יום רביעי, 03.07.2024 שעה 19:41

סמדג'ה: בנינו מסורת של הצלחות בג'ודו הישראלי

בתוכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE שוחחנו מאמן נבחרת ישראל: "זה ענף גברי וקלאסי, אחד משלושה ילדים מתאמן". משודרת גם ברדיו חיפה ורדיו ירושלים

|
אופירה אסייג ואיציק זוהר (מערכת ONE)
אופירה אסייג ואיציק זוהר (מערכת ONE)

תוכנית הספורט של ישראל בשיתוף ONE משודרת בכל ערב מ-18:00 עד 20:00. את תוכנית הספורט ניתן לשמוע ברדיו תל אביב (102FM), רדיו חיפה (99.5FM ו-107.5FM), רדיו ירושלים (101FM), רדיו דרום (97FM ו-95.8FM). בנוסף לכל שלל התחנות המכובדות, התוכנית משודרת גם כאן באתר.

והערב בתוכנית הספורט של ישראל – נעסוק כמובן בפיטוריו של יאניס ספרופולוס ממכבי ת”א, יממה לאחר ההפסד להפועל בדרבי בחצי גמר גביע המדינה בכדורסל. כמו כן, נדבר על ההפסד המפתיע של מכבי חיפה לעירוני קריית שמונה.

שוחחנו עם אורן סמדג’ה, מאמן נבחרת ישראל בג’ודו, ועם מנהל השיווק, בועז מוזס, על הגראנד סלאם שייערך בסוף השבוע בתל אביב ועל סוד ההצלחה של הג’ודו הישראלי.

אורן סמדג'ה (נעם מורנו)אורן סמדג'ה (נעם מורנו)

ערב טוב אורן סמדג’ה: 
“ערב טוב”.

איך אתם נערכים לגראנד סלאם?
“הג’ודו מצליח והקהל הישראלי אוהב הצלחות. זה ענף גברי, קלאסי ומושך. יעל ארד הביאה את המדליה הראשונה באולימפיאדה ומאז יש מסורת זכיות באליפויות אירופה ועולם”.

יעל ארד, "התחילה את המסורת" (רדאד ג'בארה)יעל ארד, "התחילה את המסורת" (רדאד ג'בארה)

מה עשיתם בג’ודו שככה יש הצלחות?
“בעיקר זה המסורת, ספורטאים קטנים חולמים על מדליה באולימפיאדה. כיום פחות ממדליה לא נחשב. באנו כדי לבנות (הוא ומשה פונטי), ובנינו פה מסורת הישגית”.

כמה בני נוער מתאמנים בארץ?
“אין לי מושג. המון פעילים רשומים באיגוד. לפחות כל ילד שלישי או רביעי מתנסה בג’ודו”. 

יעל ארד עם אורן סמדג'ה (שי לוי)יעל ארד עם אורן סמדג'ה (שי לוי)

יש מספיק תנאים לילדים?
“חלק מתאמנים אצל אריק זאבי והוא מושך קהל. יש לכך ערך מוסף. אני חושב שהם באים להתנסות ובעיקר נשארים בגלל הערכים של הג’ודו. אחרי זה מי שעובר את הגילים הצעירים נשאב לזה”.   

מה המטרות בגראנד סלאם הנוכחי?
“לשמחתנו כל הבכירים חזרו להתחרות. מרגש אותי לראות יותר את הצעירים שהולכים להתחרות בגראנד סלאם, לראות את כל הקהל ואיך הם עומדים בלחץ של תחרות גדולה”.

אורן סמדג'ה ופיטר פלצ'יק (איציק בלניצקי)אורן סמדג'ה ופיטר פלצ'יק (איציק בלניצקי)

ערב טוב בועז מוזס, מנהל השיווק בגראנד סלאם:
”ערב טוב”. 

איך משווקים?
“אנחנו כבר כמעט בסולד אאוט. יש הרבה תחרויות בבוקר, זה נוח. אנשים יכולים לבוא בבוקר ולחזור בערב. לשלבי הגמר כבר נגמרו הכרטיסים. בשנים האחרונות הבאנו תחרויות גדולות לישראל בזכות משה פונטי, החבר’ה שלנו עשו הרבה הישגים, כולם רוצים לראות אותם, יש פה מאות ספורטאים מכל העולם וזו תחרות חשובה”.

איזה מדינות חזקות בג’ודו ומגיעות?
“יש מתחרים ממדינות במזרח אירופה, צרפת, גאורגיה וגם מהמזרח הרחוק. הולכים לצפות בזה ב-120 מדינות שונות. הכרטיסים זולים, בין 40 ל-100 שקלים. נשארו כמה עשרות כרטיסים לכל יום. אני ממליץ לאנשים לבוא לתחרויות הבוקר, יש שם המון ישראלים והמון קרבות”.  

נבחרת הג'ודו עם המדליה האולימפית (רויטרס)נבחרת הג'ודו עם המדליה האולימפית (רויטרס)

דיברנו עם שחקנה של עירוני קריית שמונה, רועי קהת, על הניצחון האדיר אמש על מכבי חיפה, התחושות אחרי המילים הקשות שאמר שרצקי על מאמנו דראפיץ’ והרצון לשחק בצמרת הכדורגל הישראלי.

שחקני קריית שמונה חוגגים עם רועי קהת (חגי מיכאלי)שחקני קריית שמונה חוגגים עם רועי קהת (חגי מיכאלי)

ערב טוב רועי קהת:
“ערב טוב, שלומי מצוין”.

הופתעת שניצחתם?
”יחסי הכוחות היו לרעתנו, חיפה הגיעה במומנטום מטורף וכולם ראו את זה. זה הפתיעה לא מעט אנשים, אנחנו בתוכנו האמנו, בעיקר אחרי המשחק מול מכבי ת”א שם הגיע לנו להוציא לפחות תיקו. דיברנו בחדר ההלבשה שזו הזדמנות, עוד רגע נגמרים המשחקים, זאת הייתה ההזדמנות האחרונה שלנו להגיע לפלייאוף העליון ושמרנו על הסיכוי”. 

הסיפור עם דראפיץ’ ואיזי עשה משהו?
”כל השחקנים אוהבים את שניהם ומעריכים אותם. הם אנשים מבוגרים, אנחנו לא מתערבים בזה. בכל משפחה יש בעיות. הם אנשים בוגרים והם יסיימו את זה ביחדיו. אנחנו אוהבים את סלובו ומאמינים בו. אני אומר את האמת, זו לא החלטה שלי אם הוא יישאר, אני אוהב אותו. אני חושב שדראפיץ’ מאמן מצוין. הייתי רוצה להמשיך להתאמן תחתיו”.

סלובודאן דראפיץ' מאושר בסיום (ניסן עייש)סלובודאן דראפיץ' מאושר בסיום (ניסן עייש)

יש לך רצון שמישהי מסוימת תזכה באליפות?
“כבר עזבתי, אין לי סימפתיה אחרי שעזבתי הקבוצה שלי הכי חשובה. מבחינתי שכל הליגה תתרסק והקבוצה שלי תהיה מקום ראשון זה מה שמעניין אותי”.

יש לך מקום במכבי חיפה?
“אני חושב תמיד שהוכחתי גם בעבר שאני יכול לשחק בקבוצות הגדולות, אין לי שום בעיה עם זה, אני אפילו כבר יותר בוגר בראש היום. אני חושב שאני יכול לתרום לכל הקבוצות הגדולות”.

דיברנו עם שחקן העבר של מכבי חיפה, יניב קטן, על ההפסד של האלופה מול עיקוני קריית שמונה, הגישה איתה הגיעה, מאבק האליפות וברק בכר.

יניב קטן (עמרי שטיין)יניב קטן (עמרי שטיין)

ערב טוב יניב קטן:
“ערב טוב”.

זה יפה שבכר פרגן לדראפיץ’, אבל חיפה רוצה נקודות לא?
“ברור. ברק בכר ושחקניו לא הגיעו לק”ש. הגישה הייתה פחות טובה, יש משחקים כאלה. חיפה לא הייתה אגרסיבית ולא הייתה טובה. בכר לא היה מוכן למה שדראפיץ’ הכין לו. אני לא חושב שזה קשור לעניין רגשי לק”ש. אף קבוצה לא תיתן למכבי חיפה את האליפות, אם היא תבוא בגישה הזאת היא תהיה בבעיה. ק”ש זה אחד המגרשים הקשים בישראל. היא הייתה צריכה לעבור את זה, אני מקבל הפסדים אבל יש דרך להפסיד, השחקנים לא נלחמו, קרו יותר מדי דברים לא טובים”.

ברק בכר (עמרי שטיין)ברק בכר (עמרי שטיין)

מה אתה חושב על הניהול של ברק בכר?
”צריך לזכור שבכישלונות ברק בכר גם אשם כמו גם כשהוא מקבל תשבוחות על ניצחונות. בכר לא חושש לאבד את האליפות, אני לא מכיר אותו מספיק טוב אבל ממנה שאני רואה מרחוק, כשאני מסתכל על העבר שלו, הוא יודע להרים את הקבוצות שלו. אני מאוד מאמין בו ובדרך שלו. צריך פרופורציות, הם הפסידו פעם אחרונה לפני ארבעה חודשים. אם הוא יידע לשמור על פרופורציות אני לא חושב שיש קבוצה שתצליח לעצור את מכבי חיפה”. 

יכול להיות שעומר אצילי מקבל יותר מדי קרדיט?
“אצילי מעל הליגה, הוא עושה מה שהוא רוצה על המגרש, אין שחקן ברמתו בארץ. אבל לא כל משחק הוא ייצר רביעייה, הוא צריך עוד שחקנים טובים לידו. אני לא חושב שהוא מקטין שחקנים אחרים. צריך שחזיזה ושרי יביאו יותר מספרים, אבל עדיין, זו קבוצה מאוזנת ומחוברת”.

עומר אצילי (עמרי שטיין)עומר אצילי (עמרי שטיין)

מה דעתך על מאבק האליפות?
“זה נכון שהטבלה צמודה והפער בין מכבי חיפה להפועל ב”ש הוא רק שתי נקודות, אבל מבחינת יכולת מכבי חיפה בפער יותר חזקה משאר הקבוצות”.

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים (עמרי שטיין)שחקני מכבי חיפה מאוכזבים (עמרי שטיין)

דיברנו עם גור שלף, אגדת מכבי ת”א, על המצב הקשה אליו נקלעה העונה כשבשיאו הגיע ההפסד השלישי ברצף להפועל תל אביב בגביע המדינה. כמו כן, נגענו בפיטוריו של יאניס ספרופולוס ובסיבה שבגללה ניקולה וויצ’יץ’ נשאר במועדון.

גור שלף (שחר גרוס)גור שלף (שחר גרוס)

ערב טוב גור שלף:
“ערב טוב”.

מה ההבדל בין הימים שהייתה מאמן מכבי והפסדת ופוטרת לבין היום שמפטרים אחרי המון זמן?
“אני לא יודע אם זה רשמי, אני יודע שנפגשים לישיבת דירקטוריון, זה בדרך כלל מביא בשורה. אנשים יודעים שהוא פוטר אבל עדיין אין הודעה רשמית. אני חושב שההנהלה ובעלי התפקידים עשו חשבון ולא פיטרו. הם נשכחו שפתיים הרבה זמן. יאניס עשה המון טעויות וכישלונות רבים. עשו מאמץ להשאירו כי העדיפו אותו על פני מועמדים אחרים, היה לו חיבור אותם והם השאירו אותו”.

שלף הוסיף: ”אני לא חושב שזה חיבור עם ניקולה, היה לו חיבור עם בעלי הקבוצה. העובדה שלא היו אופציות אחרות לטעמם גרמה להם להחזיק עוד. מאמנים בדרך כלל במכבי מפוטרים בגלל הפסדים בליגה הישראלית. הוא הפסיד שישה משחקים העונה, אני נותן להנהלה קרדיט כי ניסו להשאירו עוד ועוד ולא לפטר”. 

יאניס ספרופולוס (איציק בלניצקי)יאניס ספרופולוס (איציק בלניצקי)

מה אתה מזהה שנשאר במכבי מאז?
“חסרה מאוד הזהות. הזהות של המועדון נבנתה לאורך השנים. עניין הזרים, לא רק שחקנים זרים, גם מאמנים, עוזרים ובעלי תפקידים שמגיעים גרמו לאבד את הזהות. השחקנים הזרים לא מבינים את המשמעות של הפסד בשלושה דרבים, אי עליה לגמר גביע המדינה וכדומה. זה שחקנים שיום אחד פה ויום אחרי כבר לא כאן. המון שחקנים שוחררו ממכבי ת”א במשך השנים שזוהו עם המועדון. שחקנים בכירים, לא סתם מכבי איבדה אליפויות לירושלים. מכבי איבדה שחקנים שהיו חלק מהזהות של המועדון ונלחמו עבורו”.

מי צריך לאמן את מכבי ת”א?
“אני לא יודע מי צריך להיות וגם במכבי לא יודעים. אין הרבה אופציות טובות בשוק כי אחרת הן כבר היו כאן. לאורך השנים את כל מי שמכבי רצתה היא הביאה”. 

מה הפתרון למצב?
“לפני כמה שנים ישבו במחלקה המקצועית ודיברו על כך שאין מספיק ישראלים, אז שאלו מי יהיה. הביאו שני שמות: ים מדר ונועם דוברת. בסוף שניהם לא הגיעו למכבי. שלא יספרו לי שאי אפשר, לאורך השנים מכבי הביאה את כל מי שרצתה. אני מסכים שמכבי לקחה שחקנים כדי להחליש קבוצות אחרות. היום בחמישייה של נבחרת ישראל אין אף שחקן ממכבי ת”א, בעבר היו ארבעה מתוך חמישה בחמישייה. יש ישראלים טובים, אבל צריך לרצות אותם. הם העדיפו שחקנים יותר זולים והם משלמים על זה עכשיו”. 

יאניס ספרופולוס ושחקני מכבי ת"א מתוסכלים (איציק בלניצקי)יאניס ספרופולוס ושחקני מכבי ת"א מתוסכלים (איציק בלניצקי)

מי אחראי על המצב שנוצר?
“כשמגיע מאמן זר הוא בכלל לא מכיר את השחקן הישראלי עם כל הכבוד. הוא יכול להכיר את המפורסמים, אבל את רפי מנקו, יפתח זיו ותומר גינת הוא לא מכיר. יש את ניקולה וויצ’יץ’ שכן מכיר וגם את אבי אבן, אבל צריך להיות הרצון שיהיה כאן מישהו שמבין את המנטליות של המועדון”.

מה הסיפור עם ניקולה וויצ’יץ’?
“אני לא חושב שזה הוגן מבחינתי. וויציץ’ היה מי שהחליף אותי בתפקיד. ניקולה היה שחקן טוב, אבל זה לא רק כישלון שלו, זה של כל מי שמתעסק בפן המקצועי במכבי ת”א נכשל, זה נכון כמובן גם לניקולה. מה שמחזיק אותו זה הבעלים. מי שאחראי על המשכורת שלו צריך לענות על זה. אפשר להגיד על ניקולה הכל, אבל הוא רואה הכל הוא לא עיוור”.

שלף הוסיף: “אם היה לנו מקום שהיה כיף בו, נחמד, מסעדות, האישה נהנית, חוף ים, אתה מקבל כסף גדול אז לא הייתה מרים ידיים והולך. זה לא שעומדות קבוצות יורוליג ורוצות אותו. כל מי שמקבל את ההחלטות המקצועיות, שחקנים, מאמנים, הם אלה שאשמים. גם אם כולם הולכים ממכבי היום לא יחכו להם. הסיבה שהוא נשאר היא לא רק מקצועית. גם יאניס, שעדיין מחזיק בתפקיד, נשאר עד כה לא רק בגלל שהוא טוב מקצועית”.

גור שלף, טל בורשטיין וניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)גור שלף, טל בורשטיין וניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)
אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */