יום שבת, 28.09.2024 שעה 23:48

תמונת המצב בנבחרת: מי יוזמן לקוסובו ושווייץ?

הסגל יתכנס בסוף החודש לפתיחת קמפיין מוקדמות היורו וזה הזמן לעשות סדר: הבעיה בעמדת המגן השמאלי, הליגיונרים הבכירים בקישור ומי יחליף את זהבי?

|
אלון חזן ושחקני נבחרת ישראל. מי יוזמן? (שחר גרוס)
אלון חזן ושחקני נבחרת ישראל. מי יוזמן? (שחר גרוס)

בסוף החודש נבחרת ישראל תפתח קמפיין חדש במוקדמות היורו. הנבחרת של אלון חזן מרגישה שיש לה הזדמנות לעשות היסטוריה ולהעפיל לטורניר גדול לראשונה מזה למעלה מ-50 שנה ובשבועות האחרונים המאמן הלאומי ואנשיו עוקבים מקרוב אחר המועמדים הפוטנציאליים לקבל זימון לסגל, לקראת ההכרזה בשבוע הבא.

מאז שאלון חזן מונה לתפקידו הוא זימן בתוך שנה 42 שחקנים לנבחרת, כולל למשחקי הידידות שקיים, אבל מאז עברו הרבה מים בירקון. לקראת הודעה על הזימונים לסגל לקראת המשחקים הראשונים נגד קוסובו ושווייץ, זה הזמן לבדוק מי השחקנים הישראלים שנמצאים בכושר הטוב ביותר, מה עבר על הכוכבים הגדולים בעונה זו ומי אמור להיות שחקן מרכזי בנבחרת ישראל. תמונת מצב.

שוערים: עומרי גלזר יפתח?

בשנים האחרונות מי שקיבל את ההזדמנות לעמוד בין הקורות היה בעיקר אופיר מרציאנו, השוער המנוסה בן ה-33 שרשם 40 משחקים במדים הלאומיים. אלא שהעונה הוא לא שיחק בכלל במדי פיינורד, מה שעלול לפגוע בו גם בנבחרת משום שיש שוערים ישראלים שנמצאים בכושר משחק טוב יותר. שניהם מגיעים דווקא מהליגה המקומית, מהפועל באר שבע ומכבי תל אביב.

אופיר מרציאנו. איבד את מקומו בפיינורד (עמרי שטיין)אופיר מרציאנו. איבד את מקומו בפיינורד (עמרי שטיין)

עומרי גלזר, שהועדף על מרציאנו במשחק האחרון בליגת האומות נגד אלבניה בחודש ספטמבר בבלומפילד, נמצא בכושר מעולה בהפועל באר שבע, אחרי שתפס ביטחון והתבגר בעונה זו, מה גם שהוא ספג רק שער אחד בשבעת המשחקים האחרונים שלו בליגת העל. בנבחרת יש לו ארבע הופעות סך הכול, אבל לאור הכושר בו הוא נמצא ייתכן כי הוא יקבל את המקום בהרכב.

בנוסף, דניאל פרץ, שנוסה במשחק הידידות האחרון בין הקורות של נבחרת ישראל בו רשם את הופעת הבכורה שלו, הוא שוער מצוין שעומד בראש ההגנה הטובה ביותר בליגת העל ועובר עונה ללא טעויות משמעויות, אבל אם בעבר הוא היה עוצר כדורים ברגעים קריטיים ומנצח משחקים למכבי ת”א - העונה זה פחות קורה. היתרון שלו הוא במשחק הרגל, עם בעיטה חריגה ומדויקת, אבל הסיכוי שלו להפוך לשוער המוביל הוא לא גבוה למרות ששמר על שער נקי 16 פעמים העונה רק במשחקי ליגת העל, לעומת 14 רשתות נקיות של גלזר.

גם יואב ג’ראפי יילקח בחשבון לזימונים, הרי הוא כבר שיחק פעם אחת תחת אלון חזן. השוער של מ.ס אשדוד נמצא בעונה טובה, אבל עושה רושם שהוא לא בתמונת ההרכב.

דניאל פרץ. יקבל הזדמנות? (חגי מיכאלי)דניאל פרץ. יקבל הזדמנות? (חגי מיכאלי)

הגנה: בעיה בעמדת המגן השמאלי

נבחרת ישראל תשחק בסגנון התקפי וזה אומר ששחקני ההגנה יצטרכו להיות במיטבם כדי להימנע מספיגות. בחוליית ההגנה, אלון חזן שיחק בדרך כלל עם ארבעה שחקנים קבועים, כאשר הציב בהרכב שלו את אלי דסה, שון גולדברג, מיגל ויטור ודורון ליידנר. בקמפיין הזה, ייתכן כי כאב הראש הגדול ביותר של המאמן הלאומי יהיה דווקא בהגנה.

המגן הימני אלי דסה עבר לשחק ברוסיה העונה ויש לו מקום של קבע בהרכב של דינמו מוסקבה, כך שהוא משלים 90 דקות מדי משחק ונמצא בכושר טוב. בקמפיין האחרון בליגת האומות הוא לא יצא מההרכב וצפוי לפתוח גם הפעם. מי שזומן על ידי חזן לנבחרת, אור דדיה, הפסיד את המקום שלו בהפועל ב”ש לשגיב יחזקאל, כך שכרגע מסתמן כי אין מחליף טוב לדסה שגם מכיר את הנבחרת.

מבין הבלמים, שון גולדברג נמצא בכושר הטוב בחייו עם 40 משחקים מלאים והוא שיחק עד כה 3,790 דקות, אחרי ששיחק בנבחרת והשתתף עם מכבי חיפה בכל משחקיה בליגת האלופות, בין היתר. הבלם היציב של הירוקים ספג חבלה בברך במשחק הדרבי האחרון אבל ככל הנראה יהיה כשיר למשחקי הנבחרת.

שון גולדברג. עונת שיא (שחר גרוס)שון גולדברג. עונת שיא (שחר גרוס)

מי ששיחק איתו בדרך כלל, מיגל ויטור, הוא עוד בלם יציב כך שחזן יודע בדיוק מה יקבל ממנו. הוא נפצע לא מעט פעמים, אבל יש לו גם משחק ראש משובח מעבר ליכולות ההגנתיות שלו. העונה הוא נעדר מארבעה משחקים בהפועל ב”ש. אם לא יהיו בעיות בריאותיות, סביר להניח שחזן יילך עם שניהם גם לקמפיין הקרוב.

מי שיכולים להיכנס גם כן להרכב הם איאד אבו עביד שתפס מקום של קבע בהרכב של ב”ש ובצד ההגנתי עושה עבודה טובה אבל הוא לא שיחק הרבה בנבחרת ולא בטוח שחזן ירצה בו בגלל סגנון המשחק ההתקפי. רז שלמה עובר תקופה טובה במכבי נתניה ומדובר בבלם עם מאפיינים טובים לסגנון שרוצים בנבחרת, הרי שהוא מהיר וחזק. מרון גאנטוס, שנוסה במשחקי הידידות בנבחרת, היה מעט פצוע בתקופה האחרונה וחזר לשחק, אבל ההגנה של בני סכנין לא מרשימה.

בעמדת המגן השמאלי, דורון ליידנר בן ה-20 ששיחק בנבחרת והצטיין עם שני בישולים, נרכש על ידי אולימפיאקוס בקיץ, אבל לא ערך הופעה רשמית אחת במדי הקבוצה הבוגרת בגלל בעיות עם הדרכון. המגן שעבר ליוון מהפועל תל אביב בקושי שיחק גם בקבוצת המילואים. לכן הוא נאלץ לעבור בעסקת השאלה לאוסטריה וינה, שם הוא רשם שלוש הופעות אבל לא השלים משחק מלא ובסך הכול רשם 86 דקות.

דורון ליידנר ואלון חזן. האופציה המועדפת כמגן שמאלי (שחר גרוס)דורון ליידנר ואלון חזן. האופציה המועדפת כמגן שמאלי (שחר גרוס)

הבעיה של חזן היא שאין מחליף ראוי לליידנר. המחליף שלו בנבחרת, דני גרופר, לא משחק באופן סדיר במדי לודוגורץ ובשמונת המשחקים האחרונים בליגה הבולגרית הוא רשם רק הופעה אחת של 90 דקות בהפסד לפירין מהתחתית במחזור האחרון. בחודש האחרון גרופר אף שיחק בקבוצת המילואים פעמיים וזכה ל-115 דקות מתוך 180 כדי לשמור על כושר משחק. מקס גרצ'קין עובר עונה לא טובה ומהרגע שהביאו לו מחליף הוא גם לא זוכה לדקות בבית"ר ירושלים, כי מתחילת פברואר בשבעה משחקים הוא שיחק רק פעם אחת במשחק חסר חשיבות. בנוסף, סאן מנחם בחוץ בגלל פציעה ולא משחק במכבי חיפה בעקבות בדיקות מקיפות שהוא עובר בגלל זעזועי מוח.

קישור: הליגיונרים יקבלו עדיפות?

בקישור המרכזי יש לאלון חזן לא מעט אפשרויות. מוחמד אבו פאני, אחד מהקשרים המובילים בארץ, פתח את העונה ביכולת מדהימה אך לאחרונה הוא חווה ירידה מסוימת והוא לא יציב גם בהרכב של מכבי חיפה. דור פרץ בעונה שהיא רכבת הרים, משום שהיא התחילה רע, בהמשך הוא חזר להרכב והשתפר, אך לאחרונה שוב נקלע לתקופה רעה ולא השלים 90 דקות בשלושת משחקי הליגה האחרונים. גם דן גלזר בירידה חדה בכושר שלו ולא מזכיר את השחקן הבולט שהיה בשנים האחרונות. רמזי ספורי פצוע וייעדר.

לעומתם, יש לא מעט קשרים מרכזיים שמשחקים בחו"ל ובולטים. אומנם בנבחרת רוצים סגל צעיר יותר, אבל לא סביר שיוותרו על שחקן כמו ביברס נאתכו שמשחק באופן קבוע בפרטיזן בלגרד, כשבליגה הסרבית הוא השחקן שמעורב בהכי הרבה שערים עם 11 כיבושים ושבעה בישולים, כך שיש לו תפקיד מרכזי. הקשר הוותיק בשיחות עם חזן ובניון על תיאום ציפיות ונאתכו יצטרך להחליט האם להמשיך בנבחרת.

ביברס נאתכו. אף אחד בסרביה לא מספק מספרים טובים ממנו (האתר הרשמי של פרטיזן בלגרד)ביברס נאתכו. אף אחד בסרביה לא מספק מספרים טובים ממנו (האתר הרשמי של פרטיזן בלגרד)

עדן קארצב קיבל 73 דקות בשתי הופעות בליגה הטורקית מאז שהגיע לבשאקשהיר, אך בין לבין הקבוצה לא שיחקה חודש ימים בגלל רעידת האדמה בטורקיה. אחרי הסאגה שהייתה לו בתחילת העונה סביב המעבר לרוסיה והחזרה למכבי נתניה, בה הוא לא הרשים עד שנמכר בינואר, הוא אף נפצע בקרסול. הנבחרת בקשר עם קבוצתו, אבל נראה שהוא בספק גדול למשחקים. כמו כן, נטע לביא עשה את המעבר לליגה היפנית והגיע לשם על תקן כוכב, כך שהוא בכושר משחק כמובן, אחרי העונה הטובה ביותר בקריירה שלו. האם הוא יקבל עדיפות?

יש עוד אופציות לקישור המרכזי. עומרי גאנדלמן, כמו כל מכבי נתניה, השתפר מאוד בחצי השני של העונה. יש לו יתרון משום שהוא יכול לשחק גם בעמדת הבלם וגם כקשר אחורי, היכולות הגופניות שלו היו ידועות מהרגע שעלה לבוגרים אבל הוא השתפר לאחרונה גם בעבודה שלו עם הכדור. מחמוד ג'אבר חזר מפציעה מורכבת ביכולת גבוהה אחרי תקופה ארוכה בחוץ, כך שהוא עדיין מסיר את החלודה אבל מרוויח את מקומו בהרכב של מכבי חיפה והוא שחקן שתמיד רץ לעומק ממרכז השדה. שי אליאס, שנוסה במשחק ידידות, הוא אחד משחקני המפתח בהצלחה של הפועל באר שבע על אף שהרבה הרימו גבה על הסכום שאלונה ברקת הייתה מוכנה לשלם עליו בקיץ וגם הוא יילקח בחשבון. גוני נאור שנוסה במשחק ידידות בנבחרת, עשה מעבר גדול למכבי חיפה אבל מאז הוא לא משלים משחקים מלאים.

בקישור ההתקפי, גבי קניקובסקי היה טוב בסיבוב הראשון, אבל מאז איבד את האינטנסיביות והחדות שמאפיינים אותו וזה בא לידי ביטוי גם בכך שהוא פחות תורם שערים ובישולים בהשוואה לפתיחת העונה ומתנדנד בין ההרכב לספסל. מוחמד כנעאן, היהלום בן ה-23 שפורח במ.ס אשדוד, בדרך כלל מגיע בכושר טוב לחצי השני של העונה ומייצר מספרים. הוא שיחק רק פעם אחת בנבחרת הבוגרת, אבל הוא יכול להיות הג'וקר של הנבחרת אם יעלה מהספסל, הרי שהוא נייד, מאיים על השער ומצטרף לרחבה.

התקפה: כישרון של פעם בדור

בחלק ההתקפי של אלון חזן יש כישרונות גדולים. בהיעדרם של ערן זהבי, מונס דאבור ועומר אצילי, שלא יהיו חלק מהנבחרת בקמפיין הזה, לאלון חזן יש כמה אפשרויות מעניינות. אפשר לפנטז על התקפה של אוסקר גלוך באמצע, ליאל עבדה באגף ימין ומנור סולומון בצד שמאל עם חלוץ נוסף מקדימה.

אוסקר גלוך. היהלום הגדול (אינסטגרם)אוסקר גלוך. היהלום הגדול (אינסטגרם)

היהלום אוסקר גלוך, שעבר ממכבי תל אביב לזצלבורג בעסקה גדולה, בעוד חודש יהיה בן 19, אבל אין ספק שחזן ישתמש בו. הוא עדיין מתאקלם בקבוצתו החדשה, אבל כבר רשם בשבוע האחרון בישול בכורה במשחק נגד ראפיד וינה בארבע הופעות ליגה.

מי שגם יכול להילקח בחשבון הוא עומרי אלטמן שכבש שמונה שערי ליגה בא.א.ק לרנקה שמככבת בצמרת הליגה הקפריסאית. אומנם הם לא זומנו עדיין על ידי אלון חזן, אבל אי אפשר להתעלם ממה שעושים דיא סבע שכיכב בטורקיה וכעת גם במכבי חיפה, או ליאור רפאלוב הוותיק שאומנם כבר לא משלים משחקים מלאים באנדרלכט בגיל 36 אבל יש לו הרבה ניסיון. 

בעמדת הקשר הימני, ליאל עבדה צפוי לקבל עדיפות. הוא כבר שיחק וכבש נגד איסלנד, כאשר לאחרונה הוא חזר לכושר והבקיע בשני המשחקים האחרונים של סלטיק. בגיל 21 יש לו 12 שערים ושבעה בישולים עד כה בכל המסגרות. הוא לא שיחק באופן סדיר לאחרונה בגלל שהודיע לקבוצתו שהוא לא רוצה לחדש את החוזה מתוך כוונה להתקדם לאנגליה, מה גם שיש לקבוצה הסקוטית עוד שחקני התקפה טובים שנלחמים על ההרכב. כל 89 דקות הוא מייצר גול, בין אם בשער או בבישול.

ליאל עבדה. לאחרונה ירד לספסל (רויטרס)ליאל עבדה. לאחרונה ירד לספסל (רויטרס)

בנוסף, שגיב יחזקאל שנוסה במשחק ידידות בתפקיד הקשר הימני ואולי יקבל זימון לסגל. אליניב ברדה העביר אותו לעמדת המגן הימני בבאר שבע, כך שאולי חזן גם יוכל להשתמש בו כמגן מחליף לאלי דסה, למרות שהמאמן הלאומי נתן לו לשחק בתפקיד הקשר הימני הרי שהוא עדיין לא שכח את היכולות ההתקפיות שלו.

בעמדת הקשר השמאלי, מנור סולומון אמור לשחק. כל התקוות להצלחה בקמפיין הזה נמצאות על הכתפיים של השחקן בן ה-23 שמוכיח את עצמו בפולהאם אחרי שעזב את שחטאר דונייצק בעקבות המלחמה באוקראינה. מבין הישראלים, הוא נמצא בכושר הטוב ביותר, אחרי שהתאושש מפציעה ארוכה, נכנס לקבוצה שרצה טוב, שדרג אותה וכבש חמישה שערים בחמשת המשחקים האחרונים - ואת כל זה הוא עושה בליגה האנגלית שהיא מהטובות ביותר באירופה. בפרמייר ליג, לסולומון יש בממוצע שער כל 50 דקות בעוד שמלך השערים ארלינג הולאנד כובש בממוצע כל 75 דקות. סולומון כבר הוכיח את עצמו גם בנבחרת עם שערים, כולל צמד נגד אלבניה בקיץ ואין ספק שהוא יהיה באנקר בהרכב.

לחזן יש כאב ראש חיובי בעמדות ההתקפה, כאמור. עוד שחקן שיכול להשתלב באגף שמאל הוא דולב חזיזה שהביא את מכבי חיפה לליגת האלופות העונה. אומנם לאחרונה הוא חווה ירידה במספרים, אבל כמעט חצי מהעונה היה פצוע וחלק ניכר מהזמן שיחק כמגן בשיטה שחזן לא משחק בה. בנבחרת הוא דווקא הוא נוסה בעמדת הקשר השמאלי, שם הוא נתן את הלב על המגרש ולכן לא מן הנמנע שחזן ישתמש בו.

מנור סולומון. השחקן הטוב ביותר שלנו בכושר שיא (הטוויטר של פולהאם)מנור סולומון. השחקן הטוב ביותר שלנו בכושר שיא (הטוויטר של פולהאם)

עוד שחקן שיכול לקבל זימון להתקפה הוא רותם חטואל ששיחק במשחק ידידות תחת חזן. אחרי פתיחת עונה מסחררת בהפועל באר שבע, עם 16 שערים בכל המסגרות שרובם הובקעו לאחר שהוא עלה מהספסל בכלל, דווקא לאחרונה יש ירידה מסוימת במספרים שלו כי כבר חודש שלם שהוא לא הרעיד רשתות ולא נראה שיקבל זימון.

החלוצים: מי יחליף את ערן זהבי?

השאלה הגדולה מכולן היא מי יחליף את ערן זהבי בעמדת החלוץ. שון וייסמן התחיל את העונה במדי ויאדוליד, אותה הוא הוביל מליגת המשנה בספרד לליגה הראשונה, אלא שבמהלך העונה הוא לא הרשים אחרי שכבש רק שני שערים ב-17 הופעות במדים הסגולים, כך שהוחלט להעביר אותו בחזרה לליגה השנייה בעסקת השאלה לגרנאדה. מאז שעבר קבוצה, כבש בהופעת הבכורה שלו אבל בארבעת המשחקים שבאו לאחר מכן הוא לא הצליח לכבוש שוב. יחד עם זאת, מדובר בחלוץ מנוסה שהבקיע בנבחרת נגד איסלנד ונגד אלבניה בקמפיין האחרון של ליגת האומות.

מי שנמצא בכושר מצוין הוא תאי בריבו שמככב באוסטריה, בקבוצה בה שיחק וייסמן, וולפסברגר, עם 19 שערים ב-28 הופעות בכל המסגרות. מאז החזרה מפגרת החורף, בריבו מפציץ עם שישה שערים בחמש הופעות. לבריבו יש פינה חמה בלב בנבחרת, אחרי שעלה מהספסל וכבש נגד אלבניה בליגת האומות את שער הניצחון בספטמבר.

ערן זהבי. מי יחליף אותו? (רדאד ג'בארה)ערן זהבי. מי יחליף אותו? (רדאד ג'בארה)

בנוסף, מי שזומנו לנבחרת על ידי חזן ויכולים לקבל זימון הם איתמר שבירו שמצא את הרשת 10 פעמים ב-26 הופעות בכל המסגרות בעירוני קריית שמונה. אומנם מדובר במספרים נמוכים יחסית לחלוץ נבחרת שמגיע מליגת העל ומתחילת 2023 הוא הבקיע רק שלושה שערים, אבל יחד עם זאת צריך לזכור שהוא משחק בקבוצת תחתית שעוברת עונה קשה. עוד שחקן שנבחן על ידי חזן היה גיא מלמד שעובר עונה טובה בבני סכנין עם 13 שערים ב-27 הופעות בכל המסגרות, אבל בחודש האחרון הוא לא כבש וספק רב אם ייקרא לסגל.

אסור לפספס
נגןגם הרגע הזה הגיע, יש לקוקורייה כפיל
גם הרגע הזה הגיע, לקוקורייה יש כפיל
נגןמישל גרציג מככבת בדוקו החדש של טיבו
מישל גרציג מככבת בדוקו החדש של טיבו
נגןהחיים הם אגדה: רונאלדו עושה לעצמו דוקו
החיים הם אגדה: רונאלדו עושה לעצמו דוקו
נגןלאמין ימאל הפך את נהג המונית למפורסם
לאמין ימאל הפך את נהג המונית למפורסם
/* LAST / NEXT ROUNDs */