מגפת הקורונה הביאה איתה גם אינפלציה ועליית מחירים שנובעת מבעיות בשרשרת האספקה של סחורות, ממחסור בנפט וגז עקב צמצום ההפקה לפני כשנתיים, ומהזרמת כספים רבים מצד הממשלות לעסקים ולאזרחים בעת המשבר, מה שמביא כעת לעליית מחירים כמעט בכל תחומי החיים - במזון, בדלקים ואפילו בביגוד.
זה כמובן משפיע גם על ההוצאות של קבוצות הכדורגל שגדלו בעקבות זאת. הספקים מעלים מחירים בשוק, התפעול של האצטדיונים עולה בהתאם, חברות האבטחה דורשות תשלום גבוה יותר, ואפילו הקייטרינג והנסיעות של הקבוצה התייקרו. אבל האם גם פה זה יתגלגל לצרכנים, כלומר לאוהדים, כך שמחירי הכרטיסים והמנויים יעלו בקרוב? ובכן, בכדורגל הישראלי כרגע לא צפויה אינפלציה.
למכבי חיפה יש את הקהל הכי נאמן והכי גדול בארץ על פי הנתונים בשנים האחרונות. הקהל הזה מגיע בהמוניו לכל מגרש בארץ, אבל כאשר מנסים לנצל אותו הוא לא שותק ומצביע ברגליים. אף קבוצה בארץ לא רוצה חרם מצד האוהדים וזה כמובן שיקול מבחינת הקבוצות בארץ, שיודעות כי כל עליית מחירים עלולה לגרום לנזק, כפי שקרה לדוגמה בחרם שעשה הקהל הירוק במשחק החוץ בנוף הגליל. בליגת העל יודעים שהכדורגל צריך להיות נגיש לכולם.
אומנם בקבוצה שלהם מחירי המנויים עלו מעט בעשור האחרון, כאשר במחירים הנמוכים מדובר בעשרות שקלים למנוי, אבל במכבי חיפה נמנעים בדרך כלל מהעלאת מחירים לכרטיסים ומנויים. לפני כשנתיים מכבי חיפה הפכה ממלכ”ר לחברה בע”מ, כך שהקבוצה החלה לשלם מע”מ על ההכנסות ממכירות הכרטיסים והמנויים, מה גם שהתשומות עלו, בין היתר על שימוש באצטדיון, אבטחה וקייטרינג - אבל למרות זאת זה לא באמת מורגש במחיר.
האם האינפלציה הפעם תוביל את מכבי חיפה להעלאת מחירים בקרוב? במועדון טוענים כי לפני כל תחילת עונה מועצת המנהלים של הקבוצה מתכנסת לישיבה בנוגע למאזנים ומחליטה על מחירי הכרטיסים והמנויים לעונה הבאה. במועצת המנהלים יושבים בדרך כלל נשיא המועדון יענקל’ה שחר, סגנו עוזי מור והמנכ”ל. כלומר, כרגע לא צפויה עליית מחירים לפחות עד לעונה הבאה. בדרך כלל מועצת המנהלים מאוד הוגנת בהחלטותיה, ולראייה, גם כאשר במועדון נאלצו לספוג מע”מ בגובה של 17% עם הפיכתו לחברה בע”מ לא נרשמה עליית מחירים.
בבית”ר ירושלים אומנם עוסקים בימים אלה בחיפוש אחר רוכש ולא חושבים אפילו על העלאת מחירים בשלב זה, אבל במועדון מהבירה ישנה דווקא ירידת מחירים מפתיחת העונה. בתחילת העונה המועדון החליט כי במשחקים הגדולים כרטיס יעלה 100 ש”ח ובמשחקים הקטנים 80 ש”ח, אלא שככל שהעונה התקדמה בבית”ר לקחו צעד אחורה והחליטו לרדת מזה, כך שלאחרונה נמכרו כרטיסים במחיר אחיד של 60 ש”ח.
בבית”ר ירושלים טוענים כי הוצאות האבטחה בטדי עלו באופן חד, אך גורם בכיר בקבוצה מסביר: “אין קורלציה בין מחירי הכרטיסים להוצאות המועדון”. ועדיין, עולה השאלה, האם בכל זאת צפוי אפקט הפוך של עליית מחירים בעתיד בגלל האינפלציה? בבית”ר מבהירים: “בינתיים אנחנו לא עוסקים בכך, אבל ייתכן שנשב ונבחן זאת בצורה מסודרת בעתיד”.
גם בהפועל באר שבע בינתיים לא חושבים על עליית מחירים. גורם במועדון אמר: “הנושא טרם עלה לדיון. בנוסף, כרגע אין שום כוונה כזאת או אחרת בכל הנוגע לעונה הבאה”.
בהפועל תל אביב נתנו עם החזרה לבלומפילד הנחה של 25% על מחירי המנויים, בין היתר גם בגלל ההשפעה של מגפת הקורונה על מצבם הכלכלי של האוהדים. העונה מחירי המנויים לא עלו, אבל בגלל עלייה של 5% בהוצאות האבטחה מחירי המנויים צפויים לעלות לפי ההערכות בעשרה אחוזים בעונה הבאה.
ומה קורה בצד השני של הכביש? שינוי במחירי הכרטיסים לגבי העונה הנוכחית או העונה הבאה כרגע לא על נמצא הפרק ולא דנים בזה במכבי תל אביב, כך שבחודשים הקרובים לא צפויה להיות העלאת מחירים. רק לאחרונה, אגב, המחירים שנקבעו למשחקים באירופה הטיבו עם האוהדים הצהובים ולא היו גבוהים.