יום רביעי, 03.07.2024 שעה 16:43

ארון מסתורי וירושה גדולה: הדברים שהשאיר פלה

איש לא פתח את דלת הארון בו הותיר המלך ציוד כשעזב את סנטוס וברזיל תוהה מה יעלה עכשיו בגורלו. וגם: מי מבין ילדיו יזכה לנתח מההון שהותיר אחריו

|
פלה  (טוויטר)
פלה (טוויטר)

באצטדיון של סנטוס, וילה בלמיירו, יש מקום בו עוצר כל מבקר את נשימתו. בין ארונות הבגדים של השחקנים בחדר ההלבשה יש ארון אחד בדלת מספר 16 מצד שמאל, שלא נפתח כבר 48 שנה ואיש אינו יודע מה יש בתוכו. 

אותו ארון היה שייך לפלה, אשר השתמש בו בכל 18 שנות הקריירה המפוארת שלו במדי ה"פיישי" (הדגים), במהלכן הוביל את הקבוצה לשש זכיות באליפות ברזיל, 10 זכיות באליפות מדינת סאו פאולו, שתי זכיות בגביע הליברטדורס (1962 ו-1963) ומעל לכל - שתי זכיות בגביע הביניבשתי באותן שנים בהן גברו הברזילאים במשחקי הגמר על בנפיקה של יוזביו ועל מילאן. בסך הכל הוא רשם 1,116 הופעות במדי הקבוצה בהן כבש 1,091 שערים. 

הפעם האחרונה בה נפתחה דלת הארון המסתורי הייתה ב-2 באוקטובר 1974, היום בו קיים פלה את משחקו האחרון במדי הקבוצה. הוא שקל לפרוש מאוחר יותר, אבל שוכנע לעבור לקוסמוס ניו יורק תמורת סכום עתק באותם הימים, 4.75 מיליון דולר. 10 ימים לפני כן, ב-22 בספטמבר 1974, כבש פלה את שני שעריו האחרונים במדים השחורים-לבנים בתיקו 2:2 עם גוארני. 

באותו יום שיחקה סנטוס מול פונטה פרטה ו-20,000 צופים הגיעו לאצטדיון על מנת לראות את פלה בפעם האחרונה במדים השחורים-לבנים. הקבוצה הביתית ניצחה 0:2 משערים של קלאודיו אדאו ועצמי של ג'ראלדו ולאחר שריקת הסיום הקיף פלה את המגרש כשדמעות בעיניו, אחז בידו האחת את חולצתו ובשנייה נופף לאוהדים לשלום.

כשהוא מתייפח ירד פלה לחדר ההלבשה, הכניס לתוך הארון את חולצתו ונעל אותו. הוא כרע ברך לפניו, שהה שם מספר דקות, עזב את המקום תוך שנטל עמו את המפתח ונסע משם בניידת של המשטרה הצבאית שחיכתה לו בחוץ. מאז, כולם יודעים שאסור לפתוח את הארון הזה ושהוא לא ארון רגיל, אלא שייך לגדול מכולם. על דלתו נותרה תמונה שלו לבוש בחולצה מספר 10 של סנטוס ועליה חתימתו. 

הסיפורים והאגדות על מה שהותיר פלה בפנים עברו מפה לאוזן, המקום עבר שיפוצים מספר פעמים והמנעולים בכל הדלתות האחרות הוחלפו, אבל הדלת של אותו ארון מעולם לא נפתחה והמסתוריות סביבו נותרה עד היום. מה יש בפנים? איש אינו יודע ופלה לקח עמו את הסוד לעולם הבא. האם עכשיו, אחרי מותו, הארון סוף סוף ייפתח? יתכן שהסוגיה תגיע לסיומה בפגישה שתקיים הנהלת סנטוס ב-18 בינואר עם האדריכלים של וילה בלמיירו בה ידונו הצדדים במה שייעשה עם הציוד ההיסטורי של המועדון. 

ב-17 בדצמבר האחרון הוחלט על הקמת מבנה מוזאוני חדש אליו יועברו הפריטים ההיסטוריים של סנטוס ויתכן שהציוד שנותר באותו ארון יועבר אליו במהלך השנה הקרובה.

פלה חוגג במדי סנטוס (רויטרס)פלה חוגג במדי סנטוס (רויטרס)

כמה ילדים יתחלקו ב-15 מיליון דולר?

משפחתו של פלה פרסמה הודעת אבל לאחר מותו, נכדיו כתבו דברים לזכרו ברשתות החברתיות ובמקביל העבירה המשפחה בקשה לסנטוס לפיה החולצה מספר 10 תופרש ואיש מהשחקנים של המועדון לא ילבש אותה בעתיד מתוך כבוד אליו. נכון לעכשיו משחק הקולומביאני יפרסון סוטלדו עם המספר התובעני וההנהלה אמורה לקבל החלטה בנושא. 

פלה הותיר אחריו שבעה ילדים (לפחות אלו שידועים ומוכרים) אחרי שהיה נשוי שלוש פעמים וניהל מספר רומנים. על פי ההערכות הונו מגיע ל-15 מיליון דולר, אבל מי מצאצאיו יזכה להיכלל בחלוקה וכמה יקבל כל אחד? התקשורת בברזיל צפויה לדווח על כך בשנים הקרובות. 

מאשתו הראשונה רוזמרי דוס רייס צ'ולבי (היו נשואים בין 1966 ל-1982) נולדו לפלה שתי בנות ובן: קלי קריסטינה (נולדה ב-1967), ג'ניפר (1978) ואדיניו (1979), ששיחק כשוער בסנטוס בשנות ה-90 וכיום משמש כמאמן. "חוץ מהגאווה הגדולה להיות הבן שלו זו הייתה חוויה גדולה עבורי לצפות איתו במשחקי כדורגל", גילה אדיניו, שבעבר נידון למאסר בעקבות סחר בסמים.

פלה (במרכז עם אביו ואמו (טוויטר)פלה (במרכז עם אביו ואמו (טוויטר)

ב-1994 התחתן פלה עם אדריסה למוס סיישאס (התגרשו ב-2008), ממנה נולדו לו התאומים ג'ושואה וסלסטה. בנוסף יש לו לפחות שני ילדים ידועים מקשרים אחרים שניהל עם נשים. סנדרה משאדו, שנולדה מרומן שהוא ניהל ב-1964 עם עוזרת הבית שלו אניסיה משאדו וניהלה מאבק משפטי ממושך להכרתו בה, מתה מסרטן ב-2014. בת נוספת שלו, פלביה, נולדה לו מרומן עם העיתונאית לניטה קורץ והצטלמה עמו כשהיה מאושפז בבית החולים. 

פלה ניהל גם רומנים מפורסמים עם הזמרת שושה (היה אחראי לא מעט לפרסומה) וב-2016 נישא ליבואנית המוצרים הרפואיים מרסיה אוקי שצעירה ממנו ב-32 שנה וצפויה גם היא לדרוש נתח רציני מעזבונו. מי שעוד נותרה בחיים היא אמו של פלה דוניה סלסטה, שבנובמבר האחרון חגגה יום הולדת 100 וזכתה לברכה מרגשת מבנה. כשהיא קיבלה את ההודעה המצערת היא לא אמרה "פלה מת" אלא "דיקו מת".כך היא נהגה לקרוא לבנה מיום הולדתו ועד יום מותו. 

שמו האמיתי של פלה הוא כידוע אדסון אראנטש דו נשימנטו ובשנות ה-70 הוא סיפר שזמן רב לא ידע מה שמו האמיתי והיה משוכנע שדיקו הוא אכן שמו. סלסטה נולדה ב-1923 בעיירה טרס קורסואש, בה נולד פלה ואימה הלכה לעולמה אחרי שילדה את בנה העשירי, שבעצמו מת כעבור 15 יום. בעקבות האסון גידלה אותה אחותה הגדולה וזקני העיר זוכרים ילדה שנהגה למתוח את השכנים בצלצול בפעמון הדלת אחריו נהגה לברוח ולהתחבא. 

פלה עם בתו והתמונה ששיתפה (אינסטגרם)פלה עם בתו והתמונה ששיתפה (אינסטגרם)

סלסטה הייתה בת 16 כאשר נישאה לדונדיניו, אביו של פלה שהיה אז בן 26 (הלך לעולמו ב-1996). השניים חיו בדוחק ונאבקו לפרנסת הבית. דונדיניו נאבק על מנת להשיג עבודה קבועה ולימים סיפר פלה שאימו כעסה על אביו בגלל שהתעקש לשחק כדורגל ולנסות למצוא פרנסה בענף למרות שמאמציו אלה לא צלחו. 

בהמשך שירת האב בחיל הפרשים של הצבא הברזילאי ושיחק כחלוץ באתלטיקו טרס קורסואש. "דונדיניו היה בלי ספק השחקן הטוב ביותר במחוז ולפלה היה ממי לקחת דוגמה", סיפר רופא המשפחה, דוקטור אלמיידה. "הוא היה נוגח טוב יותר מהבן שלו". הרופא זוכר היטב גם את האם השתקנית והמרוחקת: "היא הייתה מתקשרת אליי בכל פעם שאחד הבנים שלה (פלה או אחיו הצעיר זוקה שמת ב-2020) היה חולה". 

מאוחר יותר כשפלה היה בן 6 עברה המשפחה לבאורו, שם שיחק האב בקבוצת אתלטיקו באורו ונולדה אחותו הקטנה מריה לוסי. בילדותו נהג פלה למכור מאפים ולצחצח נעליים לפרנסתו, שיחק עם חבריו בכדור סמרטוטים ברחובות לפני שהתגלה על ידי המאמן ולדמאר דה בריטו וצורף לקבוצת ילדים מקומית. 

בגיל 13 זכה פלה לשחק לראשונה בתלבושת ספורט מלאה ומאחור יותר החלו לכנותו פלה. איש אינו יודע בוודאות מניין הגיע הכינוי הזה. את אחת הגרסאות הוא סיפק כאשר ביקר בבאורו בשנות ה-70 ושאל את חבריו הוותיקים מי המציא לו את הכינוי. חלק מהם זכרו שבאחד המקרים טענו היריבים שהוא השתמש ביד ומישהו צעק שהכדור פגע בכף רגלו ("a pe dele"). הצעקה לא הייתה מובנת, הנוכחים חשבו שקראו בשמו ומשום כך החלו לכנותו פלה. 

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */