יום שישי, 05.07.2024 שעה 13:49
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

הסקורר ממזרח ירושלים: הכירו את עודאי דבאח

החלוץ הפלסטיני הספיק לזכות באליפות בכוויית, להפוך לכוכב בפורטוגל ובקיץ הבא הוא יעבור לבלגיה. המטרה – להגיע גבוה ככל הניתן, והפוטנציאל קיים

|
עודאי דבאח חוגג (הטוויטר הרשמי של ארוקה)
עודאי דבאח חוגג (הטוויטר הרשמי של ארוקה)

"עזוב את מיגל סילבה, ראית את עודאי דבאח?", אמר לי עיתונאי פורטוגלי כאשר התעניינתי לגבי דעתו על הרכש החדש של בית"ר ירושלים. המעבר של השוער מפורטוגל לבירה עבר ללא תשומת לב מיוחדת במולדתו, אבל רבים מדברים בימים אלה על השחקן שהגיע לפורטוגל מירושלים. ליתר דיוק ממזרח ירושלים, דבאח, הוא הכדורגלן הפלסטיני הראשון שהצליח לצאת לאירופה, למעט אחד שהגיע פעם לליגה במלטה, וזה לא בדיוק נחשב. 

הוא לא סתם חלוץ בכל המובנים האפשריים, אלא חלוץ מצטיין. עם 7 שערים ב-11 משחקים בלבד במדי ארוקה, הוא מציג את אחד הממוצעים הטובים ביותר בליגה. בכל המסגרות, יש לו 11 כיבושים ב-18 הופעות, ולדעת הפרשנים הוא אחד השחקנים הטובים ביותר בפורטוגל מחוץ ל-4 הקבוצות המובילות (בנפיקה ליסבון, פורטו, ספורטינג ליסבון ובראגה). יש לו תרומה לא מבוטלת לכך שקבוצתו הצנועה, שהוגדרה כמועמדת לירידה בתחילת העונה, מדורגת בגאווה במקום השביעי, במרחק נגיעה מהעפלה למפעלים האירופים. היא לא תשתתף העונה בקרבות הישרדות, בניגוד לעונה שעברה אז ניצלה בעור שיניה במחזורי הסיום. משוחררת מלחצים, היא עשויה לשדרג עוד יותר את מאזנה, לפני שדבאח עושה את הצעד הבא בקריירה.

בעונה הבאה הוא יהיה בבלגיה, החוזה עם שרלרואה כבר נחתם, אבל השאיפה המוצהרת היא להגיע לאחת הליגות הגדולות באמת. המסע לשם החל ברחובות מזרח ירושלים, שם אותר על ידי אנשי אל הילאל אל קודס והפך לכוכב מרכזי במדיה בגיל צעיר. עוד לפני יום הולדתו ה-18, הספיק דבאח לזכות 3 פעמים באליפות ליגת העל הפלסטינית ואז העז לצאת להרפתקה חדשה. היו לו הצעות מפינלנד ומקפריסין, אבל לשם התחלה בחר את הליגה בכוויית, בה התמיד למרות שלא הצליח ב-3 מועדונים שונים, והגיע לתהילה ברביעי – אל ערבי.

עודאי דבאח במדי נבחרת פלסטין (רויטרס)עודאי דבאח במדי נבחרת פלסטין (רויטרס)

שם, עם המאמן הקרואטי אנטה מישה על הקווים, הפציץ דבאח 13 פעמים ב-18 משחקים בעונת 2020/21, הוכתר למלך השערים, והיה שותף בכיר לזכייתה של הקבוצה באליפות ראשונה מאז 2002. החגיגה הייתה גדולה, ובמסגרתה הצהיר מישה: “בכל שנותיי כמאמן לא הדרכתי חלוץ מוכשר יותר מעודאי. הוא טכני, מהיר ומבין משחק בצורה בלתי רגילה”. בהתחשב בעובדה כי הבוס עבד עם מריו מנדז'וקיץ' במסגרת עבודתו כעוזרו של אנטה צ'אצ'יץ' בנבחרת הלאומית, ההכרזה הזו נשמעת מוגזמת במיוחד, אבל המסר היה ברור - לשחקן יש פוטנציאל גבוה. סקאוטים שביקרו בליגה הכווייתית הסכימו איתו, ודבאח בחר לעשות את דרכו לפורטוגל.

ארוקה, מועדון קטן מהפרבר של פורטו, ממנה "גנבה" מכבי תל אביב את המאמן ליטו וידיגאל בתחילת 2017, ביצע עבודת סקאוטינג ייחודית בקיץ 2021. לצד דבאח, חתם במדיה במקביל גם אור דסה, הקיצוני הישראלי שאותר בהפועל רעננה, וכך אמור היה להיווצר שיתוף פעולה מרתק. בפועל, הוגבל חלקו של דסה ל-4 הופעות קצרות כמחליף בתחילת העונה, והוא שב בקיץ שעבר למולדת כדי להצטרף להפועל רמת גן. גם לדבאח לקח זמן להתאקלם בליגה חזקה הרבה יותר מהרמה אליה הורגל, אבל הוא מצא את הרשת כבר במשחקו השלישי כאשר עלה מהספסל. בסך הכל, היו לו 4 כיבושים ב-23 הופעות, מתוכן 4 בלבד בהרכב, ובקבוצת תחתית מובהקת עברה השתלבותו מתחת לרדאר. 

עודאי דבאח וחבריו חוגגים (הטוויטר הרשמי של ארוקה)עודאי דבאח וחבריו חוגגים (הטוויטר הרשמי של ארוקה)

כל זה השתנה לגמרי העונה, בעקבות עזיבתו של אנדרה סילבה הברזילאי לטובת גימראש. החלוץ המרכזי פינה את המקום בהרכב, ורפא מוחיקה, בוגר לה מאסיה שהגיע מלאס פלמאס, היה אמור להיכנס לנעליו. תוכניות אלה השתבשו כאשר הספרדי אכזב, ואז גם נפצע. בעיתוי מושלם מבחינתו, בדיוק הסדיר אז דבאח את סוגיית קבלת הוויזה שמנעה ממנו להשתתף במחנה טרום העונה. הוא הצטרף לקבוצה באוקטובר, ומאז אי אפשר לעצור אותו. הוא פיתח הבנה מצוינת עם הפליימייקר הארגנטיני אלן רואיס והצמד מספק הצגות מרתקות על בסיס קבוע.

“יש לו רגל שמאל מצוינת, הוא מתמצא מצוין ברחבה ויודע להבקיע שערים מכל הסוגים”, מספר העיתונאי הפורטוגלי שמסקר את הקבוצה. דבאח יודע למצוא את המרחבים ליד השער, אבל בועט היטב גם מחוץ לרחבה כפי שעשה ב-1:4 על פמליקאו שנמצאת בבעלות ישראלית. במחזור הראשון של שנת 2023, הוא הפציץ צמד על מגרש מוצף מול אשטוריל, ובחלוף שבועיים הוסיף צמד נוסף לרשת פורטימוננסה. מיד לאחר מכן, הוא הבקיע אפילו מול ספורטינג כאשר התגבר על מלכודת הנבדל כדי להבקיע שער שוויון זמני בגביע הליגה, אם כי ארוקה הפסידה בסופו של דבר 2:1. זה היה הרגע בו הבינו במועדון שהם חייבים להאריך את החוזה שלו אשר מסתיים בקיץ הקרוב. זה גם היה הרגע בו הבין דבאח עצמו שהוא נחוש להתקדם.

עודאי דבאח חוגג את השער מול ספורטינג (רויטרס)עודאי דבאח חוגג את השער מול ספורטינג (רויטרס)

שרלרואה ניהלה משא ומתן מורכב מול ארוקה על מנת להחתים את הסקורר הפלסטיני כבר בחלון ההעברות בינואר, ונתקלה בסירוב. במקביל, עשו הפורטוגלים כל מאמץ כדי לשכנע את החלוץ לחתום על חוזה חדש. המאבק הגיע לסיום ביזארי מאוד כאשר המאמן, ארמנדו אבנז'ליסטה, קיבל הוראה לנפות את עודאי מהסגל במשחק הביתי הגדול מול בנפיקה ב-31 בינואר והמנהל הספורטיבי אף מנע בגופו את כניסתו לאצטדיון. ההתנהלות האלימה הזו לא העבירה את המסר הנכון, בלשון המעטה, וב-1 בפברואר כבר הכריזה שרלרואה כי דבאח חתם בשורותיה החל מהקיץ כשחקן חופשי.

יש שחקנים שהיו מנסים לסגור חשבון עם המועדון על התנהגות לא נאותה, אבל דבאח קורץ מחומר אחר. הוא הבהיר מיד שיעשה את המקסימום בפורטוגל עד לסיום העונה, וגם המאמן אבנז'ליסטה קבע: “עודאי הוא שחקן שלנו, אין שום מניעה להשתמש בו בחודשים הקרובים. אני שמח שיש לי אפשרות כזו”. ביום ראשון, חזר הפלסטיני להרכב והבקיע שוב בתיקו 1:1 מול ז'יל ויסנטה. אוהדיה המעטים של הקבוצה מתרגלים כעת לרעיון שהם יידרשו להיפרד ממנו במאי, ומצטערים מאוד על כך. בכל תולדותיה הקצרים של ארוקה בליגה הבכירה, לא היה מעולם חלוץ שהגיע ל-10 שערי ליגה בעונה אחת. דבאח יעשה זאת כמעט בוודאות והוא צפוי להיזכר כגדול מבקיעי ארוקה אי פעם. 

עודאי דבאח (הטוויטר הרשמי של ארוקה)עודאי דבאח (הטוויטר הרשמי של ארוקה)

אולי לא מדובר בהישג משמעותי במיוחד, אבל עבור שחקן פלסטיני ראשון באירופה זה לא דבר של מה בכך. דבאח מרגיש שהוא משמש שגריר של מולדתו וכבר אחרי האליפות עם אל-ערבי כתב באינסטגרם: "התואר מוקדש למדינה שלי ולעמי, שלא נכנע להשפלה ולא מוכן להפסיד. השבח לשהידים, הכוח לעזה המפוארת. אני רוצה להודות לעם הכווייתי על כך שהוא עומד לצד פלסטין”. 

אנחנו יכולים לא לאהוב את זה, אבל את המסר הזה לוקח הסקורר שכבש 10 שערים במדי נבחרתו, גם הלאה במסע המעניין שלו. הוא רק בן 24, ובקצב ההתקדמות הנוכחי יש לו סיכוי להגשים את החלום ולהגיע גבוה הרבה יותר משרלרואה. במזרח ירושלים יחזיקו לו אצבעות.

עודאי דבאח (הטוויטר הרשמי של ארוקה)עודאי דבאח (הטוויטר הרשמי של ארוקה)
אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */