יום שבת, 29.06.2024 שעה 13:10

שביל הזהב: הקריירה המדהימה של לינוי אשרם

המתעמלת האמנותית הכריזה על פרישה וזה הזמן להיזכר ברגעיה הגדולים: מההתחלה הקשה, הפריצה הגדולה, המדליות ההיסטוריות ועד לזהב האולימפי בטוקיו

|
לינוי אשרם (רויטרס)
לינוי אשרם (רויטרס)

אמנם היא רק בת 22, אבל לינוי אשרם – הספורטאית הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל – עברה קריירה של שבע שנים ארוכות בתחרויות לבוגרות ובאימונים קשים מידי יום. בסוף הדרך, הילדה מראשון לציון, שהוריה חדווה ואורן הם ממוצא חצי יווני וחצי תימני, ניפצה את תקרת הזכוכית ב”ענף הלבן” שנמצא בשליטת מדינות מזרח אירופה וזכתה במדליית הזהב האולימפית בטוקיו 2020.

אז איך הכל התחיל? בגיל 7 לינוי נכנסה לאולם ההתעמלות של הפועל ראשון לציון. היא לא הייתה מתעמלת קלאסית, היו לה אפילו קצת בעיות ברגליים, אבל עם השנים היא התמידה והיהלום הבלתי מלוטש הפך לשם דבר בעולם בזכות המאמנת איילת זוסמן. הן החליטו ללכת בדרך אחרת מהמקובל, בלי מלחמות ובלי סכסוכים, וכך אשרם הפכה לקונצנזוס.

כבר מגיל צעיר לינוי הגיעה להישגים על המשטח: ב-2014 השתתפה באליפות אירופה לנערות וזכתה בשתי מדליות ארד, בתרגילי האלות והסרט, אבל אשרם נחשפה בפני הקהל הישראלי רק באליפות אירופה לבוגרות שהתקיימה בחולון בשנת 2016, אחרי שהמתעמלת הבכירה נטע ריבקין נעדרה עקב פציעה והיא נכנסה במקומה לתחרות. אשרם סיימה אז במקום השמיני.

לינוי אשרם במסיבת עיתונאים מרגשת במיוחד
לינוי בתחילת דרכה (איציק בלניצקי)לינוי בתחילת דרכה (איציק בלניצקי)
הופעה ראשונה באליפות אירופה ב-2016 בחולון. לינוי אשרם (עמית שיסל)הופעה ראשונה באליפות אירופה ב-2016 בחולון. לינוי אשרם (עמית שיסל)

הציפיות מאשרם רק הלכו וגברו, כאשר השאיפה הייתה לעלות על הפודיום באליפות אירופה של 2017. אלא שבחודש מרץ של אותה שנה, אשרם נפצעה וסבלה מקרע במיניסקוס, כך שהייתה בספק. אלא שמהר מאוד היא כבר עמדה על הרגליים וחודש לאחר מכן חזרה להתחרות. באליפות אירופה, שהתקיימה כזכור אחרי הפציעה שלה, אשרם זכתה בשתי מדליות ארד בגמרים של תרגילי החישוק והאלות.

לינוי אשרם זוכת שתי מדליות הארד באליפות אירופה (איציק בלניצקי)לינוי אשרם זוכת שתי מדליות הארד באליפות אירופה (איציק בלניצקי)

אשרם קטפה מדליות בסבב העולמי, אבל הגיעה לשיאה באליפות העולם בהתעמלות אמנותית שנערכה בפזארו שבאיטליה, שם עמדה על הפודיום העולמי לראשונה בגיל 17 כאשר זכתה במדליית הארד בקרב רב ובמדליית ארד גם בגמר תרגיל הסרט. זו הייתה התחרות ששמה אותה על המפה וקבעה שהיא בטופ העולמי. בכך למעשה, היא הפכה למתעמלת הישראלית הראשונה שזכתה במדליה עולמית בקרב רב.

לינוי אשרם עם המדליה הראשונה באליפות העולם (עמית שיסל)לינוי אשרם עם המדליה הראשונה באליפות העולם (עמית שיסל)

באליפות העולם ב-2018, שנערכה בסופיה, אשרם כבר זכתה בשלוש מדליות, כאשר הפכה בין היתר לסגנית אלופת העולם בקרב רב. זה היה ההישג הגדול ביותר אליו היא הגיעה בקריירה עד לשלב זה, הרי שבאותו הלילה בו עלתה על הפודיום בבולגריה, אשרם הפכה למתעמלת הישראלית היחידה שזכתה במדליית כסף בתחרות הזו. על הדרך, היא גם התגייסה לצבא.

סגנית אלופת העולם. לינוי עם מדליית הכסף בבולגריה (עמית שיסל)סגנית אלופת העולם. לינוי עם מדליית הכסף בבולגריה (עמית שיסל)
לינוי אשרם בלשכת הגיוס (עמית שיסל)לינוי אשרם בלשכת הגיוס (עמית שיסל)
לינוי אשרם במקום השני על הפודיום העולמי בקרב רב (עמית שיסל)לינוי אשרם במקום השני על הפודיום העולמי בקרב רב (עמית שיסל)

ב-2019 אשרם הייתה אמורה להשתתף באליפות אירופה בבאקו, אזרבייג’ן, אך באימון האחרון נפצעה בשריר התאומים ונאלצה לוותר על השתתפותה. אחרי שהתאוששה, יצאה למשחקי אירופה במינסק, שם גרפה שתי מדליות זהב ושתי מדליות כסף, כאשר סיימה במקום השני בקרב רב, תוך שהפגינה יכולות מרשימות.

לינוי אשרם במשחקי אירופה במינסק (עמית שיסל)לינוי אשרם במשחקי אירופה במינסק (עמית שיסל)

באליפות העולם שנערכה באותה שנה, יצאה אשרם מכל גמר עם מדליה, כך שזכתה בלא פחות מחמש מדליות שונות בתחרות, כולל מדליית ארד בקרב רב. אשרם ביססה את מעמדה בין השלוש הטובות ביותר על הגלובוס.

אשרם והמאמנת איילת זוסמן (עמית שיסל)אשרם והמאמנת איילת זוסמן (עמית שיסל)
לינוי אשרם חוזרת לארץ עם השלל (נעם מורנו)לינוי אשרם חוזרת לארץ עם השלל (נעם מורנו)

בשנת 2020 זכתה אשרם במדליית הזהב בתחרות הקרב רב באליפות אירופה והפכה לישראלית הראשונה שזכתה לתואר אלופת אירופה בהתעמלות אמנותית. ואז הגיעה הקורונה. העולם עצר מלכת, המשחקים האולימפיים נדחו בשנה ואשרם המשיכה להתאמן למרות חוסר הוודאות.

אשרם עם המדליות ודגל ישראל אחרי עוד אליפות עולם מוצלחת (עמית שיסל)אשרם עם המדליות ודגל ישראל אחרי עוד אליפות עולם מוצלחת (עמית שיסל)

את אימוניה אשרם עשתה באולם המיוחד שהוקם עבורה במכון וינגייט, אוהל שענה על כל הצרכים שלה כמתעמלת, הרי שאף אולם בישראל לא עמד בסטנדרטים של הגובה הרב אליו היא זורקת את המכשירים באימונים. אשרם הסתגרה והמשיכה לעבוד קשה, למרות שלא היו תחרויות.

לינוי אשרם והמתעמלות באוהל המיוחד שהוקם בווינגייט (חגי מיכאלי)לינוי אשרם והמתעמלות באוהל המיוחד שהוקם בווינגייט (חגי מיכאלי)
אשרם והאחיות אברינה מרוסיה (עמית שיסל)אשרם והאחיות אברינה מרוסיה (עמית שיסל)

כשהתחרויות חזרו, המתעמלת המובילה הבינה שהעולם התקדם. היא עבדה קשה יותר ובסופו של דבר הגיעה לאולימיפאדת טוקיו ויצאה ממנה עם מדליית הזהב האולימפית, בתום דרמה אדירה ביפן, תוך שהקדימה את דינה אברינה הרוסיה.

בתחילת הדרך ביפן, החישוק של אשרם יצא מהמשטח והיה נדמה כי היא לא בעניינים, אך הסיום היה נהדר. הניצחון של אשרם גרם לנבחרת רוסיה להגיב באופן חסר תקדים נגד השיפוט בתחרות האולימפית, אבל זה כמובן לא שינה דבר. אשרם עשתה היסטוריה.

התחיל הפוך. לינוי אשרם עם החישוק שברח בטוקיו (רויטרס)התחיל הפוך. לינוי אשרם עם החישוק שברח בטוקיו (רויטרס)
הסתיים בדמעות של אושר. לינוי אשרם ואיילת זוסמן אחרי גמר הקרב רב (רויטרס)הסתיים בדמעות של אושר. לינוי אשרם ואיילת זוסמן אחרי גמר הקרב רב (רויטרס)

הסיום היה מתוק, במיוחד אחרי שפתחה את התחרות כאשר בתרגיל הראשון החישוק עף מהמשטח החוצה והיה נדמה כי המתעמלת במשבר, אבל לינוי חזרה לעצמה מהר מאוד, גרפה ציונים גבוהים וניצחה את התחרות. זו הייתה מתעמלת שריגשה מדינה שלמה, אבל גרמה גם למתעמלות אחרות ברחבי העולם לחלום על המקום הראשון בידיעה שהוא ניתן להשגה.

אשרם הוכיחה שהכל אפשרי.

לינוי אשרם עם מדליית הזהב בטוקיו 2020 (רויטרס)לינוי אשרם עם מדליית הזהב בטוקיו 2020 (רויטרס)
אלופה אמיתית. לינוי אשרם וזהב האולימפי (איציק בלניצקי)אלופה אמיתית. לינוי אשרם וזהב האולימפי (איציק בלניצקי)
אסור לפספס
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
נגןחתך את כדור היורו בכדי למצוא את החיישן
חתך את כדור היורו בכדי למצוא את החיישן
נגןמולר נשאר מולר: בועט במסך הגבוה באצטדיון
מולר נשאר מולר: בועט על מסך בגג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */