יום שני, 01.07.2024 שעה 15:14

הסערה, ההתעלות והפרידה: סיכום שנה משוגעת

גירוש, אגדות שתלו את המחבט, פריחה מחודשת בגיל 36 ויורש אחד רעב. מה לא היה לנו ב-2022 בטניס? הכול מהכול. זמן לסיכומים: המצטיין והאכזבה הגדולה

|
וויליאמס, נדאל, ג'וקוביץ' ופדרר (ניסים ימין - גרפיקה)
וויליאמס, נדאל, ג'וקוביץ' ופדרר (ניסים ימין - גרפיקה)

שנים קדימה עוד ידברו על 2022 המשוגעת שהייתה לנו בטניס העולמי, מה לא קרה? גירוש של טניסאי על מאדמת אוסטרליה, פרישות של שתי אגדות ענק, שתי זכיות אדירות של מלך החימר, שכבר רבים הספידו אותו, ותואר גראנד סלאם ראשון למי שבצדק קיבל את הכינוי היורש של שלושת הפנומנים.

בצד המקומי שלנו גם זכינו לראות מקרוב, כאן במרכז הירידים בתל אביב, את מיטב הטניסאים מהסבב העולמי, כולל כמובן את נובאק ג’וקוביץ’, שנתן לקהל הישראלי לחוש מקרוב בקסם שלו ומנגד גם העריך את התשוקה וההתלהבות של קהל הספורט, שצמא לעוד אירועים נוצצים בסדר גודל הזה, כמו טורניר ווטרג’ן תל אביב.

המצטיין: רפאל נדאל

את 2021 רפא נדאל סיים עם שני תארים וללא אף גראנד סלאם, רבים (כולל אני) כבר תהו – האם השור ממיורקה יהיה מסוגל לקחת תואר מייג’ור נוסף? זה היה נראה כבר כמו משימה ממש לא פשוטה, בעיקר לאור מצבו הפיזי הרעוע והפציעות החוזרות שרק הלכו והחמירו. אולם נדאל כמו נדאל תמיד מתעלה שחושבים ש’זהו’, עם הגב אל הקיר רפא עשה חצי עונה מדהימה – זכה באליפות אוסטרליה אחרי קאמבק אדיר והחזיר לארון שלו את תואר הבית ברולאן גארוס.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

אפילו בווימבלדון, נדאל, שסיים את 2022 עם ארבעה תארים, הגיע לשלב חצי הגמר ורק קרע משרירי הבטן מנע ממנו להמשיך, ורק נזכיר שהספרדי מתמחה על הדשא כמו שפדרר התמחה על החימר, בערך. בהמשך כצפוי ובגיל 36 הגיעה הדעיכה, רפא כבר רשם רצף הפסדים, אבל שום דבר לא ייקחו ממנו את השנה המצוינת שעשה, ובה כמובן הצליח להיות בפסגת תארי המייג’ור עם 22 גביעים לעומת 21 של הג’וקר הסרבי. 

אמנם היא לא סיימה כמצטיינת, אבל ראוי להתעכב רגע על איגה שפיונטק. הפולנייה בת ה-21 (מרגיש הרבה יותר נכון?) רשמה שנה נהדרת, היא זכתה בשני תארי גראנד סלאם, קיבעה את מעמדה במקום הראשון בעולם והשתלטה על הסבב אחרי פרישתה המפתיעה של אשלי בארטי. מאז דעיכת סרינה הסבב העולמי בנשים מתקשה למצוא יציבות, אך נראה שהקוסמת הפולנייה היא הדבר הכי יציב ובטוח שם.

רפאל נדאל מאושר (רויטרס)רפאל נדאל מאושר (רויטרס)

המאכזב: סטפנוס ציציפאס

אם לאלכסנדר זברב יש את הפציעה הקשה שעבר השנה כתירוץ, ליווני הכישרוני אין במה להיאחז. עוד שנה הסתיימה, וגם בה סטפנוס לא הצליח לממש את הפוטנציאל ונותר תקוע עם תקרת הזכוכית שלו וללא תארי גראנד סלאם. הוא אמנם סיים את השנה עם תואר מאסטרס אחד במונטה קרלו, אבל בוודאי גם הוא יודה שהציפיות, בגיל 24 כבר, היו מעבר לכך.

סטפנוס ציציפאס (רויטרס)סטפנוס ציציפאס (רויטרס)

אולי זה הגמר הדרמטי ההוא בצרפת מהשנה שעברה שעוד יושב לו בראש או חצי הגמר השנה באוסטרליה, אבל היווני נופל פעם אחרי פעם בקטע המנטלי. הבקהנד יד אחת קטלני, ההגשות עוצמתיות וטובות, התזוזה על המשטחים השונים מצוינת, אבל שוב ושוב ציציפאס לא מצליח לעשות את קפיצת המדרגה המיוחלת, ויכול מאוד להיות שלזה פשוט הוא נועד, להיות עוד שחקן איכותי בטופ של הסבב ולא מעבר לכך.

הקפיצה הגדולה: קרלוס אלקראס

כאן ממש לא הייתה התלבטות, ילד הפלא הספרדי שפרץ בשנה שעברה ובתחילת השנה הפך לשחקן טופ לגיטימי, עשה את קפיצת המדרגה המיוחלת עם זכייה באליפות ארצות הברית הפתוחה ותואר מייג’ור שהוריד ממנו הרבה לחץ. בדומה לנובאק, הספרדי גם סיים את השנה עם חמישה תארים, אך לא פחות חשוב מכך – רשם ציון דרך יוצא דופן, כשסיים את השנה במקום הראשון בעולם, מעל לשתי אגדות טניס בדמות של ג’וקוביץ’ ונדאל.

קרלוס אלקראס (רויטרס)קרלוס אלקראס (רויטרס)

על הדשא הוא כנראה יתקשה יותר, אבל על המשטח הקשה ועל החימר, אלקראס בהחלט יכול וצריך לקחת עוד תארי גראנד סלאם. קרליטו הצעיר, שמתאמן אצל חואן קרלוס פררו שחקן העבר, הוא הדבר שחובבי הטניס ציפו לו – הטניסאי הזה שיבוא ויסתכל לנובאק ולרפא בלבן של העיניים, כזה שישחק עם מנטליות של בן 25 ברגעים המכריעים ולא של בן 18. הספרדי הוא ההווה והעתיד של הטניס העולמי, גם אם לא יגיע למספרים של שלושת הפנומנים וקבלו ספוילר: הוא לא יגיע אליהם.

הסאגה: נובאק ועלילות אוסטרליה

סאגה כזו לא הייתה מעולם, הג’וקר הסרבי, הלא מחוסן, גורש ממלבורן בתחילת השנה, נשללה ממנו הוויזה והוא ראה מהטלוויזיה את רפא מניף את הגראנד סלאם ה-21 שלו. הדרמה הגדולה, שסוקרה היטב ברחבי העולם, הוציאה את הסרבי מאיזון, אך אט אט הוא ידע להתאושש ולחזור לעצמו. באליפות אוסטרליה הבאה הוא כבר כן צפוי לקחת חלק, אבל הסיפור הזה יישאר בראש שלו, של האוסטרלים ושל חובבי הענף לעוד הרבה שנים קדימה.

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

מלבד אוסטרליה, נובאק גם לא הורשה להשתתף באליפות ארצות הברית והוא יוצא מהשנה שהסתיימה עם זכייה בווימבלדון וחמישה תארים בסך הכל, כולל הנפה נוספת ושישית במספר של אליפות סוף השנה. למרות ההיעדרויות שלו, הסרבי בן ה-35 מסיים את 2022 במאזן 7:42 ועם רעב גדול לשנה הקרובה, שם הוא כמובן ינסה להפוך את הטבלה בזוכי תארי הגראנד סלאם ולהשאיר את רפא מאחור, אחרי שכבר עשה זאת לפדרר ולמרות הפער המטורף שהיה בין שניהם ועמד על 15 מייג’ורים לטובת השווייצרי.

פרידה משתי אגדות ענק

2022 הייתה גם בסימן פרישות, ולא סתם פרישות – פדרר וסרינה וויליאמס, שחתמו קריירות אדירות וגם שינו את הענף הלכה למעשה, תלו את המחבט. השווייצרי שעוד השאיר תקווה שיחזור לטורניר הבית שלו בבאזל סיים את הקריירה הפנומנלית באחד האירועים הכי מרגשים שידע הענף, במסגרת ‘הלייבר קאפ’ והתמונה שלו ושל רפא לצדו ממררים בבכי תישאר איתנו לעוד זמן רב. השווייצרי סיים עם 20 תארי גראנד, לא יהיה כראשון בהיסטוריה, אבל את הקסם שהוא הביא לענף אף אחד לא יהיה יכול להעניק. 

רוג'ר פדרר (רויטרס)רוג'ר פדרר (רויטרס)

פדרר חתם את מסע אחרי תקופה ארוכה בה לא לקח חלק בטורניר רשמי, אך בניגוד אליו סרינה כן עשתה זאת על המגרש. האמריקאית שפרשה אחרי שסיימה כשיאנית הזכיות בעידן הפתוח עם 23 תארי גראנד סלאם, נפרדה לעיני הקהל הביתי בארצות הברית וכמו פדרר, גם היא תיזכר כספורטאית ענק ששינתה את הענף. סרינה, יחד עם אחותה הגדולה ונוס, התחילה מנקודת הפתיחה אולי הכי קשה שהייתה יכולה לקבל, אך עשתה זאת בענק והציגה עליונות מוחלטת בראש סבב הנשים במשך שנים. וויליאמס, בעלת הסגנון הייחודי והאגרסיבי, היוותה ומהווה מודל לחיקוי לעוד בנות רבות ברחבי העולם, אך ספק אם מישהי תצליח להתקרב אליה, לפחות בעשורים הקרובים.

סרינה וויליאמס (רויטרס)סרינה וויליאמס (רויטרס)

עם בואה של שנת 2023, שווה גם לשים לב:

אז את אלקראס כבר כולם מכירים, אך כדאי לעקוב בשנה הנוכחית אחרי הולגר רונה. ילד הפלא הדני, שכבר הגיע לעשירייה הראשונה ואמנם טרם זכה במייג’ור אבל עם האופי והיכולת שהציג מול נובאק בגמר רולקס פאריס, נראה שהוא בהחלט בדרך לשם. תזוזה מצוינת על המגרש וגם הרים של ביטחון עם דרופ-שוטים מדהימים ברגעים הכי מכריעים. בקיצור, שווה לעקוב כי כל משחק שלו זה הצגה, גם אם נתעלם מהריב ההוא עם קספר רוד.

הולגר רונה חוגג (רויטרס)הולגר רונה חוגג (רויטרס)

עוד אחד שתמיד כיף לראות אותו מבריק על המשטח ועדיין לא מצא את מקומו בטופ של הטופ הוא הלברון ג’יימס של הענף, לפחות מבחינה ויזואלית עם סופג הזיעה על ראשו – פרנסס טיאפו, היהלום האמריקאי, נעצר השנה בחצי הגמר בפלאשינג מדו, אולם עם הפוטנציאל העצום שיש לו ואולי עם השדרוג המנטלי שעשה בחודשים החודשים של השנה החולפת הוא בהחלט יכול לדבר חזק על התארים של 2023.

החוויה המקומית: הסרבי הקסים אותנו מקרוב

לסיום כמובן הצד שלנו כחול-לבן. שחקנים בטופ העולמי אין לנו, לפחות בינתיים, אבל בחודש ספטמבר הגיע לתל אביב טורניר ווטרג’ן, שהביא עמו ארצה חלק מכובד מהטניסאים המובילים בעולם, אך מעל כולם היה כמובן הסרבי. אחרי שראינו את הבקהנד יד אחת של דומיניק תים ואת הבומבות של מרין צ’יליץ’, הגיע למשטח בביתן מספר 2 נובאק ג’וקוביץ’ וזה פשוט היה עולם אחר. 

נובאק ג'וקוביץ' (חגי מיכאלי)נובאק ג'וקוביץ' (חגי מיכאלי)

הסרבי, שניצל את חלון ההזדמנויות בלו”ז וגם קיבל סכום מכובד כדי לנחות כאן, השאיר את כולם פעורי פה, ועל אף שלא הציג כמובן את יכולת השיא שלו, כפי שעשה בהמשך 2022, הוא לגמרי נתן כאן הצגה עם זכייה בתואר, שגם הוציאה אותו לרצף נהדר בהמשך השנה, אחרי שכזכור הוא נעדר לתקופה לא קצרה בעקבות העובדה שלא אושר לו להשתתף באליפות ארצות הברית הפתוחה.

מלבד הטניס עצמו, כל המסביב של הסרבי הקסים את הקהל כאן, החיבור למקום, המילים בעברית, היחס לכל אוהד שדרש חתימה וכיבוד הקולגות, הוכיחו שלמרות התדמית הלא הכי טובה שיצר לעצמו במשך השנים, הסרבי הוא עילוי, גם על המגרש וגם מחוץ לו. לנו כחובבי טניס נותר רק לקוות לעוד טורנירים כאלה שיגיעו ארצה כי זו באמת הייתה חוויה בלתי נשכחת.

אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */