יום שישי, 20.09.2024 שעה 20:25

"לאבדיה יש תשוקה מטורפת להיות הטוב ביותר"

פיתוח השחקנים ("מאתרים את הנכונים"), ההשקעה של דני ("לא ראיתי דבר כזה") והדראפט ("יהיה מצוין ב-NBA"). ראש מחלקת הסקאוטינג במכבי, אבן, בראיון

|
דני אבדיה (איציק בלניצקי)
דני אבדיה (איציק בלניצקי)

דראפט 2020 מתקרב בצעדי ענק והרגע המרגש יתרחש בלילה שבין רביעי לחמישי, והדרך אליו הייתה עמוסה בסגרים, מחאות וגם כמובן מגפה שגרמה לכל העולם לחשב מסלול מחדש. בתוך כל אי הוודאות שקיימת באשר ללא מעט תחומים ושגרת החיים שהשתנתה עבור כולם, אפשר לומר בפה מלא שהמוכר, גם אם בגרסה מעט שונה, כבר כאן, והדראפט לו חיכינו כל כך עם הגאווה הישראלית ייצא לדרך עם דני אבדיה וים מדר. לכבוד המאורע, אנו ממשיכים בפרויקט הדראפט של ONE, והפעם – ראש מחלקת סקאוטינג ופיתוח שחקנים של מכבי תל אביב, אבי אבן

מיטב המהלכים של דני אבדיה

זו לא הפעם הראשונה שמכבי תל אביב מייצאת שחקנים שנבחרים בדראפט, ספר לנו על כך.
”אני חושב שצריך להפריד את זה, יש דור עבר של יותם הלפרין, ליאור אליהו ועומרי כספי, באופן כללי יש כאן אמירה מאוד גדולה ומאוד חזקה לגבי העוצמה של המועדון, שהוא לא רק אחד המועדונים הגדולים באירופה מבחינת ההישגים אלא גם מבחינת גידול שחקנים וזה בא לידי ביטוי בשנים האחרונות מאז שנפתחה האקדמיה. נפתחה אצלנו במכבי ההבנה שצריך להשקיע בשחקנים ונפתח כל מה שקשור למחלקת פיתוח שחקנים ומושקעים המון משאבים, המון זמן ושעות אימון, חשיבה ובנייה של כל שחקן, זה לא קורה מעצמו. ואני בטוח שאותם שחקנים גם יכולים למצוא את עצמם במקום אחר ואין ספק שמדובר פה בכישרונות מאוד גדולים, אבל הכישרונות האלו מגיעים אלינו בגיל מאוד צעיר ומנותבים בצורה מאוד ממוקדת, ויש פה המון אנשים עם ניסיון, אפילו הרבה שחקני NBA, לכן יש המון ניסיון וידע שנרכש ורצון שהשחקנים האלו יצליחו”.

אבי אבן (רדאד ג'בארה)אבי אבן (רדאד ג'בארה)

עוד אמר: “השילוב בין מועדון שמחפש הצלחה לבין מועדון שמייצר שחקנים, אני חושב  שזה שילוב שלא רואים הרבה כמותו באירופה. בדרך כלל קבוצות שהולכות על תארים לא מצליחות גם לגדל שחקנים. לא מן הנמנע שהן יצליחו אבל אני חושב שפה במכבי אנחנו מחפשים את האיזון בטח ובטח כשמדובר בשחקן בית כמו דני אבדיה, שהבאנו אותו לפני שש או שבע שנים והיה ברור שהוא כישרון מאוד גדול. עם העבודה המאומצת של המערכת והמעטפת המטורפת שעבדה סביבו 24/7 הצלחנו להוביל אותו למקום הכי טוב שיכול להיות”.

מה הופך את דני לכל כך מיוחד ברמה המקצועית וברמה האישית?
”דני הוא שילוב קטלני של גודל (2.05), של אתלטיות (עבודה מדהימה של רגב פנאן שעובד איתו שנים ובאופן צמוד ) וכישרון. תוסיף לזה את העובדה שיש בו איזשהו חוש אדיר למשחק, שהוא הגיע מבית של כדורסל והוא בן של מאמן שהיה שחקן אדיר בעצמו. ובסוף היום יש בו ווינריות שאי אפשר ללמד, או שיש לך את זה או שלא. קשה מאוד לגדל ווינריות וחושים למשחק”.

דני אבדיה עם הכדור (איציק בלניצקי)דני אבדיה עם הכדור (איציק בלניצקי)

בתור מי שליווה אותו, ספר לנו על התהליך שהוא עבר, כי כולם כרגע רואים את ‘המוצר המוגמר’ של ליגת הקורונה אבל זה התחיל לפני מן הסתם.
”אני יכול לומר שדני עבר תהליך מדהים כי כשהוא הגיע אלינו, הוא היה במקום אחר לגמרי. הוא לא היה אפילו שחקן מוביל, הוא היה רק פוטנציאל וכל מאמן שעבד איתו לאורך השנים, אם זה אורן אהרוני ועודד שלום במחלקת הנוער ואם זה וליקו (פרוביץ', מ.ב) שעבד איתו באופן צמוד לאורך שנים, ואם זו העבודה איתי או עם יאיר (שבח, מ.ב) לאורך כל השנים שלו בקבוצת הבוגרים, אז כולם היו בתוך איזושהי הבנה שזה תהליך, וגם החשיבה מאחורי הדברים של מתי לשלב אותו בבוגרים ומתי בקבוצת הנוער. שוב, הכול היה תחת זכוכית מגדלת. סתם דוגמה - העמדה שהוא שיחק בה לאורך השנים במחלקת הנוער בעמדה 1, דברים שלא היו סתם. לא היה שום חלק בתהליך הזה שנעשה בלי חשיבה ובלי תכנון”.

שלוש בחירות בסיבוב הראשון היו למועדון, שניים מהן לוטרי מובהקות, איך מגיעים לדבר כזה ופרק זמן כה קצר יחסית?
”זה מתחלק לכמה דברים, תחילה אנו עוסקים המון באיתור. זה מתחיל בגיוס של האנשים הנכונים, צריך להבין את הפוטנציאל של מי שיכולים להגיע למקום הזה, ואם אתה לא מביא את האנשים הנכונים ולא מזהה נכון את הפוטנציאל, לא יודע אם בגיל 14 או 13 כשדני הגיע לפה זה כל כך היה ברור לאנשים. כי עובדה ואנחנו הבאנו אותו לפני שבכלל מישהו ידע מי הוא, וכמו שאמרתי גם כשהוא הגיע אלינו הוא לא היה שחקן מוביל, הוא היה ילד מגודל עם פוטנציאל להגיע אבל עדיין לא מוביל. אז הדבר הראשון הוא גיוס ואנחנו משקיעים בזה המון מאמץ גם מחלקת הסקאוטינג ועוד פעם בגיוס. מחפשים את המיוחדים שיכולים להגיע הכי רחוק שאפשר, ואנחנו משקיעים בזה המון מאמץ”.

דני אבדיה (איציק בלניצקי)דני אבדיה (איציק בלניצקי)

“הדבר השני זה שהיום הכדורסל וגידול השחקנים הפך להיות מדע. זה לא שיש מאמן טוב או אין מאמן טוב, עברו כאן המון מאמנים בשנים האחרונות וזה לא קשור למאמן זה או אחר אלא לדרך פעולה של מועדון. שחקן מגיע ושחקן הולך ואתה רואה שהמערכת ממשיכה לייצר כאן שחקנים ויש פה הקפדה וחשיבה והאמת שיש כאן גם ניסיון של הרבה שנים. אני לדוגמה אחרי שעברתי שחקני NBA כמו ג'ו אינגלס וקרלוס ארויו, יש איזשהו חזון של לאן אנחנו צריכים להביא את השחקנים, זה לא רק לראות איך הם. עם ג'ורדן פארמר ועם עוד הרבה שחקנים שהיו שם עבדנו, ויש לנו היום יותר ידע של איך אנחנו רוצים לראות את המוצר המוגמר ברמה האתלטית, המקצועית, ההבנתית והפסיכולוגית בכל הרמות. אני הרי לא צריך להגיד לך, אתה הרבה שנים בעסק, אתה יודע שהיום בשביל להצמיח שחקן לרמה הכי גבוהה צריכים להיות כל כך הרבה פרמטרים. אתה לא יכול להיות רק דבר אחד, ואנחנו מנסים לפצח את כל האספקטים האלו”.

פוטנציאל היא מילה מפוצצת ולא כולם מצליחים לממש אותו. איך מביאים למצב בו ממשים את הפוטנציאל?
”צריך להבין שכמות השעות שדני אבדיה השקיע על הפרקט, עם וליקו פרוביץ', עם רגב פנאן, אורן אהרוני, יאיר שבח, איתי ועוזרי המאמן, זה לא משהו שרואים. הניהול של הפוטנציאל של דני התחיל בחדרי ישיבות עם ניתוחים של הדברים שהוא צריך לעבוד עליהם כדי להגיע לרמות הגבוהות. בדיוק כמו שיש ישיבות של איך רוצים שהקבוצה תיראה, יש גם ישיבות ממש שבועיות של כל הצוות שעובד עם אבדיה, מה אנחנו רוצים, על מה הוא צריך לעבוד, איזו עמדה הוא צריך לשחק כדי להגיע לזה, כמה אימונים הוא צריך לעשות, פגישות עם תזונאית וזה ממש ניהול חמ"ל. זה לא רק ‘היום הולכים לאימון’, זה רחוק מזה. מדובר בשעות על גבי שעות של עבודה מאוד קפדנית עם המון ידע ואנשי מקצוע מאוד מנוסים”.

אבי אבן (יניב גונן)אבי אבן (יניב גונן)

בתור מי שהיה עם אבדיה לאורך כל הדרך מה אתה יכול לספר לנו עליו כאדם?
”לאבדיה יש דבר שאמרתי קודם שאי אפשר ללמד וזה החושים למשחק. עוד דבר, יש לו תשוקה מטורפת להיות הכי טוב שאפשר, לא ראיתי מוסר עבודה כזה ורצון כזה ואיזו השקעה ומחויבות. יש דברים שהרבה שחקנים מדברים עליהם אבל אין הרבה שחקנים שמסוגלים לבוא למגרש כדי לעבוד שלוש שעות בבוקר ועוד שעתיים בערב ועוד אימון קליעות ועוד וידאו עם וליקו ועוד וידאו עם אבי ועוד עם יאיר. זו מחויבות מטורפת ותשוקה מטורפת והחתירה לניצחון הזו היא בלתי מוסברת ומתוך זה הוא צומח והוא רוצה להיות הכי טוב שהוא יכול והוא עובד קשה”.

ועל דני האדם?
”מחוץ למגרש הוא מדהים ומקסים, ילד מיוחד, זה ילד בן 18-19 ושחקן מצטיין בליגה, וברחוב כל מקום שהוא הולך אליו וכל ילד שהוא פונה אליו הוא תמיד ייתן לו את היחס ויעזור כמה שאפשר ותמיד לבבי לכל מי שפונה אליו. אבדיה עממי שמבין מאיפה שהוא בא ומחובר לכל האנשים שמשחקים איתו, אוהבים אותו ומחבקים אותו וזה בעיניי מראה מי הוא. וזה שאתה רואה אותו במשחקים שהוא לא טוב והולך לעבוד אחרי”.

כמה רחוק הוא יכול להגיע?
”לומר את האמת זה מאוד קשה. להגיד הוא יהיה כזה או כזה, אתה מכיר את ה-NBA ויודע שזה הכל סיטואציות, כל כך הרבה שחקנים טובים נתקעו במקומות מסוימים, אבל אני מאמין בבחור הזה. אין לי ספק שהוא רחוק מהתקרה שלו ושהוא יגיע רחוק, איך אפשר לאמוד את זה?”.

דני אבדיה (שחר גרוס)דני אבדיה (שחר גרוס)

יש לו בכלל תקרה?
”לכל אחד יש תקרה. זה מאוד תלוי איפה הוא יהיה וכמה יתנו לו להביא את הפוטנציאל שלו לכדי מיצוי, ובאותה נשימה אני אומר שהילד הזה לכל מקום שהוא מגיע בסוף מתאקלם ומצליח. לדעתי הוא יהיה שחקן מצוין ב-NBA, לא יודע אם הוא יהיה כוכב על. אבל הוא יהיה שחקן מצוין ב-NBA”.

מבחינת תחזית והתאמה, היכן אתה חושב שהוא ייבחר ואיזו קבוצה הכי מתאימה לו אם אתה צריך להמר?
”תראה יש הרבה קבוצות שרוצות אותו מאוד, אני יודע שקליבלנד ושיקגו”.

גולדן סטייט?
”לא יודע להגיד, יש הרבה שרוצות  אותו.  אני לא יודע לומר מה תהיה ההתאמה הכי טובה שלו, אני יכול להגיד לך שאני מקווה שהוא יהיה במקום שבו הוא יוכל להביא את הפוטנציאל שלו לכדי מיצוי. זה בעיני הדבר הכי חשוב שקבוצות שיבינו שדני הוא חומר גלם שצריך לתת לו להשתפשף ולצמוח, ולא קבוצות שמחפשות איזה מישהו שיתרום להן עכשיו במיידי ויצמצמו את הכישרון שלו, שלא יהפוך לשחק נישה בקבוצה. אני מקווה שיהיה במקום שבו יתנו לו לצמוח”.

דני אבדיה (איציק בלניצקי)דני אבדיה (איציק בלניצקי)

פעם היו משווים לג'ורדן, או קובי או לשחקנים אחרים. האם ב-2020 יש עוד טעם בהשוואות הללו?
”אני הפסקתי להתעסק בזה אני חייב להגיד לך. לא היה לוקה דונצ'יץ' לפני שהיה לוקה דונצ'יץ'. חיפשו למי להשוות ולא מצאו למי להשוות אותו כי אין לוקה דונצ'יץ'. אותו הדבר עם אבדיה, קשה להשוות אותו למישהו”.

כיצד נראה מערך פיתוח השחקנים של מכבי תל אביב ואיזה סוגי מעקבים בוצעו עם אבדיה?
”כל מעקב שיש וניתן לדמיין. אם זה מבחינת תזונאית ומעקב גופני של רגב אחרי כל מה שקשור לאחוזי שומן, ומעקב אחרי כל הפיק אנד רולים שלו ומעקב אחרי הקליעה שלו ואם זה שעות שינה, ברמה הכי מקצועית”.

וליקו פרוביץ' עוזב עם אבדיה. הוא הגיע למכבי עוד עם מלאדן שאסטן, והיה עם דני לאורך כל התקופה, מה אתה יכול לספר לנו עליו?
”וליקו זה מקצוען בכל רמ"ח אבריו. איש עבודה מרשים עם ידע ויכולות פנומנליות של פיתוח שחקנים, הוא היה חלק חשוב במערך, הוא עבד גם עם דני וגם עם דרגאן. כולנו שמחים בשבילו שהוא הולך לאתגר אחר. אוהבים אותו ועצובים בחסרונו והמערכת מורכבת מהרבה אנשים שעובדים על המגרש. הייתה לנו חוויה לעבוד עם וליקו הוא מאמן מצוין שעשה עבודה נהדרת ואיש צוות נהדר”.

86:92 קשה אחרי הארכה למכבי ת"א לפני ריאל
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */