“אם את הזמן ששיחקתי FIFA הייתי משקיע בלימודים, יכולתי היום להיות כבר פרופסור לכימיה". אז פרופסורים לכימיה אתם עדיין לא, אבל מעקב אחר גלגוליו של הפרנצ'ייז המצליח FIFA, יכול ללמד אתכם דבר או שניים על שיווק, מיתוג וטכנולוגיה.
ענקית המשחקים Electronic Arts החלה את דרכה בתחילת שנות ה-80, כאשר חברות רבות ומוצלחות קמו ונפלו, EA שמרה על מעמדה וניפקה כמה ממשחקי הספורט הבלתי נשכחים (למשל לארי בירד נגד דר. ג'יי, לוותיקים מביניכם). כיום, החברה עדיין קיימת, ואף משגשגת, מעסיקה למעלה מ-8,000 עובדים ואחראית לכמה מכותרי המשחקים המצליחים בעולם, כאשר גם עדיין כיום, סדרת FIFA נחשבת למותג חזק ומושקע.
אם בשנים הראשונות של המחשב והקונסולות ניתן היה להבחין עד כמה שואפים מפתחי המשחקים להגיע לרמה ויזואלית קרובה אל המציאות, הרי שכיום, ובעיקר בכותרי הספורט, קשה כבר להבחין מהו שידור חי ומהו משחק מחשב. המדובר הוא גם מעבר לרמה הגרפית, עד לרמה של מיתוג. תעיפו מבט בשידורי הליגה האנגלית, איזה לוגו מופיע על לוח התוצאה של השידור? בדיוק, הלוגו של EA Sports, ולוח התוצאות של השידור זהה לגמרי ללוח התוצאות שבמשחק המחשב עצמו.
מהלכי מיתוג שכאלו מחזקים את הטשטוש בין שידור חי למשחק בקונסולה, ומיתוג הוא משהו ש-EA מתמחה בו, הוא מה שהבדיל אותה עוד מתחילת הדרך, שהרי בכך שקנתה את זכויות השימוש במותג פיפ"א, ארגון הכדורגל העולמי, ואף מיתגה את המשחק תחת השם FIFA, שמה את ידה על העליונה מעל סדרות משחקי כדורגל אחרות, שחלקן נעלמו, וחלקן נתנו ונותנות קרב עד היום, למשל הכותר Pro Evolution של קונאמי, אם כי כאמור, המהלכים המיתוגיים של EA עדיין מאפילים על קונאמי, שהרי ב-FIFA ניתן לשחק כארסנל, ואילו במשחקים אחרים, נטולי הזכויות, תשחקו ב-"אדומים מלונדון", ועם כל הכבוד למשחקיות טובה יותר של כותר מתחרה כזה או אחר, אוהדי הספורט הם גיימרים מזן שונה ולא יוותרו על האותנטיות.
גזרת הזכויות היתה גם היא תקדימית בכל מה שנוגע לשימוש בזכויות במדיה הדיגיטלית, רונאלדו (הברזילאי) ומייקל ג'ורדן היו מותגים בפני עצמם ושתפו פעולה עם גופים מסחריים רבים, על כן דרשו מ-EA סכומים נפרדים על השימוש בדמותם במשחק המחשב, החברה התעקשה כי עצם רכישת הזכויות של ארגון FIFA, על כל הליגות והשחקנים הנכללים בהן, מקנה לה את זכות השימוש בדמותם של רונאלדו וג'ורדן בדיוק כשאר השחקנים (EA היא בעלת סדרת משחקי NBA המקבילה של FIFA בגרסת הכדורסל, שגם בה רכשה החברה את זכויות השימוש מה-NBA). התוצאה של המאבק הזה הייתה הסרת דמותם של השחקנים מסדרת המשחקים והצגתם כ-Number9 ו-Number23.
בתקופת טרום-האינטרנט (כן, היתה פעם תקופה כזו) פתיחי הוידאו של המשחקים היוו חלק חשוב באווירה והתחושה עוד בטרם שיחקתם משחק בודד, וסדרת משחקי ה-FIFA לא שונה בכך. למעשה, פתיחי הוידאו היו המדד הראשון אותו חווה המשתמש בבואו לשחק במשחק הלכה למעשה, כך שבתקופות בהן הגרפיקה של המשחק עצמו הייתה בינונית, פתיח הוידאו הקנה את האווירה שהכותר מעוניין לשדר.
ואכן ברבות השנים, הפתיח הפך לחלק חשוב במיתוג ובשיווק של משחקי המחשב. כל חידוש טכנולוגי קיבל שיקוף מיידי בפתיח הווידאו, בין אם מדובר באצטדיון תלת-מימד עוד בתחילת הדרך, אי שם בשנת 1995, או על חכמת-משחק (AI), מערכת תיקולים או שדרוג גרפי בדמות פרצופים מקוריים של שחקני הכדורגל, דאגו בחברה שהפיתוח יראה בצורה בולטת וברורה בפתיח הוידאו.
עם כניסתו של האינטרנט, תצורת השיווק החלה להשתנות וזלגה גם לפיתוח ותמיכה בקהילות חובבות של המשחק, שחרור תמונות ראשוניות וכיוב', דברים שכיום נראים ברורים מאליהם בכל תהליך חיים של שיווק משחק מחשב, EA היתה מהראשונות שיישמה והובילה את המהלכים הללו.
ואכן, בחברה לא חסכו במשאבים בכל הנוגע לקליפ הפתיחה, בשנות התשעים בשיאו של הבריטפופ, היא גייסה את מיטב הלהקות והזמרים של התקופה כגון Blur, רובי וויליאמס, ה-Chemical Brothers ועוד, עריכה קצבית וחדשנית ורעיונות יצירתיים להעברת החידושים דרך הוידאו קליפ היו אבן היסוד לאותה חדשנות. עם הזמן, כאמור, דהה מעמדו של פתיח המשחק, אך ב-EA עדיין ניסו מדי פעם להשקיע ולחדש, ב-2014 אפילו גויס פטריק סטיוארט, הלא הוא קפטן פיקרד ממסע בין כוכבים, על מנת לקריין את קליפ הפתיחה בפאתוס האופייני לו.
התפתחות שידורי הספורט הטלוויזיונים הולכת יד ביד מזה שנים רבות עם משחקי המחשב הספורטיבים, ולא בכדי; רעיונות, זוויות צילום, פיתוחים גרפים וסגנון צילום הם רק רשימה קצרה וחלקית של הסימביוזה הזו. רבים מהאלמנטים שכיום נראים כברורים מאליהם בכל שידור משחק, נולדו בזכות הפיתוח הבלתי פוסק של משחקי המחשב הספורטיבים.
אז לפני שנוכל להריח את הדשא, להרטב מהזעה של מסי, לפני שהמציאות הוירטואלית תחליף את חוויית המשחק כפי שאנו מכירים אותה כיום, איגדנו עבורכם את מצעד הפתיחים הגדולים אי-פעם של סדרת משחקי ה-FIFA. הדירוג התחשב לא רק באיכות הקליפ הסופי, אלא גם דירג חדשנות ביחס לשנה, בין אם מדובר בחידוש טכנולוגי או ויזואלי. אם אתם שחקני FIFA ותיקים, אתם מוזמנים לסיבוב במנהרת הזמן, וגם אם אתם שחקנים חדשים, זו הזדמנות להציץ בדרך הארוכה שעבר המשחק עד לרמת המוצר הקיים כיום. קבלו את מצעד חמשת פתיחי ה-FIFA הגדולים בכל הזמנים.