אם יצא לכם לראות סרט עתידני או שניים על החיים על עדור הארץ של עוד מספר שנים, כנראה שנתקלתם בתופעת המכוניות המרחפות אשר אמורות להמחיש לנו את הקדמה שאנו עומדים לחוות בתחום הרכב.
אז נכון, למרות שבקולנוע היו בטוחים שנהיה בסיטואציה הזו כבר בשנת 2020, אנחנו עוד ממש לא שם, והעתיד של עולם הרכב נמצא דווקא בתחום המכוניות האוטונומיות – אלו שיקחו אותנו לעבודה בזמן שנתעדכן בחדשות באפליקציה כזו אחרת.
מצד אחד אנו קוראים כל העת על ההתקדמות הטכנולוגית ועל רכישות של חברות בינה מלאכותית כמו מובילאיי ב-15 מיליארד דולר ע”י אינטל, אך מאידך נראה לפעמים שהדרך עוד ארוכה, בטח אם הייתם יכולים לשאול את איליין הרצברג המנוחה, שחייה נגדעו ע”י אותה מכונית אוטונומית…
היה זה במרץ 2018 בטמפה אריזונה שבארה”ב, כאשר אותה איליין הרצברג בת ה-49, חצתה את הכביש כאשר היא מסיעהאת אופנייה לצידה, ונפגעה מרכב אוטונומי של אובר אשר כאמור הביא למותה בטרם עת.
בווידאו: רגע התאונה וההוכחה לכך שגב’ ווסקס צפתה בווידאו בנייד
חוקרי התאונה גילו כי נהגת הבטיחות של המכונית, רפאלה ווסקס, שהיתה אמורה לקחת את השליטה לידיה במקרה של פעולה מסכונת של הרכב, צפתה באותם רגעים בפרק של THE VOICE…
בחקירה נוספת של המשטרה והוועד הלאומי לבטיחות התחבורה האמריקאית (NTBS) נמצא כי טעות האנוש היתה הגורם המכריע בגרימה לתאונה – שכן גברת ווסקס היתה כאמור במושב הנהג והיתה יכולה להשתלט על הרכב ולמנוע אותה.
בצילומי ווידאו (ראו מעלה) שהובאו ע”י המשטרה נראית גברת ווסקס כשהיא מסתכלת מטה ולא לכיוון הדרך, בזמן שהמכונית נסעה במהירות של 63 קמ”ש.
גברת ווסקס לא הודתה באשמה ושוחררה עד לדיון בעניינה בבית המשפט. היא הופיעה בפני בית המשפט לראשונה לפני מספר ימים ואותו דיון מתוקשר נקבע לפברואר 2021. ומה לגבי חברת המוניות השיתופיות? בניגוד לגברת ווסקס, הוחלט כי חברת אובר לא תעמוד בפני אישומים פליליים, בשל טענה כי “אין בסיס לאחריות פלילית לתאגיד”.
עם זאת, לא נחסכה ביקורת מחלקה של אובר בתאונה המצערת עם טענות דוגמת “הליכי הערכת סיכוני בטיחות לקויים”, “פיקוח לא יעל על נהג הבטיחות” ו”תרבות בטיחות שאינה מספקת”. משמעות הדבר שמעבר לחלקה של הגברת ווסקס בתאונה, מערכת הבטיחות של אובר חוותה כישלון חרוץ בכל הקשור לזיהוי אדם אשר חוצה את הכביש שלא במעבר חצייה…
אובר אולי תטען להגנתה שקורבן התאונה חצתה במקום לא מסומן, לבשה בגדים כהים, ובנתיחת הגופה אף התגלתה כמסוממת, אך מאוחר יותר דווח כי החברה ניטרלה את מערכת בלימת החירום ברכב משום שהיתה “פתאומית מדיי”.
זה גם המקום לציין כי מספר ימים לפני ההתרסקות הזהיר אחד העובדים של אובר את הממונים עליו כי הרכבים האוטונומיים אינם בטיחותיים, בעלי חשש סביר להתרחשות של תאונה וכי נהגי הבטיחות אינם מוכשרים דיים כדי לבצע את תפקידם. כנראה שהוא ידע על מה הוא מדבר...
התאונה אגב היתה מקרה המוות הראשון שנרשם ע”י מכונית אוטונומית וכתוצאה מכך אובר הפסיקה את אותו פיילוט במדינת אריזונה ועיכבה פיילוטים נוספים לתקופה בלתי מבוטלת. בנוסף, מקבילתה Waymo הפכה להרבה יותר זהירה בניסוייה וחברת ביידו הסינית דחתה את השקת המוניות הרובוטיות שלה לפחות עד לשנת 2025.
מיותר לציין כי כל עוד מכוניות אוטונומיות עדיין זקוקות לנהג בטיחות אנושית מאחוריי ההגה, תמיד תעלנה שאלות אודות זהות האשם במקרים של תאונה דוגמת המוות הטראגי של איליין הרצברג. וכל עוד עניין הבטיחות אינו פתור ונעול סופית, ספק מי תהיה החברה הראשונה שתשיק רכב אוטונומי, ותיקח על עצמה את הסיכון בלהפוך לחברה הראשונה שהשיקה רשמית רכב שהוביל לתאונה.
רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה באזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה!