יום שישי, 29.03.2024 שעה 09:03
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

חשיפת ONE: החלטות איגוד השופטים לא חוקיות

בהמשך לחשיפות ONE, מסתבר כי איגוד השופטים בראשות היו"ר יצחקי עובד בלי קשר לתקנון וההחלטות לא חוקיות. השינוי בדיעבד יעבור מבחן של בית המשפט?

|
יו
יו"ר איגוד השופטים, עוזי יצחקי (צילם: רונן מחלב)

בהמשך לחשיפות ONE לגבי איגוד השופטים, אנו חושפים כעת כי לא מעט מהתנהלות האיגוד לא חוקית, כאשר האיגוד מתנהל בניגוד לתקנון שלו עצמו. עד ש-ONE לא הסב את תשומת הלב של ההתאחדות לכדורגל לכל הליקויים והשערורייה הזו, באיגוד השופטים לא ידעו שהם מתנהלים בחובבנות כזו. איך אחרי כל זאת רוצים לשנות רטרואקטיבית ונותר לתהות האם זה יעמוד במבחן של בית המשפט.

השיחה המדהימה שחושפת את איגוד השופטים

אחרי שהתקנון החדש והלא חוקי עלה לאוויר באתר והתקנון הישן מעוות ומלא סתירות ולא מתנהלים לפיו, לא ברור איך יוכלו לפעול בדיעבד. כזכור, הפועל חדרה שהתנהלה בניגוד לתקנון נענשה בחומרה. פסקו לה הפסד טכני ולא אמרו שבדיעבד יפעלו לפי התקנון. האם זאת לא איפה ואיפה? יו”ר ההתאחדות עופר עיני הורה למנכ”ל רתם קמר לנהל בדיקה. הוא חייב להתעורר ולעשות סדר ויפה שעה אחת קודם.

כזכור, כבר חשפנו כי כל שינוי התקנון של איגוד השופטים בהחלטות היסוד לא חוקי, כי לא עברו את אישור הנהלת ההתאחדות לכדורגל כפי שמבקש תקנון היסוד של איגוד השופטים. למעשה, כל התנהלות איגוד השופטים לא חוקית וההתאחדות בבעיה גדולה. בנוסף, חבר הוועדה המקצועית איתן תבריזי התפטר מתפקידו וחשפנו שיחה של מבקר האיגוד שבתאי נחמיאס שטען ש"הוא מושחת".

עופר עיני. חייב לפעול במהרה (רדאד ג'בארה)עופר עיני. חייב לפעול במהרה (רדאד ג'בארה)

הרכב הוועדה המקצועית

בתקנון היסוד תחת הסעיף "הוועדה המקצועית הארצית", בסעיף 2 כתוב כי "הוועדה המקצועית תמנה 5-7 חברים. יו"ר הוועדה וחבר נוסף בה (במקרה של 5 חברים בוועדה), ושני חברים נוספים (במקרה של יותר מ 5 חברים בוועדה), יהיו מקרב הנהלת האיגוד. יו"ר הוועדה יהיה שופט כדורגל לשעבר".

בפועל כיום, רק טלאל דראושה הוא חבר הנהלה. שאר חברי הוועדה: חיים יעקב, לירן וקסברגר ושי לנקרי. כאשר איתן תבריזי התפטר בשבוע החולף אבל הוא בכל מקרה לא חבר הנהלה. כך שלמעשה כל החלטות הוועדה לא חוקיות.

איך באיגוד השופטים לא פועלים לפי התקנון של עצמם?

תגובת איגוד השופטים: "הרציונל המקורי של סעיף זה הינו שבהנהלת האיגוד תהיה נוכחות של שני אנשי מקצוע עם עבר כשופטי כדורגל, זאת בנוסף לנציגי ציבור מתחומים אחרים. בשנים האחרונות הנציגים היו דני קורן וטלאל דראושה. למרות שדני קורן סיים לפני שנה את תפקידו כיו"ר ועדה מקצועית, הוא נשאר חבר הנהלה יחד עם טלאל, ולכן הרציונל של שני אנשי מקצוע בהנהלה נשמר כל העת ולא היה כל צורך במינוי חבר הנהלה נוסף מקרב חברי הוועדה המקצועית”.

רתם קמר (אחמד מוררה)רתם קמר (אחמד מוררה)

“יחד עם זאת, הניסוח החדש בתקנון המלא שיובא לאישור ועדת תקנון ולאחר מכן להנהלת ההתאחדות, הינו: נוסח חדש: הוועדה המקצועית תמנה 5 או 7 חברים. במקרה של 5 חברים, לפחות יו"ר הוועדה יהיה מקרב הנהלת האיגוד. במקרה של 7 חברים, לפחות יו"ר הוועדה וחבר נוסף יהיו מקרב הנהלת האיגוד".

הנהלת האיגוד

על פי פרק א' בתקנון היסוד סעיף ד(5) לא יכול חבר באיגוד שבנו שופט בסגל, לעשות ביקורת בליגה בה בנו שופט או ב-2 ליגות מעל או מתחת.

"חבר באיגוד אשר קרוב משפחתו מדרגה ראשונה (אב, בן או אח), הינו שופט או עוזר שופט בסגל הארצי (להלן :שופט בליגת העל או שופט בליגה הלאומית), לא יכהן כחבר הנהלה מנהל אזור או מבקר בליגה בה קרוב משפחתו נמנה עליה ובשתי ליגות מעל ושתי ליגות מתחת לליגה זו".

זטלמן (משה חרמון)זטלמן (משה חרמון)

משמע הביקורות העונה של ארז זטלמן ומאיר לוי לא חוקיות ולא יכולות להיות בתוקף?

תגובת איגוד השופטים: "הסעיף המקורי אינו רלוונטי הגדרתית משום שמתייחס לתקופה בה היתה ליגה ארצית וכל מבנה הסגלים של השופטים היה שונה בתכלית. בנוסף, אינו רלוונטי מבחינת המהות והרציונל, שכן בזמנו הליגה הלאומית והארצית לא היו מצולמות ולמעשה כל חוות הדעת המקצועית התבססה על המבקר ולשם הנראות הנוסח היה גורף, שקרוב משפחה לא יבקר בליגות השונות. בשנים האחרונות, עקב ביטול הליגה הארצית, למעשה ישנן שתי ליגות מקצועניות, אשר מצולמות במלואן ולכן הנסיבות שונות לחלוטין. בנוסף, כל נושא הקידומים והמעברים בין הליגות השונות עבר שינויים עקב ביטול הליגה הארצית. מאיר לוי וארז זטלמן הינם מבקרים בכירים שנים רבות ובעלי עבר בינ"ל ולא יעלה על הדעת שבעידן הנוכחי לא יוכלו לשמש כמבקרים בליגות שבניהם כלל לא משתייכים אליהן. יתרה מכך, שניר לוי וטל זטלמן הינם בעונתם הראשונה בלאומית וע"פ מדיניות לא רלוונטיים לקידום או לגריעה ולכן אין מניעה מהותית שמאיר וארז משמשים כמבקרים בליגת העל ו/או בליגות הנמוכות.

יחד עם זאת, הניסוח החדש בתקנון המלא שיובא לאישור ועדת תקנון ולאחר מכן להנהלת ההתאחדות, הינו:

נוסח חדש: חבר באיגוד אשר קרוב משפחתו מדרגה ראשונה (אב, בן או אח), הינו שופט או עוזר שופט בסגל הארצי (להלן: שופט/עוזר בליגת העל, שופט/עוזר בליגה הלאומית), לא יכהן כחבר הנהלה או מנהל אזור או מבקר בליגה בה קרוב משפחתו נמנה עליה.

מאיר לוי (מערכת ONE)מאיר לוי (מערכת ONE)

אלי והבי

לפי התקנון יו"ר ועדת ליגות א'-ב' ומשבץ השופטים בליגות א'-ב' צריכים להיות אנשים שונים, בפועל אלי ווהבי משמש בכפל התפקידים בניגוד לתקנון. מדוע?

תגובת איגוד השופטים: "התקנון מגדיר שני בעלי תפקידים: יו"ר ועדת א-ב ומשבץ שופטים ליגות א-ב, אך לא מונע מקרה פרטי בו יו"ר הוועדה הינו גם המשבץ. מדובר בוועדה מקצועית קטנה וייעודית לליגות הנמוכות, אשר בעלי התפקידים בה מכירים את השופטים הפעילים ולכן ישנה חשיבות שיו"ר הוועדה הינו גם המשבץ בפועל. יש לזכור כי בכל מקרה, ועדת א-ב הינה תחת פיקוח ואחריות של הוועדה המקצועית הארצית לגבי כלל ההחלטות והתהליכים בה. יתרה על כן, אין שום סעיף בתקנון שעומד בסתירה למצב הנוכחי ולכן אין מניעה תקנונית". למעשה אין בתקנון גם סעיף שמאשר את ההתנהלות הזו. באיגוד השופטים מתנהלים עפ"י הרציונל שזה חוקי כי “אין בתקנון שלנו סעיף שמאשר התנהלות כזו".

עפ"י סעיף ו'-חברות באיגוד, סעיף 4 "שופט כדורגל פעיל, למעט שופט בדרג האזורי, לא ישמש כחבר הנהלת האיגוד או חבר הוועדה המקצועית או בכל תפקיד ניהולי אחר באיגוד, אשר יש בו משום חשש לניגוד עניינים". בפועל, זיו אדלר וארז פפיר משמשים כאחראים פרויקט מצוינות ואחראים על שופטים שבפועל ההורים שלהם מבקרים את זיו ואת ארז. בנוסף שופטים של הליגה הלאומית משמשים כשופט רביעי של השניים הללו. הכוונה לבנים של ארז זלטמן ומאיר לוי שמבקרים את השניים.

איך הדבר מתיישב עם תקנון האיגוד?

תגובת איגוד השופטים: "זיו אדלר אחראי על פרויקט המצוינות ואין בתפקיד זה אספקטים ניהוליים של האיגוד, אלא יישום של מדיניות הדרכה. זיו אדלר הינו שופט בכיר שנים רבות בסגל ליגת העל, אשר מעמדו איתן, ואין כל חשש לניגוד עניינים כאשר בתקופה מסוימת ישנו שופט בפרויקט, שאביו הינו מבקר בליגת העל. היותם של השופטים בפרויקט שופטים רביעיים של מדריכי המצוינות רק מגבירה את היעילות, שכן מקבלים ערך מוסף מקצועי משמעותי, תוך לימוד ממדריכיהם, המשמשים כשופטים בכירים. אין בכך כל ניגוד עניינים, אלא להפך. הפרויקט מפוקח ע"י הוועדה המקצועית הארצית, תוך קבלת עדכונים שוטפים. לגבי ארז פפיר, הוא משמש כמדריך מקצועי בפרויקט ולא בשום תפקיד ניהולי ואחר”.

זיו אדלר (אחמד מוררה)זיו אדלר (אחמד מוררה)

“כל פרויקט המצוינות, על מתכונתו הנוכחית, נבנה ועוצב בסיוע ובהדרכת מר מרקוס נובס השווייצרי, אחראי מטעם אופ"א על איגוד השופטים הישראלי. המלצתו הייתה כי לנוכח העובדה שמדובר בשופטים צעירים – צריכים להתחבר למודל, אין יחסי שופט ומבקר – הומלץ על ידו כי המדריכים בפרויקט יהיו שופטים בכירים ופעילים בליגת העל בעלי כישורי הדרכה".

בעלי תפקידים בצוות הניהולי, כפופים למנהל האזור לפי התקנון, בעלי התפקידים ב"אזורים" מוגדרים וברורים. עפ"י התקנון יש למנות אדם אחד לכל תפקיד. קרי, רכז, רכז חניכה, יו"ר ועדה מקצועית אזורית, גזבר.

בפועל קיים כפל תפקידים לאותו אדם.

תגובת איגוד השופטים: "הגדרת בעלי תפקידים שונים לא סותרת את האפשרות שאדם אחד, בהתאם לכישוריו, ימלא שני תפקידים. לעיתים הדבר יעיל גם מקצועית-ניהולית וגם כלכלית. מבחינתנו מדובר בצוות שמורכב משני אנשים – אלי והבי ורועי פרמינגר. העבודה מ פוקחת ומבוקרת על ידי הוועדה המקצועית, לרבות תכנית העבודה השנתית וקביעת אשכול השופטים בעלי פוטנציאל לקידום".

גיל מבקרים

לפי התקנון הישן שהיה תקף בעונה שעברה וגם בזה החדש. נוסח ישן, סעיף ח', 5 , נוסח חדש, סעיף ח', 4. "גיל הפרישה למבקרים מהסגל הארצי יהיה 65".

דאוד סוהיל שעוד ביקר בשנה שעברה, נולד ב-25.5.51, כך שכל הביקורות שלו לא חוקיות בגלל הגיל.

תגובת איגוד השופטים: "הרציונל של גיל ביקורת 65 הינו ריענון סגל המבקרים וקליטת מבקרים צעירים שפרשו ולא חלילה אי התאמה מקצועית של מבקר שחצה את גיל 65. דאוד סוהיל שימש שנים רבות כמבקר בינ"ל באופ"א ופיפ"א ואין כל ספק ביחס ליכולותיו המקצועיות וגם בשנתו האחרונה בסגל תרם רבות, בפרט לשופטים הצעירים. לדאוד נמסרה הודעה על הפסקת השתייכותו לסגל הבכיר עוד טרם תחילת העונה, הרבה לפני קבלת השאילתא לגביו. הנוסח החדש בתקנון עושה סדר ברור בנושא גילאי פרישה לשופטים ולמבקרים.

יחד עם זאת, הניסוח החדש בתקנון המלא שיובא לאישור ועדת תקנון ולאחר מכן להנהלת ההתאחדות, הינו: נוסח חדש: גילאי פרישה בפרט וגילאים בכלל כמצוינים בסעיף ,1, 3 ו-4 לעיל ו/או בסעיף הצטרפות שופטים לסגלים, ייבחנו בכל שנה עפ"י הראשון לינואר של אותה שנה אזרחית, החלה במהלך עונת המשחקים הנפתחת. כלומר, שופט/עוזר/מבקר שבתאריך האחד בינואר במהלכה של העונה הנפתחת טרם ימלאו לו 45, יוכל לפתוח את העונה ולהיות פעיל עד סופה. לעניין זה, רשאית הוועדה המקצועית לאפשר עונה נוספת לשופט/מבקר במידה וגיל פרישתו חל במהלך עונת המשחקים הנפתחת וזאת מטעמים שיפורטו בהחלטה ובאישור הנהלת האיגוד". 

התנהלות איגוד השופטים לגבי ליגה א'

בעונה שעברה אלי והבי היה אחראי לתת קושי משחק במסגרת ליגה א' לפני המשחקים. באיגוד קיבלו טבלה שניר שוחט מדורג ראשון, ונראה שלמשהו זה לא התאים. אז במהלך העונה החליטו לבטל את כל קושי המשחקים שווהבי נתן רטרואקטיבית וגם לגבי המשך הליגה.

כתוצאה מכך שוחט ירד משמעותית בדירוג. מי אישר את המהלך הזה? בסמכות מי הייתה להחליט על כך? בנוסף בשליש האחרון של העונה, כל השופטים באשכול שהיו מועמדים לעלייה לליגה הלאומית הוחלט שיבקרו אותם רק חברי ועדה מקצועית כאשר הם שפטו בליגה הלאומית.

משמע כאשר הם שובצו במסגרת ליגה א', לא היה מבקר. השורה התחתונה, "הועדה המסדרת" לקחה על עצמה את הכח בדירוג השופטים מליגה א' שעלו בסוף העונה שעברה.

תגובת איגוד השופטים: "לא היה כל שינוי בשיטת הענקת קושי משחק בעונה הקודמת לעומת כל השנים האחרונות בליגות א-ב. לא היה כל ביטול של קושי משחק, לא לפני ולא אחרי, ולא היתה כל הנחיה כזו. הוועדה המקצועית הארצית החליטה בישיבה מסודרת ובפרוטוקול כי בחלק העונה האחרון, במסגרתו 6 שופטי האשכול המועמדים לקידום שפטו בליגה הלאומית, לא יבוקרו במשחקים בליגה א'. הדבר לא סותר תקנון, שכן בליגה א' מלכתחילה אין חובה למבקר בכל משחק. הרציונל היה להקשות על המועמדים, שכן כל משחקי הליגה הלאומית משודרים בטלוויזיה והשופטים עברו ניתוחי וידאו מעמיקים והיו חשופים לאפשרות של טעויות קריטיות הרבה יותר מבליגה א'. המטרה הייתה לראות אילו שופטים לאורך זמן עומדים בסטנדרטים של ליגה לאומית ושציונים מהליגות הנמוכות לא יגרמו לעיוותים בתהליך מושקע מאוד, אשר לא היה לו תקדים בעבר”.

“בן שוחט אכן היה מדורג גבוה בתחילת הליך האשכול וקיבל ראשון משחקים בלאומית והיה רצון אמיתי לקדמו, אך לצערנו כשל במשחקיו בלאומית. הביצועים של כל שופטי האשכול מתועדים בקליפים מאוד ברורים ונשמח להציגם לכל המבקש".

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */