יום שבת, 29.06.2024 שעה 12:58

וילי: בוודאות, היום מעריכים אותי יותר בישראל

לפני שני משחקיו, אולי האחרונים בתפקיד, המאמן בראיון ל-ONE: "נראה לכם שהיינו מבקיעים 5 מול אוסטריה עם 4 בהגנה?", וגם: זהבי, דאבור והמונדיאל

|
וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)
וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)

שלוש שנים וחצי של וילי רוטנשטיינר בישראל עשויות להגיע לכדי סיום עם תום משחקיה של נבחרת ישראל נגד אוסטריה ואיי פארו בפגרה הבינלאומית  הקרובה. האוסטרי שהגיע כדי לבנות מחדש את הכדורגל הישראלי מרמת הילדים והנוער ועם הזמן הוזז לעמדת מאמן הנבחרת הבוגרת, יסגור תקופה לא מבוטלת כאחד האנשים החזקים בכדורגל שלנו, כזה שלמרות ניצחונות גדולים בנבחרת, עדיין לא נחשב קונצנזוס.

הוא עדיין נחבט אחרי כל הפסד וגם כאשר משיג ניצחונות על נבחרות קטנות, מזכירים לו שהוא שיחק עם שלושה בלמים ולאו דווקא את התוצאה. כעת, רגע לפני שהוא מפרסם את הסגל, אולי בפעם האחרונה, הוא התפנה לראיון מיוחד עם ONE.

וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)

אתה מבין שיש סיכוי גדול שזהו צמד המשחקים האחרון שלך בנבחרת?
"אני לא מתעסק בזה. אני מרוכז רק בשני המשחקים, שני המשחקים הם המציאות. אם אלו המשחקים האחרונים או לא, זה לא מעניין כרגע. הדבר החשוב הוא שנשחק בצורה הטובה ביותר ושנסיים את הקמפיין עם התוצאות הטובות ביותר". 

אתה מצפה שישאירו אותך?
"מבחינתי התהליך הוא ברור. החלטנו שנסיים את הקמפיין ורק אז נערוך ניתוח של ההופעות ונדבר על העתיד. לא נדבר עכשיו. רק לאחר שני המשחקים". 

מה אמר לך היו"ר אורן חסון?
"החלטתי מראש שאני וחסון לא נדבר במהלך הקמפיין, אלא רק לאחר סיומו. בעיניי זה נורמלי. נדבר על העתיד בזמן הנכון, אבל לא לפני משחקי הנבחרת".

אורן חסון (רדאד ג'בארה)אורן חסון (רדאד ג'בארה)

בין אם יהיה מאמן אחר ובין אם תמשיך, אתה חושב, אתה חושב שאתה יכול להוביל את הנבחרת ליורו?
"זה אפשרי גם עכשיו שנעפיל למונדיאל ב-2022. אם ננצח את שני המשחקים ומשהו יקרה עם סקוטלנד, יש סיכוי מינימלי וקטן שזה יכול לקרות. כמובן שהסקוטים בעמדה טובה אבל הם חייבים לנצח לפחות משחק אחד. אם ננצח את שניהם, ואם אתה מכיר אותי – אני מעולם לא מוותר. אני חושב שהאנשים מרגישים שיש שינוי. אפשר לנצח את אוסטריה ואז את איי פארו. המשחק מול סקוטלנד היה מאכזב מאוד מבחינתי, אבל הרגשת שיש נבחרת שרוצה לנצח את מולדובה. זאת הגישה החשובה והנכונה וצריך להראות אותה גם עכשיו ולא לערוך דיונים פילוסופיים על העתיד". 

האם אחריך, היית שם מאמן זר או מאמן ישראלי?
"מבחוץ אני מקבל המון חוות דעת ממומחים שההופעות שלנו, כמו האחרונה בסקוטלנד, לא משקפת את המיקום שלנו בדירוג העולמי. לא היו 50 מקומות בינינו על הדשא. בבלומפילד נגד דנמרק אני חושב שהיינו טובים, ובמשחקים שלנו בסמי עופר גם היינו טובים. בעיניי התקדמנו. לדעתי הנבחרת נמצאת בתהליך טוב. כמובן שהייתי מאוכזב מה-3:2 בסוף בדקה ה-96, אבל לא הגיוני שאם הקרן האחרונה נכנסת אז ההופעה רעה, אבל אם הקרן מורחקת אז זו הופעה מעולה. זה קצת מטופש לחשוב ככה". 

שחקני נבחרת ישראל (איציק בלניצקי)שחקני נבחרת ישראל (איציק בלניצקי)

מה לדעתך השינוי הכי גדול שעשית בנבחרת?
"לדעתי הבאתי סטנדרטים חדשים. יש לנו פילוסופיית משחק ברורה, יש לנו חוקים ברורים. אנשים מבינים שלא רק ישראל משחקת עם שלושה בלמים. אם ראיתם את ליגת האלופות, אז הרבה נבחרות משחקות כך ומשחקות גם מאוד התקפי בשיטה הזו. בצד הניהולי והארגוני, לדעתי הנבחרת מאוד מקצועית, מהצד השני כמנהל טכני הבאתי סטנדרטים חדשים בחינוך ופיתוח כישרונות, ואפשר לראות תוצאות ראשונות עם נבחרות הנערים, הנוער והצעירה. הרבה משחקים בליגת העל, אני מרוצה מההופעות האלה אחרי 3.5 שנים בלבד".

מה עוד חסר לנבחרת ישראל כדי להתקדם?
"זה פשוט מאוד. אני חושב שאם תנתח את הנבחרת ואת השחקנים הצעירים, הצעד הבא צריך להיות שהכדורגל הבין-לאומי יגיד "הישראלים האלה מוכשרים כדי להגיע לליגות שלנו". אם זה יקרה, שוערים, בלמים, קשרים וחלוצים יגיעו למועדונים בחו"ל, עם עדיפות לחמש הליגות הבכירות. אני בטוח שההופעות של הנבחרת הבוגרת תשתפר. למשל, הצעדים של סוף פודגוראנו, דור פרץ וליאל עבדה, הם צעדים טובים מאוד. התהליך הזה חייב להמשיך בשנים הבאות. אנחנו צריכים שגם שחקני הגנה יעברו לשחק בחו"ל ואז תהיה נבחרת טובה גם לעתיד עם ניסיון בין-לאומי. זה תהליך שהתחיל וחייב להתעצם". 

סוף פודגוראנו, עופרי ארד וליאל עבדה (רדאד ג'בארה)סוף פודגוראנו, עופרי ארד וליאל עבדה (רדאד ג'בארה)

היום כבר מעריכים אותך יותר בכדורגל הישראלי?
"בוודאות שכן. אני זוכר את שני המשחקים הראשונים שלנו נגד אלבניה וצפון אירלנד לפני 3.5 שנים. לא היה לנו סיכוי. אם אני מסתכל על ההופעה שלנו נגד סקוטלנד, אני חושב שעשינו התקדמות גדולה מאוד. סקוטלנד נבחרת מאוד טובה, דנמרק כזו וגם אוסטריה, ובשלבים של המשחקים נגדן, הראינו את האפשרויות שיש לכדורגל הישראלי. הבעיה שלנו הייתה להחזיק את זה ל-90 דקות ועל זה צריך לעבוד. השחקנים הצעירים שיגיעו לנבחרת בהמשך, בתקווה דרך מועדונים גדולים באירופה, ישפרו עוד יותר את הנבחרת. אז אם אתה משווה את היריבות שלנו ומצביע על דנמרק או אוסטריה, תראו כמה שחקנים מגיעים מהקבוצות הגדולות ביותר בעולם. למה הם שם? בגלל האיכות שלהם. הם לא משחקים בליגה האוסטרית או הדנית. זה תהליך שצריך להתרחש גם בישראל ואז אפשר לדבר על טורנירים גדולים". 

ממשיכים לבקר אותך על שיטת שלושת הבלמים.
"אני לא יודע מי מבקר אותי על זה. לייפציג משחקת עם שלושה בלמים, ביקרו אותה? את מילאן ביקרו על כך ששיחקה בשיטה הזו מול פורטו? אם לא מבינים מה קורה בכדורגל העולמי, במועדונים כמו צ'לסי, תראו שזו השיטה. השיטה הזו עוזרת לנו נגד נבחרת גדולות. שלושה בלמים משחקים לא רק כדי להגן, אלא כדי לבנות את המשחק טוב יותר. אם אני בונה את המשחק שלי דרך 3:5:2 או 3:6:1, אני משחק הרבה יותר אופנסיבי. אני לא אומר שזו השיטה הטובה ביותר, אבל לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות. לדעתי יותר אנשים מבינים. בכל שיטה אני יכול לשחק הגנתי מאוד או התקפי מאוד. הבקענו חמישה שערים נגד אוסטריה, אתם חושבים שהיינו מבקיעים יותר עם ארבעה שחקני הגנה? זו הנקודה של הדיון". 

וילי רוטנשטיינר (ההתאחדות לכדורגל)וילי רוטנשטיינר (ההתאחדות לכדורגל)

אומרים שעם כל הכבוד לזה שאתה מאמין במערך הזה, אולי היה מקום כן לגוון, לפחות מול הנבחרות הקטנות יותר. למה לא ניסית?
"אני מסכים שזה אפשרי, זה נכון, אבל השגתי תשע נקודות נגד הנבחרות הקטנות, אז למה לשחק בשיטה אחרת? אני מרוצה ששיחקתי בשיטה הזו וניצחתי 0:4 את איי פארו. למה שזו תהיה בעיה בעיניי? אם ניקח 12 נקודות נגד הנבחרות האלה מבחינתי זה בסדר". 

הרבה לא הבינו למה לקחת את דניאל פרץ מהנבחרת הצעירה, אם בסוף הוא לא משחק בנבחרת הבוגרת ונחשב שוער שלישי שם.
"לקחתי את השוערים הטובים ביותר. לקחתי את השלושה הטובים ביותר. אני לא אקח את השוער הרביעי, החמישי או השישי. דניאל פרץ מתקדם היטב במכבי ת"א, הוא השוער המוביל שם. הוא בעיניי אחד מהשלושה הכי טובים, ואני לוקח את הטובים ואז מחליטים מי משחק. הטיעון השני הוא שאם שחקן צעיר נמצא בתחרות מול שחקנים טובים יותר, הוא מתפתח טוב יותר.

אני רוצה לבנות את העתיד ולדעתי הוא פוטנציאל לעתיד. כל מי ששואל למה זימנתי אותו, לא תמצאו אף נבחרת שיש בה שחקנים מתחת לגיל 21 שמשחקים בהרכב. למה בדנמרק הם על הספסל ולא בנבחרת הצעירה שלהם? כי לכל המאמנים האלה יש את הניסיון ואת הידע שלי יש. ניתן לפתח אותם יותר מאימונים עם שחקני הנבחרת הבוגרת מאשר עם שחקני הנבחרת הצעירה. במכבי ת"א הוא מקבל את הדקות ואם הוא מגיע אליי ומתאמן עם ניצן ומרציאנו, עם זהבי, עם דאבור, הוא משתפר יותר, כי זו הרמה הגבוהה ביותר של המדינה וזו הסיבה שזימנתי". 

דניאל פרץ (רדאד ג'בארה)דניאל פרץ (רדאד ג'בארה)

בסוף, אם אלו באמת שני המשחקים האחרונים שלך, אתה יודע הרי מה יגידו? הוא קיבל נבחרת, שיש לה דור עתיד מוכשר, אבל הלך כל הזמן עם מי שגם ככה כל מאמן אחר היה מרכיב. נאתכו, פרץ, זהבי, סולומון, דאבור, יגידו אבל ליאל עבדה הוא לא ניסה לקדם מספיק, או שוער כמו דניאל פרץ, וכדומה.
"השאלה הקודמת הייתה למה לקחת את פרץ, ועכשיו אתה שואל למה הם לא משחקים. את סולומון לקחתי בגיל 18-19, הוא עשה צעד גדול עם מעבר לשחטאר. הוא דוגמה מעולה. ליאל עבדה הגיע לנבחרת דרך מכבי פ"ת והוא כן קיבל דקות, עוד לפני המעבר מסלטיק, ובכל פעם שהוא מגיע לנבחרת (ארבע פעמים) הוא עושה צעדים אדירים קדימה. אני בטוח שהצעד עם דניאל פרץ הוא הצעד הטוב הבא של הנבחרת הישראלית לעתיד.

מה שאני יכול להגיד זה שההתפתחות היא לעלות 20 מקומות בעולם. התחלנו 100, עכשיו אנחנו במקום ה-80. קשה להתקדם בדירוג, אבל 20 מקומות אלו 20 מקומות. מבחינת הופעות, אם תראה איך שיחקנו לפני שנתיים, כל מומחה כדורגל ישים לב לשינוי שנעשה אצל השחקנים ולשינוי שאני הובלתי אליו. אבל כמו שאמרתי, אני צריך עוד שחקנים בכדורגל הבין-לאומי, בכל העמדות, לא רק בהתקפה". 

השבוע סיימת את קורס הפרו, מי מהמשתתפים יגיע רחוק?
"קשה לדעת. מבחינת פוטנציאל אני יכול לתת לך שמות, אבל עכשיו קובע מה המועמדים האלה עושים. בוא נסתכל על יוסי. הוא עשה קורס נהדר. הפרויקט סיום שלו היה טוב. אבל הניסיון שלו כמאמן? אין לו. מה הוא עושה עכשיו? האם הוא הולך למועדון קטן, האם הוא הולך לקבוצת נוער? או שהוא הולך לתפקיד של מנהל ספורטיבי? זה עליו. הוא צריך להחליט איך לקחת את היכולות והידע שהוא קיבל בקורס פרו ומשתמש בזה. לברק יצחקי יש פוטנציאל, לגל אלברמן יש פוטנציאל והוא בעמדה טובה, גל כהן עושה עבודה טובה כעוזר מאמן, משה אוחיון גם ולומד מרן בן שמעון. רבים מהם בעמדה טובה, עכשיו השאלה היא לאן זה יתפתח". 

גל אלברמן (עמרי שטיין)גל אלברמן (עמרי שטיין)

יצחקי צריך להמשיך לאמן במכבי או לחזור להיות מנהל ספורטיבי?
"דעתי היא שהוא אדם שחיי את הכדורגל, הוא מבין את הכדורגל, גם בזכות הקריירה שלו. הוא קיבל השכלה טובה בקורס פרו ואם הוא יחליט להיות מאמן, הוא צריך לקחת החלטות נכונות. הוא צריך לתכנן את העתיד שלו, לאלו מטרות הוא רוצה להגיע. בצד השני, יש לו אישיות טובות, הוא יודע לדבר מול אנשים והוא יכול לעשות קריירה כמנהל ספורטיבי. אבל ההחלטה היא על ברק". 

מה התכניות שלך אחרי הנבחרת, להמשיך לאמן, לחזור להיות מנג'ר?
"בחודשיים האחרונים שאלו אותי האם אני מתעניין בעבודה הזו. עניתי שאני לא מדבר על כך. יש לי חוזה. יש לי שני משחקים לסיים. אח"כ ננתח וניקח החלטה. בעקבות זאת, אני לא מנהל שום מו"מ ולא מתייחס על שום תפקיד עתידי. אני רוצה לנצח את אוסטריה ואת איי פארו. זו המטרה שלי". 

שחקני נבחרת אוסטריה (רדאד ג'בארה)שחקני נבחרת אוסטריה (רדאד ג'בארה)

המשחק מול אוסטריה זה דרבי עבורך, יש לך מחשבות לחזור לאוסטריה כמאמן הנבחרת?
"לשחק נגד המדינה שלך זה מיוחד. זו גם יום ההולדת שלי ביום המשחק. זה לא מדהים. זה רגע לא נורמלי. זה יהיה מרגש. אני מתרכז במשחק ואני רוצה שישראל תעשה משחק טוב, לא כי זה נגד אוסטריה, פשוט כי אני רוצה שישראל תצליח. אני רוצה שיראו שהנבחרת מתקדמת". 

מה הדבר שהכי תזכור מישראל?
"המדינה נתנה לי המון. האנשים נתנו לי המון. היו לי רגעים נפלאים רבים בתקופה שלי כאן. המצב עם המלחמה למשל, זה היה מיוחד עבורי להרגיש את מה שקרה פה. אין יום אחד שאני מתחרט עליו. מבחינתי זה סיפור הצלחה. כל מי שמכיר אותי יודע שאני נותן הכול בכל יום למען הנבחרת והכדורגל הישראלי. הבאתי סטנדרטים חדשים לפה, כתבתי ספרים על כדורגל ילדים, אני רואה תהליך". 

שחקני נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)שחקני נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)

מה אתה אוהב/מה לא אוהב?
"הדבר שהכי אהבתי זה את היופי של המדינה, את האנשים שלה, את אורח החיים, הרגשתי מאוד בנוח. אהבתי להישאר עם המשפחה שלי כאן כי החיים פה באיכות גבוהה. אהבתי את העבודה שלי, אני רואה כאן עתיד גדול. אני בטוח שהכדורגל הישראלי יכול לעלות עם קצת סבלנות. זה לא יקרה תוך שנתיים כשמדינות אחרות עבדו 10-15 שנים על זה. מה שלא אהבתי? אולי אני יכול להגיד בגזרת הכדורגל כאשר אנשים נותנים משפטים בתקשורת שאתה קורא והם לא נכונים, שהם משקרים לגביך, אבל עדיין כותבים את זה. או שלא מדברים איתי ואומרים 'וילי אמר', לזה אני לא רגיל. לקחת ממני מילה אחת ולשנות אותה לגמרי? ואז להגיד 'וילי אמר', או להגיד 'וילי לא עובד 8 שעות ביום', וזה אדם שלא מכיר אותי ולא בילה יום במחיצתי. זה אכזב אותי מאוד". 

הייתה לך ביקורת אחרי המשחקים הקודמים על קריאות הבוז נגד מונס דאבור, מה יקרה הפעם?
"אני מקווה ותמיד אמרתי את זה, שהנבחרת תראה אחדות. עם שפת הגוף ועם כדורגל. זה אומר שאנחנו צריכים להישאר ביחד. זה מודל לחיקוי לכל האוכלוסייה פה. אני רוצה שיראו את האחדות של הנבחרת שלנו. למונס אני תמיד אומר לך תעשה את המיטב שלך ותתרכז בכדורגל". 

מונס דאבור שולח מסר לקהל (רדאד ג'בארה)מונס דאבור שולח מסר לקהל (רדאד ג'בארה)

יש שטוענים שאתה לא מכיר את הבעיה בישראל.
"אני לא יכול להבין את המצב הזה עד הסוף, זה נכון. שאלתי הרבה ישראלים על הנושא ורוב הזמן קיבלתי תשובה שאי אפשר לפתור את הקונפליקט הזה, שזה קשה. מי בכלל מבין את הנושא הזה עד הסוף? אם היו מבינים אותו עד הסוף אז אולי היו פותרים אותו. אני רוצה נבחרת מאוחדת, לשם אני שואף, אני רוצה להראות שהביחד אפשרי, שהם משחקים עבור המדינה ביחד. בזה אני מתרכז. אני לא כאן כדי לפתור בעיות פוליטיות. אני חושב שפתרנו את הבעיה שהגיעה מהפוסט שפורסם בקיץ, זו בעיה שבאה מחוץ לנבחרת וחדרה פנימה, אבל הצלחנו לטפל בזה בצורה נכונה. אני לא חושב שצריך להמשיך לפגוע בדאבור. הוא הראה בחיפה ובב"ש שהלב שלו עם נבחרת ישראל ושהוא רוצה לתת עבורה הכול". 

ערן זהבי מסיים חוזה בסיום העונה, מה היית מייעץ לו, ללכת לשחק בארה"ב או לחזור למכבי ת"א, או מקום אחר באירופה?
"אם ערן ירצה את העצה שלי הוא ישאל אותי. אני רק רוצה להגיד שהוא יכול להיות גאה בקריירה שלו ובמה שהוא עשה אחרי שחזר לנבחרת, השערים שהוא כבש עבורה, השערים בסין, בהולנד, ואיך שהוא שיחק, ברמה שבה הוא שיחק, הוא יכול להיות גאה מאוד. זו הייתה החלטה נכונה להחזיר אותו לנבחרת. הוא נמצא במקום הראוי לו כיום בכדורגל הישראלי והוא ידע מה הצעד הנכון עבורו בסיום העונה". 

ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

מכבי ת"א – דבר שהיה יכול לעניין אותך לאמן שם?
"אענה את אותה התשובה. אני מתעניין בכדורגל באופן כללי. אבל בימים אלה - אני מתעסק רק בנבחרת ישראל ובתהליך שלי עם ההתאחדות. אני לא מדבר ולא אדבר עם מועדונים אחרים או מדינות אחרות. זו טעות לדבר על מקומות אחרים". 

אתה יודע שאוהדי מכבי ת"א כועסים כי הבינו שאתה עומד לזמן מחר את אייל גולסה.
"אני לא מאמין שהם יכולים לכעוס. בנבחרת צריכים להיות השחקנים הטובים ביותר. השחקנים הטובים ביותר צריכים לתת הכול עבור הנבחרת ועבור המדינה שלהם. אם שחקן פצוע או שיש סיכון, הראינו את זה עם עידן נחמיאס, לא נתנו לו לשחק". 

אייל גולסה (רדאד ג'בארה)אייל גולסה (רדאד ג'בארה)

איפה וילי רוטנשטיינר יהיה בעוד חמש שנים?
"תנו לי לסיים את הקמפיין ותשאלו אותי שוב". 

אסור לפספס
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
נגןחתך את כדור היורו בכדי למצוא את החיישן
חתך את כדור היורו בכדי למצוא את החיישן
נגןמולר נשאר מולר: בועט במסך הגבוה באצטדיון
מולר נשאר מולר: בועט על מסך בגג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */