יום ראשון, 30.03.2025 שעה 18:01
ONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורטONE - מספר 1 בספורט

30 שניות פרסומת בטלוויזיה תמורת 8 מיליון דולר

הסופרבול עוד לא יצא לדרך וכבר שבר שיא עולמי בעלות לפרסומת של 30 שניות. סכום הגיוני בהינתן כ-200 מיליון צופים ברחבי העולם אשר יצפו בשידור החי

|
מאות מיליוני עיניים ברחבי העולם (רויטרס)
מאות מיליוני עיניים ברחבי העולם (רויטרס)

עם 32 קבוצות שהתמודדו לאורך עונת 2024/25 על הזכות להשתתף בגמר היוקרתי, אין עוררין על כך כי הסופרבול עדיין שומר על מיקומו בפודיום כאירוע הספורט השנתי הגדול ביותר בארה"ב. הגמר ה-59 במספר של עונת ה-NFL (מאז 1966) יפגיש השנה שתי קבוצות מעניינות במיוחד: קנזס סיטי צ’יפס מול פילדלפיה איגלס, אשר כבר נפגשו בסופרבול ה-57 לפני שנתיים, אז הצ’יפס ניצחו 35:38 (מפגש שני ביניהן בשלוש השנים האחרונות).

מעבר לעניין הספורטיבי הרב סביב הגמר של הפוטבול האמריקאי ב-9 בפברואר, יש כאן אירוע טלוויזיוני מסחרי ברמות הגבוהות ביותר. יום השידורים יתחיל מספר שעות לפני המשחק עם מיטב הפרשנים והמרואיינים, ויימשך שעות רבות גם לאחר שריקת הסיום. כולם דרוכים ומחכים לראות מי תזכה להניף את מגן האליפות, כאשר סריקה מהירה ברשתות החברתיות, יכולה להעיד על רמת התעניינות גבוהה במיוחד השנה.

צפי של כ-200 מיליון צופים

בכל הקשור לזכויות השידור, ה-NFL סוגר מעת לעת הסכמי שידור לרווחת הארגון והקבוצות המשויכות אליו, והגופים המשדרים את הסופרבול יכולים להשתנות בכל שנה.  הסופרבול ה-58 למשל, שהתקיים בלאס וגאס בין קנזס לסן פרנסיסקו שודר בשנה שעברה ברשת CBS ובסטרימינג דרך PARAMOUNT, ומשך אליו כ-124 מיליון צופים ב-130 מדינות ברחבי העולם.

זכרונות מהסופרבול ה-58 (רויטרס)זכרונות מהסופרבול ה-58 (רויטרס)

השנה הסופרבול ה-59, הידוע כמספר LIX, ישודר ברשת FOX עם תום בריידי האגדי בעמדת הפרשן המתוקשרת (FOX שילמה עבור זכויות השידור בעונה זו בלבד, כולל הסופרבול, 2.25 מיליארד דולר). בנוסף כ-5 פלטפורמות סטרימינג ישדרו את המשחק, ביניהן פלטפורמת הסטרימינג של FOX הנקראת Tubi, פלטפורמת הסטרימינג של YOUTUBE TV ועוד.

הצפי השנה לסך הצפייה מוערך בסדרי גודל של כ-200 מיליון זוגות עיניים, בארה"ב ובמעל ל-150 מדינות ברחבי העולם. כשיש קהל כזה שדבוק למסך אין זה פלא שאפשר לגבות כ-8 מיליון דולר ל-30 שניות, משמע כ-266,000 דולר לשנייה אחת של פרסום – לכל הדעות עלות אסטרונומית.

מי היה מאמין שלמרות העלות הזאת, גדולי המפרסמים בעולם ממשיכים להילחם על הזכות לקחת חלק בבמה התקשורתית הזאת. חברות כמו פפסי, דוריטוס, סטלה ארטואה, דורסל, בירה בדוויזר ואחרות נמנות על המפרסמים שהחליטו לקחת חלק ולפרסם את המותגים שלהם במקבץ הפרסומות של FOX, שבינתיים גייסה כבר מעל $700 מיליון רק ממכירת פרסומת ביום המשחק (קבלו טעימה מהפרסומות בווידאו מטה).

הפרסומות מהוות כבר חלק אינטגרלי של ה"מופע", ולכן המפרסמים שמים דגש על תוכן מבדר ומהנה במיוחד שמקליל את המסר – בהלימה לרוח והאווירה של צפיה במשדר ספורט. מחקרים אמפיריים של חברת IPSOS מעידים כי 78% מהצופים במשחק אכן רואים את מקבצי הפרסומות, כאשר 11% מהם אף אומרים שהם מתעניינים בעיקר בפרסומות. אין ספק כי זאת במה נהדרת למותגים שיש להם פריבילגיה ומזומנים להיות חלק ממנה.

ניו אורלינס מקבלת בוסט כלכלי

זאת הפעם השמינית שהעיר ניו אורלינס מארחת את משחק הגמר, והפעם, כפי שניכר ברשתות החברתיות ובמדורי הספורט, היריבות מעוררת עניין רב – כ-125,000 "תיירים" אמורים לנחות בניו אורלינס בשבוע הקרוב, תודות למשחק כמובן.

כשעיר מארחת אירוע שכזה, האימפקט הכלכלי הוא מיידי ומשמעותי. תעשיה שלמה נרקמת סביב האירוע ברמות אירוח המתאימות את עצמן לכל כיס, החל מאירוח בסיסי וכל הדרך לפאר וההדר שעשירי ארה"ב הורגלו אליו. השולחנות כבר שוריינו במסעדות המקומיות, ומי שלא הצליח לשמור שולחן יתנחם ברשת מזון מהיר מזדמנת. בכל מקרה הערכה היא של הכנסה מצרפית של כ-500 מליון דולר בשבוע אחד.

הסופרדום כבר מוכן (רויטרס)הסופרדום כבר מוכן (רויטרס)

באצטדיון הסופרדום יש בסה”כ 83,000 מקומות, הכוללים כרטיסי מושבים בדרגות שונות ותאי צפייה מהודרים. בחדשות מדווחים על כך שעלות הכרטיסים במגמת עליה דרמתית, כאשר בשבוע שחלף עלות כרטיס בודד כבר הגיעה ל-6,250 דולר. סוויטת אירוח לצפייה באצטדיון, הכוללת כיסאות מרופדים, אוכל מפנק ומשקאות אלכוהוליים משובחים עולה בין כ-500,000 דולר למיליון דולר ליחידה, כאשר בסופרדום יש כ-165 סוויטות, וכל סוויטה יכולה להכיל ולהאכיל כ-20 אנשים.

אפשרויות הלינה במלונות בניו אורלינס יחסית מוגבלות, והחדר הזול ביותר יעלה כ-250 דולר ללילה. לכן לא מפתיע כי על פי מגזין פורבס האמריקאי, הביקוש לחדרים דרך Airbnb בעיר עלה ב-400% אל מול התקופה המקבילה אשתקד.

תעשיה שלמה מתקיימת בתוך מתחם האצטדיון והרדיוס שמקיף אותו, בנושא המסחור של המרצ'נדייזינג. כל פרטי הממורביליה (תעשיית המזכרות) של המשחק, החל מחולצות עם שמות השחקנים, כובעים וכדורי פוטבול רשמיים של ה-NFL, כל אלה מייצרים תורי ענק ועניין רב בקרב האמריקאים שהרי ההנאה אינה מלאה בלי מזכרת ראויה.

הופעה במחצית של קנדריק לאמאר

הראפר האמריקאי והכוכב הגדול של טקס הגראמי האחרון, קנדריק לאמאר, נבחר השנה להלהיב את הצופים במופע מחצית ססגוני ומושקע ביותר. מופעי המחצית במשחקי הסופרבול הפכו לשם דבר, ומצליחים לייצר עניין בקרב קהלים רחבים שלא בהכרח אוהדי פוטבול אמריקאי.

קנדריק לאמאר (רויטרס)קנדריק לאמאר (רויטרס)

החשיפה הנוספת משרתת את ראשי ה-NFL ומארגני האירוע, מה עוד שהיא מונעת נטישת צופים ואיבוד נקודות רייטינג האופייניים למחצית בכל אירוע ספורט אחר אשר משודר בלייב. עלות מופע המחצית השנה מוערכת בלמעלה מ-18 מיליון דולר.

קנדריק בן ה-37 יכול להוסיף לעצמו עוד הישג מפואר בקריירה, שהרי הבחירה להופיע במחצית של משחק הגמר היא כבוד שנשמר לפרפורמרים האהודים והססגוניים ביותר בארה"ב. רובכם אולי תופתעו לגלות כי על ההופעה לאמאר לא מתוגמל, שכן באופן מסורתי ועיקש, ה-NFL נושא בעלויות הטיסה והאירוח של כוכב המחצית אך לא משלם מעבר לשכר מינימום של כ-$1,00 דולר ליום. המנגנון הזה מצליח לשמר את עצמו משום שהעבר הוכיח שהופעה במחצית מקדמת מכירות להופעות, תורמת לפופולריות, ומעלה באופן משמעותי את האזנה ללהיטים אחרי המופע.  

הפעם דונלד טראמפ יגיע ליציע

תסמכו על דונלד טראמפ שהוא ידאג להיות הנשיא הראשון בכל הזמנים שיגיע לצפות בסופרבול. בעוד שבקדנציה הראשונה שלו בבית הלבן, הוא וויתר על הזכות לכבד בנוכחותו את אחת הבמות הטלוויזיוניות הגדולות ביותר בעולם, הפעם, כחלק מתנופת החזרה שלו, הוא מסתער במלוא העוצמה ולא מתכוון לוותר על פוטנציאל החשיפה האדיר הזה.

דונלד טראמפ. גם הוא יהיה שם (רויטרס)דונלד טראמפ. גם הוא יהיה שם (רויטרס)

מה עוד שהשיוך התדמיתי שלו לספורט הגברי והכוחני הזה, מתאים ל-DNA אותו הוא מנסה לשדר לעולם - ממש כמו כפפה ליד. סריקות האבטחה המקיפות כבר החלו, ולעשרות אלפי האוהדים שיגיעו למשחק צפויים תורי בידוק ארוכים וקפדניים – עוד משימה משמעותית ומאתגרת לסוכני שירות ה-FBI סביב הסופרדום.

ואי אפשר שלא להתייחס גם לסכומים האדירים הקשורים להימורים סביב המשחק, שכן אין כמעט דבר שהאמריקאים אינם מהמרים עליו, החל ממי שיזכה בהטלת המטבע המסורתית לפתיחת המשחק, הטאצ'דאון הראשון, החטיפה הראשונה ועוד. הערכה היא כי כ-68 מיליון אמריקאים מתכוונים להוציא כסף על כלל ההימורים סביב המפגש המדובר.

נכון לכתיבת שורות אלה כ-59% מהמרים כי האיגלס יזכו שוב בטבעת האליפות. בהינתן שעת השידור כאן בישראל (1:30 לפנות בוקר) אני מהמר כי כנראה לא אצליח להישאר ער מעבר למופע המחצית, וארדם לי בנינוחות על הספה בסלון. תודות לפלאי הטכנולוגיה, מבטיח להשלים פערי צפייה על הבוקר.

אלון הוכדורף הוא מומחה לשיווק, מדיה ופרסום. מנכ"ל חברת MEDIAPLUS PARTNERS ישראל. בעברו היה חבר במועצת המנהלים של חברת הפרסום הבינלאומית SAATCHI & SAATCHI לונדון, אנגליה




טוען תגובות...
הוסף תגובה
בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש
שגיאה
אסור לפספס
נגןאם הקריירה שלו רונאלדו הייתה סדרה יפנית
אם הקריירה של רונאלדו הייתה סדרה יפנית
נגןהכדורגלנית האירית כבשה ישירות מחצי מגרש
הכדורגלנית האירית כבשה ישירות מחצי מגרש
נגןנולה מתרגש: "פעם ראשונה שמסי צופה בי"
נולה מתרגש: "פעם ראשונה שמסי צופה בי"
נגןענק: איך אסי בוזגלו מתכונן לחג הפסח
ענק: איך אסי בוזגלו מתכונן לחג הפסח?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל Winner
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוק' מונדיאל 26 (אירופה)
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה צרפתית
/* LAST / NEXT ROUNDs */