יום שישי, 05.07.2024 שעה 04:47

התמקדות במשכורות: אושרה רפורמת הפייר פליי

אופ"א אישרה את התקנות הפיננסיות החדשות שייכנסו לתוקפן החל מהעונה הבאה: ההוצאות על שכר שחקנים, עמלות סוכנים וההעברות יוגבלו ל-70% מסך ההכנסות

|
חוקי פיקוח חדשים של אופ
חוקי פיקוח חדשים של אופ"א (ראובן שוורץ)

אחרי דיווחים בנושא בתקופה האחרונה, הוועד המנהל של אופ”א אישר היום (חמישי) את הרפורמה החדשה בנוגע לחוקי הפייר פליי הפיננסי, אשר תיכנס לתוקף באופן הדרגתי החל מעונת 2022/3 ותושק באופן סופי ב-2025. הרפורמה, שהתקבלה במשרדי הארגון בשווייץ, היא הגדולה ביותר מאז שמגבלות הפייר פליי הוצגו לראשונה ב-2010 ומציגה שינוי חד ביחס למה שהכרנו בעבר, כשהדגש: המגבלה היא שההוצאות על שכר שחקנים, עמלות סוכנים וההעברות יוגבלו ל-70% מסך ההכנסות של הקבוצה. 

למעשה, אופ”א החליטה להתמקד באכיפת תשלומי השכר של המועדונים. אם בעבר חוקי הפייר פליי היו בוחנים את כל סך ההוצאות של המועדונים, מה שסיבך את אופ”א בבחינה של אספקטים מוזרים כמו עלויות אבטחה, עלויות של אצטדיון וכדומה, כעת הגוף הפיננסי המפקח מטעם ההתאחדות האירופית ישים את הפוקוס על הוצאות השכר לשחקנים ולצוות המקצועי. כמו כן, אופ”א העלתה את אפשרות החריגה מ-30 מיליון אירו ל-60, לשלוש השנים הקרובות כלומר חריגה של 20 מיליון אירו בשנה מצד הקבוצות.

המועדונים הגדולים בישראל, כמו מכבי ת”א ומכבי חיפה, מצליחים לבסס הכנסה מובטחת בכל עונה של כ-60 מיליון ש”ח עד 70 מיליון ש”ח בממוצע של השנים האחרונות, כך שעל פי החוקים החדשים, אם ניקח הכנסה “מינימלית” של 60 מיליון ש”ח, תקציב שכר השחקנים והצוות המקצועי שלהן יהיה יכול לעמוד על 42 מיליון שקל. המגבלה החדשה לא עושה טוב עבור מועדונים במדינות קטנות עם מגבלת הכנסות. הקבוצות הגדולות בישראל יצטרכו למצוא דרך להעצים את ההכנסות שלהן, על ידי מכירה או שלבי בתים באירופה. 

דגש נוסף שמוסיפים באופ”א הוא כושר הפירעון של הקבוצות. הכלל החדש יבטיח, כך מבטיחים בארגון, הגנה טובה יותר על הנושים. בקרות יבוצעו מדי רבעון ותהיה פחות סובלנות כלפי מי שיאחר בתשלום. בדומה להגבלת ההוצאות ל-70 אחוז, גם כאן אופ”א מדגישה כי הפרות יובילו לקנסות כספיים ואמצעים מוגדרים מראש שיופעלו נגד הקבוצות. 

נשיא אופ”א, אלכסנדר צ’פרין, אמר: “ההגבלות הראשונות שלנו עבדו בצורה נהדרת. אופ”א עבדה יחד עם אנשיה בכדורגל האירופי כדי לפתח אמצעים חדשים ולסייע למועדונים להתמודד עם האתגרים החדשים, בעקבות ההשפעות הפיננסיות של מגפת הקורונה. זאת על מנת להכין את הכדורגל האירופי לכל הלם עתידי פוטנציאלי בפן הכלכלי”.

נראה כי לנגד עיניה של אופ”א עומד רצון שנוגע לליגות הגדולות יותר כמובן, והוא לעצור את סכומי הכסף המטורפים שמשולמים לכוכבי הכדורגל הגדולים. אלמנט שני שבאופן ברור נמצא תחת עצירה, גם על ידי חוק המושאלים החדש שעומד להיכנס, הוא הגבלת היכולת של הקבוצות הגדולות להחזיק כמה שחקנים שהן רוצות ולפזר אותם בקבוצות רבות.

הקבוצות הגדולות, שעובדות בהסכמי שיתוף פעולה על המושאלים שלהן, יהיו צריכות למצוא פתרונות יצירתיים ואף להתעקש על כך שהקבוצות המשאילות יעמדו בכל 100% הוצאות השכר של השחקנים הללו, כדי שלא ינגסו בתקציב השכר המוגבל שיהיה עליהן מעכשיו. בנוסף, מועדונים שכבר היו תחת מגבלות פייר פליי (כמו מכבי ת”א) יזכו לפיקוח צמוד יותר מטעם הגוף הפיננסי. 

אלכסנדר צ'פרין, נשיא אופ"א (רויטרס)אלכסנדר צ'פרין, נשיא אופ"א (רויטרס)

כמו כן, בעוד מועדונים גדולים עם הכנסות גבוהות כמו מכבי ת”א ומכבי חיפה אמורים לדעת להסתדר תחת המגבלות החדשות, מועדון כמו הפועל באר שבע יצטרך לדעת לבצע התאמות רציניות ולנסות למקסם הכנסות ממקומות אחרים כמו הסכמי חסות מרובים או בסכומים גבוהים יותר.

מועדוני “הביניים” יהיו אלה שיספגו את הפגיעה הגדולה יותר, אך גם מועדונים שיירכשו על ידי בעלים חדשים שירצו להשקיע כספים ולהרים את הקבוצות, יהיו חייבים קודם כל לעבוד בגיוס ספונסרים רבים ובהגדלת כמות המנויים לפני שהם פותחים את הכיס ומסתבכים עם אופ”א.

צפו בגמר גביע ילדים א'
אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */