדאל), קוסם שפרש (רוג’ר פדרר), ג’וקר שנמצא בשיאו (נובאק ג’וקוביץ’) ואפילו גיבור על אחד יחיד ומיוחד, שאמנם לא זולל/זלל בשנים האחרונות תארי גראנד סלאם כמו הכוכבים שהוזכרו לפניו, אבל הוא בהחלט ראוי ל’טייטל’ מיוחד על כך שלא משנה מה – הוא לעולם לא מתכוון להרים ידיים ולוותר.

אנדי מארי בן ה-35, שזכה בעברו בשלושה תארי גראנד סלאם (שניים על הדשא ואחד בארצות הברית), הוא סיפור בפני עצמו. כמובן שהוא זכור לכולם עם הזכייה ההיסטורית ההיא בווימבלדון עבור בריטניה אחרי עשרות שנים, אבל הסקוטי הוותיק, או יותר נכון הבלתי נגמר, נמצא במאבק מתמיד בשנים האחרונות – מאבק בו הוא מנסה לא להיכנע לשחיקת הגוף שלו.

לאורך השנים הבריטי סבל מלא מעט פציעות במהלך הקריירה, כמו כל טניסאי ממוצע בערך, אך במהלך 2018 הוא כבר היה בדרך הבטוחה לפרישה. “אני סובל יום יום, קשה לי לעשות כבר פעולות פשוטות כמו לנעול נעליים או אפילו לקשור שרוכים. אני לא רואה כיצד אני ממשיך ככה”, שיתף בעצב הטניסאי המעוטר, שזכה בשתי מדליות זהב במשחקים האולימפיים (שיא).

אנדי מארי (רויטרס)אנדי מארי (רויטרס)

מסע”ת הפרישה כבר הייתה מוכנה, אך ברגע האחרון מארי, מהפייטרים הכי גדולים שיש לעולם הטניס והספורט להציע, אמר ‘רגע, אני רוצה ניסיון אחרון’. בינואר 2019 הוא עבר ניתוח נוסף בירך, כשהפעם הוא הלך על כל הקופה בהצעת חברו, אגדת הזוגות האמריקאי, בוב בריאן.

אז מה הכוונה בללכת על כל הקופה בניתוח? ובכן, רכיבי מתכת הושתלו בירך של הטניסאי, במה שבעתיד גם יביא לו את הכינוי ‘ביוני’. כלומר, חלק אחר שמושתל בגוף ומשמש כתחליף לחלק הביולוגי שנוצר בגוף האדם. התקווה עבור מארי הייתה קודם כל לחיות ללא כאבים, לחזור לטניס הוא קיווה, אך ידע שהסיכויים נגדו, ממש נגדו.

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

עוד לפי הניתוח השני בירך, מארי כבר היה במקום הנמוך שיכול להיות מבחינתו, כשהוא הפסיד לכל שחקן בינוני והתרסק בדירוג העולמי. אם בשלהי העשור הקודם השם שלו לגמרי היה לצד הטופ 3 או טופ 4 עמו כפי שרבים קראו לזה, הוא נשאר הרחק מאחור. ג’וקוביץ’ העלה הילוך, פדרר הבלתי נגמר עוד היה שם ורפאל נדאל המשיך לתסכל את כולם, בעיקר על החימר.

בספטמבר 2019 גם עם משקפת היה קשה למצוא את הבריטי בדירוג, אבל מארי היה סבלני. עם תמיכת אמו ג’ודי ואשתו קים סירס, הוא השתקם לאט לאט. עוד צעד ועוד צעד, עוד אימון ועוד אימון, עד שחזר להתחרות ואפילו לקושש כמה ניצחונות. גם אז רק משוגע היה מהמר על כך שמארי עוד יחזור לטופ העולמי, אבל את האופי החזק שיש לו אין להרבה טניסאים בעולם.

מארי, חזר לבייסיק – מלחמה על כל כדור, כן יש גם בטניס, לא רק בכדורגל. הגנה יוצאת דופן, ידיים רכות וטובות, הגשות יעילות והתחיל לטפס למעלה. הוא טייל ב-200 הראשונים עד שבפברואר בשנה שעברה זה סוף סוף קרה - מארי סוף סוף חזר לטופ 100 והזכיר לכולם שהוא עדיין כאן, בגיל 35 ועם ירך ‘ביונית’, אבל בהחלט כאן.

דניל מדבדב (רויטרס)דניל מדבדב (רויטרס)

התארים עוד לא חזרו, אבל הבריטי, בייחוד בחודשים האחרונים, הפך לשחקן שאף אחד לא רוצה לפגוש, כזה שגם אם תנצח אותו הוא יוציא לך את המיץ. באליפות אוסטרליה האחרונה הוא הודח בסיבוב השלישי, אבל בדוחא הוא הגיע עד לגמר, שם נעצר כנראה מול הטניסאי בכושר הטוב בעולם בתקופה זו – דניל מדבדב, הרוסי האיכותי.

קשה להסביר כיצד אבל דווקא מארי, עם הירך המתכתית, נמצא בכושר פיזי מדהים. לקח לגוף שלו וכנראה לראש שלו זמן להסתגל לכך, אבל כעת ובפרט בחודשים האחרונים הוא לא נח לרגע על המשטח. בעשרה ממשחקיו ב-2023 הוא היה על המגרש לא פחות מ-31 שעות, שזה זמן יוצא דופן בהתחשב בעובדה שהיה רק טורניר גראנד סלאם אחד. 

אנדי מארי (רויטרס)אנדי מארי (רויטרס)

רק לאחרונה, מארי עצמו סיפר על כך: “עבדתי קשה מאוד לפני תחילת העונה ושמתי את הגוף שלי בנקודה נהדרת מבחינה פיזית. גם כשאנחנו בפיגור, אני יודע שיש לי את הכוחות להילחם ולחזור. הצוות שלי תומך בי ונותן לי גם אמונה”, סיכם הבריטי הבלתי נגמר, שכעת מדגדג כבר את הטופ 50 בעולם ואם יניף בקרוב שוב גביע זה כבר לא יפתיע אף אחד, כי מארי כבר הוכיח שאותו אף אחד לא יכול להכריע.

אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */