אם יום אחד יתברר כי מכונית הטסלה מודל 3 שהגיעה לפני מספר ימים לישראל עשתה בשוק הרכב המקומי היסטוריה, אוכל לספר לנכדים שהייתי בין הראשונים בארץ להתנסות בחוויה.
לאחר שאחד מאנשי החברה היה בין 230 הראשונים לרכוש גרסת הבסיס של הרכב (Standard Range Plus), חוויתי תוך זמן קצר את הרכב הן מאחורי ההגה, הן לצד הנהג והן במושב האחורי, וקשה להכניס את החוויה למילה אחת בעברית, אז אשתמש במילה WOW (אל תדאגו, לא אשכח לציין את החסרונות מאוחר יותר).
אם ה-WOW שלי לא מספיק משכנע אתכם עומדות בפניכם כעת שתי אפשרויות: לצפות בווידאו של כתב ONE בן פרידמן ולהמשיך לקרוא לאחר מכן או להמשיך לקרוא ולחזור לווידאו בסיום הקריאה. מכל מקום, הנה המשך הסקירה שלי.
עוד טרם הכניסה לרכב מתקבלת מיד תחושה של משונה שונה וחדש. השילוב של הסטייל של פורשה, העיצוב האווירודינמי והסאן רוף הכהה, נותן לך להבין שיש כאן איזון בין תכנון מושקע לתחושה שלא השקיעו יותר מדיי רק כדי להרשים אותך.
לפני הכניסה למושב הנהג, אפשר ליהנות מחוויה שלמה של שליטה אפליקטיבית בכל הנעשה הרכב: ניתן לקבוע את הטמפרטורה שתחכה לך בפנים, אפשר לפתוח את תא המטען, להרים את מכסה שקע הטעינה וכמובן לפתוח את הרכב.
כעת ודאי חלק לא מבוטל מכם ישאל כיצד ניתן לפתוח את הרכב אם אין סוללה בנייד, אך גם לכך נמצא פתרון – כרטיס חכם המצוי בארנק אשר פותח את הרכב בעזרת מצלמה בדלת הקדמית אשר קוראת אותו במהירות.
נישאר עדיין בחוץ ברשותכם. יחסית לרכב משפחתי תא המטען הנו גדול יחסית וניתן למצוא בו כבל טעינה מהיר, כבל טעינה לשקע רגיל וערכת תיקון פנצ'ר אשר גם ממלאת אוויר וגם מתקנת את החור שנפער בצמיג (אין גלגל ספייר).
במקרה ותבחרו לפתוח את מכסה המנוע, תגלו שהשם שלו כבר אינו רלוונטי, שכן הוא אינו כולל מנוע (רק פתח לנוזל שמשות), וגם שם תמצאו תא מטען קטן יותר, אך בהחלט שימושי. אם עשיתם אחד ועוד אחד לבד, הבנתם שאי קיומו של המנוע (הסוללה נמצאת בתחתית הרכב) משמעו כי אין צורך בטיפולים לרכב. כן קראתם נכון, אין צורך בשמן מנוע, אין צורך בנוזל שיקרר את המנוע ולא בשום גורם אחר אשר גורם לבלאי, הוצאות ותקלות. אם משהו אינו תקין ברכב פשוט ניגשים לעמדת שירות ומטפלים – בדיוק כמו הסמארטפון שלכם, עד כדי כך פשוט.
רגע לפני שנפתח את דלתות הרכב נגלה שהידיות שקועות בתוך הדלת, וכי יש ללחוץ עליהן בצד אחד עם האגודל כדי שיצאו החוצה, ואז ניתן לפתוח את הדלת בקלות. עיצוב זה הוא חלק מהחשיבה האווירודינמית שאמורה גם לספק מהירות וגם כמובן לחסוך בחשמל.
כאשר נכנסים לתוך הרכב (כן, זה סופסוף קרה) מגלים סופית שלא מדובר ברכב שהפך להיות חשמלי ואוטונומי, אלא בטאבלט-על שבסופו של דבר הפך לרכב – זו עיקר הבשורה השיווקית של טסלה, משהו שמזכיר במידה רבה את החשיבה השיווקית של אפל בעיצוב האייפון הראשונה אי שם ב-2007.
כיצד הדבר בא לידי ביטוי? מלבד מסך טאבלט 15' גדול יחסית במרכז הדשבורד לכאורה, לא קיים דבר (כרגע באנגלית, בעוד חודשיים יהיה זמין גם בממשק בעברית). כן, אתם קוראים נכון, כמעט כלל השליטה ברכב מתבצעת בעזרת מסך זה, כולל למשל פתיחת תא הכפפות (שיכול אגב להפוך לכספת).
מה כן ניתן למצוא מלבד המסך? על ההגה תמצאו שני כפתורים לשליטה באלמנטים שונים דוגמת גובה ההגה ובקרת השיוט, ובצדדיו ידית להעברת הילוכים ובלימה (אין מוט הילוכים או בלם יד פיזיים ברכב) וכן ידית נוספת לאיתות ולשפריץ מים. כיוון הכיסאות כולל גם הוא כמובן כפתורים בצדי המושבים, אך בכל הקשור לחלל הנהג, בכך מסתיימת החגיגה – הכי נקי שיש.
היות והרכב מציע אין סוף פיצ'רים, נחלק אותן ברשותכם לשניים. הפיצ'רים האופרטיביים לצורך הנהיגה והפיצ'רים המגניבים – כאלו שבזכותם הייתם קונים את הרכב רק להראות לחברים שיגידו וואו. נתחיל ברשותכם מהאופרטיביים.
בכל הקשור לבטיחות ולשיפור חוויית הנהיגה, נראה שחשבו פה כמעט על הכול. הרכב מצויד במצלמות לכל הכיוונים (אחורה, קדימה ולשני הצדדים) והמסך מראה בכל רגע נתון הדמיה תלת מימדית של המתרחש בסביבת הרכב. הדבר מקבל משנה חשיבות בעיקר כאשר נמצאים אופנועים בצדיי הרכב בכביש מהיר ומונע בין השאר סטיות פתאומיות אשר יכולות להוביל לפגיעה ברכבים דו גלגליים כאלו ואחרים. במקרה של תאונה חלילה, הרכב מתעד באופן אוטומטי את הנסיעות האחרונות ואין כל צורך ברכישת מצלמות חיצוניות והתקנתן.
מיותר לציין כי הרכב אינו זקוק למערכת בטיחות חיצונית (דוגמת מובילאיי) שכן כל יכולות ההתראה וניתוח הסביבה הן כבר מובנות. בכל רגע נתון תוכלו לדעת את המהירות המותרת, באיזה צבע הרמזור, מה מצב הרכבים שלצדכם והאם אתם בסכנה לתאונה – והכול בצורה הוויזואלית המהודקת ביותר שניתן לחשוב עליה. לכלל יכולות הבטיחות יש לציין גם את מצב ה-Dog Mode, בו אתם יכולים להשאיר את הכלב שלכם ברכב עם מיזוג אוויר, תוך כדי התראה למביטים מבחוץ כי הכלב בסדר וכי הוא הושאר במערכת אוטומטית אשר דואגת לרווחתו.
כמובן שלכל היכולות שהוזכרו עד כה, יש להוסיף את היכולות האוטונומיות, דוגמת שמירה על מהירות והגבלתה, שמירת מרחק אוטומטית, תיקון היגוי וכו' (אם כי ברכב בו נסעתי לא נרכשה המערכת האוטונומית המלאה ה-FSD Full Self Driving). אגב תיקון ההיגוי, הרכב מחייב ידיים על ההגה במצב זה (לבדוק בין השאר שלא נרדמתם ושהנכם מרוכזים, ובמקרה של התערבות יתרה הוא "מעניש" את הנהג בביטול השימוש בהיגוי האוטומטי עד לתום הנסיעה.
וכעת נעבור לפיצ'רים אשר כינינו אותם קודם לכן הפיצ'רים המגניבים. בכל הקשור לסמארטפון שלכם, בתחתית הדשבורד קיים מקום מיוחד לשני טלפונים אשר ייטענו באופן אוטומטי מיד כאשר תניחו אותם (שימו לב רק שאין לכם מגנט על כיסוי הטלפון – אתם כבר לא זקוקים לו ממילא). בנוסף למיקומים הייעודיים תמצאו גם שני שקעי טעינה עבור המושבים האחוריים.
המסך עצמו כולל גם מערכת מולטימדיה אשר נקראת Theater, אשר כוללת בין השאר נטפליקס ו-YouTube אשר ניזונות יחד עם מערכת הניווט של גוגל מכרטיס SIM אשר מספק להם אינטרנט. מערכת השמע מרשימה מאוד ונשלטת גם היא בצורה מוחלטת דרך המסך, ואיכות השמע איננה דומה למה שהכרתם מרכבים משפחתיים אחרים שלא הותקנה בהם מערכת חיצונית.
מערכת מיזוג האוויר נשלטת גם לחלוטין ע"י מסך הטאץ', כאשר אם תרצו לכוון את האוורור לצדדים תוכלו לעשות זאת עם שתי אצבעות בדומה להגדלת תמונה בסמארטפון שלכם. במדיה ותהיו מעוניינים להפוך את האווירה ברכב לרומנטית, תוכלו לשלב את חימום הרכב בתצוגת אח בוערת על המסך עם רעש ששל בולי עץ נשרפים – כשזה מגניב, זה מגניב.
במקרה ותרצו לשעשע את החברים שלכם ברכב תוכלו להעביר תצוגת הכביש לתצוגת Santa בה הרכב שלכם נראה על התצוגה כמו מזחלת השלג של סנטה והרכבים לצדכם נראים כמו איילים, ואם תרצו ממש ללכת על הקצה יש מערכת המשמיעה פלוצים מסוגים שונים ברמקול בו תבחרו ברכב (כן, זה אמיתי, ומפתיע מכך, תמיד מצחיק).
במידה ויש לכם ילדים, או שאתם בעצמכם חולים על גיימינג, ברכב קיימים שלל משחקים כולל משחקי מרוצים שהשליטה בהם היא מהגה הרכב ומדוושות הגז והבלמים של הרכב – זה פשוט ממכר.
אה כן, כמעט ששכחנו שמדובר ברכב ולא בטאבלט. הוא גם נוסע, ועוד איך הוא נוסע. אז נכון, עבדכם הנאמן רחוק מלהיות נהג מקצועי, אבל נדמה שמדובר בטיסה בחללית. לחיצה קלה על הדוושה גורמת לזינוק אדיר קדימה עם חוויה של כוח G, והכול בשקט מוחלט שיש בו המון עוצמה. אחיזת הכביש היא פשוט נהדרת, ואם להשתמש במשפט של הדור הקודם אפשר להגיד פשוט ש"ההגה הוא כמו חמאה". היות והרכב מנסה לחסוך בחשמל ככל הניתן תצטרכו להתרגל לכך שהוא בולם מיד כאשר תעזבו את דוושת הגז, זאת כדי לעבור ממצב של צריכת סוללה לטעינת סוללה (הרכב גם מעדכן אתכם בתצוגה מתי אתם במצב בזבזני ומתי אתם במצב חסכני).
היות ומדובר כאמור בחוויה אישית של נהג מהמניין ולא של נהג מקצועי, עיקר החסרונות ברכב באים לידי ביטוי מבחינתי באלמנטים אשר אינם קשורים ישירות לנהיגה הפיזית, פרט לעובדה שהיה לי צפוף לשבת מאחורה כאשר נהג גבוה ישב לפניי (אם כי הדבר מאפיין לא מעט רכבים משפחתיים אחרים).
נתחיל בכך שמערכת המולטימדיה אינה מאפשרת צימוד עם מערכת ה-Apple CarPlay וה-Android Auto, מה שיכול קריטי למי שהתרגל לכך ברכבו הפרטי. בנוסף, מערכת הניווט איננה כוללת Waze (למי שקריטי לו מצלמות המהירות) ולא ניתן לשמוע שירים ב-YouTube תוך כדי נסיעה. בנוסף לחסרונות האמורים ניתן לציין שניים נוספים, אשר נובעים מהעובדה שלא ניתן להפעיל אותם בארץ (כאן האשמה לכאורה היא לא של היצרנית כמובן): מערכת התיעוד ההיקפית Sentry אשר מתעדת מקרים של חבלה ברכב שאינכם עדים לה בזמן אמת, ומערכת ה-BoomBox, המאפשרת להשמיע מוזיקה מחוץ לרכב במקרה של מסיבות או פיקניקים בשטח (יש שיאמרו שזה דווקא יתרון...).
עוד טרם המפרט הטכני, יש להתייחס כמובן לעלויות השוטפות של המשפחתית החשמלית הנוצצת הזו, וגם כאן מדובר בלא מעט יתרונות. עלות טעינה חשמלית מלאה של הטווח המקסימלי (כ-450 קמ"ש) תעלה לכם כ-35 שקלים בלבד, בערך עשירית מעלות דלק לטווח דומה. לעניין הטעינה, יש לציין כי קיימות שלוש דרכים להטענה: כבל חשמלי "רגיל" בקצב של 10-15 קמ"ש, כבל תלת פאזי ייעודי בקצב של 75 קמ"ש ועמדת סופרצ'ארג'ר, דוגמת זו הקיימת בקניון עזריאלי בת"א בקצב של 150 קמ"ש. בטח שמתם לב שמודבר בשפה חדשה של טעינה ב"קילומטר לשעה" (קמ"ש) ולא באחוזים – כלומר כמה קילומטר ניתן לטעון בשעה.
טיפולים לרכב כאמור אינם קיימים, אלא רק טיפול בתקלות שוטפות דוגמת כל מכשיר חשמלי אחר שהנכם מכירים (תחילה במסגרת אחריות, עם תום האחריות עלות תיקון תקלות טרם ידועה למערכת). בנוסף, עלות הטסט מסתכמת בכ-500 ש"ח בלבד, מה שגם שעלות הביטוח המקיף והחובה עשויות להסתכם בכ-3,400 ש"ח. במילים אחרות, אם אתם מטעינים את הרכב פעמיים בשבוע ולרכב אין תקלות, מדובר בעלות חודשית של כ-400 ש"ח בממוצע.
עלות התענוג מסתכמת כעת בכ-180 אלף ש"ח (יש הטבת מיסוי על הרכב), כאשר המשלוח הראשון כבר הוזמן מראש וניתן לצפות לעוד שניים כאלו במהלך שנת 2021. קיימים כמובן לא מעט שדרוגים דוגמת חישוקי גלגלים 19 אינץ' (במקום 18') בעלות של 5,500 ש"ח, תוספת וו גרירה בעלות של 4,000 ש"ח ושינוי צבע (לא הלבן הבסיסי) בעלות גם כן של 4,000 ש"ח.
כעת עולה השאלה האם בדומה למרבית הרכבים בשוק, ערך הרכב יופחת בכל שנה, או דווקא יעלה עקב העובדה שמדובר בחיה אחרת לחלוטין בעולם הרכב.
מפרט טכני של גרסת הסטנדרט בעלות של 180 אלף ש”ח - קיבולת מצבר: 55 קוט"ש. הנעה: אחורית. אורך: 469.4 ס"מ. רוחב: 184.9 ס"מ, גובה 144.3 ס"מ. בסיס גלגלים: 287.5 ס"מ, משקל: 1,745 ק"ג. נפתח תא מטען: 542 ליטר. טווח נסיעה: 448 ק"מ. מהירות מירבית: 225 קמ"ש. מ-0 ל-100 קמ"ש: 5.6 שניות. כריות אוויר: 8. דירוג בטיחות: 5 כוכבים.
מפרט טכני של גרסת ה-Long Range בעלות של 205 אלף ש"ח – טווח נסיעה: 580 ק"מ. מהירות מירבית: 233 קמ"ש. מ-0 ל-100 קמ"ש: 4.4 שניות.
מפרט טכני של גרסת ה- Performance בעלות של 225 אלף ש"ח – טווח נסיעה: 567 ק"מ. מהירות מירבית: 261 קמ"ש. מ-0 ל-100 קמ"ש: 3.3 שניות.
*הערה – כלל הסכומים האמורים בכתבה זו הינם נכונים לכתיבת שורות אלו ע”פ אתר החברה
הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!