יום שישי, 05.07.2024 שעה 09:44
לוח משחקים
  • ריאל מדריד
  • 95 - 77
  • פנאתינייקוס

הגניבה הצהובה: היקמן ופארגו בקרב המציאות

הם נתגלו ע"י הצהובים, שארפ ("היקמן פחות רכז") וספאחיה ("פארגו לא מתאים למסינה") מנתחים. ב-18:00 (חי ב-ONE): צסק"א ומכבי יציגו את ה"גניבות"

|
פארגו מתעופף. עדיף על היקמן? (שי לוי)
פארגו מתעופף. עדיף על היקמן? (שי לוי)

"שני חברים יצאו לדרך בים בם בום. אחד קיבל מכה בברך". מילים: יורם טהרלב לחן: משה וילינסקי. מכירים את השיר נכון? אזי, אפשר לומר שבעקיפין הוא מדבר על שני שחקנים שכולכם מכירים.

המשחק מול צסק"א הערב (שישי) ב-18:45, כמו כל משחקיה של מכבי ביורוליג, יועבר באתר ONE בשידור חי ללא תשלום. ניתן לצפות במשחקים גם בסמארטפון וכן בטאבלט.

בפינה אחת של המגרש, עטור תהילה מקומית מנופף בגופיה מספר 7 בצהוב ובעל בית בחמישייה, גארד מכבי ת"א ריקי היקמן. מנגד, בצידו השני של הפרקט, יושב על חוזה עתק של 4.2 מיליון דולרים בשנתיים אך מחלק לחבריו יותר מגבות מאשר אסיסטים, גארד צסק"א מוסקבה ויקיר אוהדי מכבי, ג'רמי פארגו.

נכון, השניים לא יצאו לדרך, אחד מהם גם לא קיבל מכה בברך, וסביר להניח שאינם חברים כלל, אולם מדובר בשני גארדים מהרמות הגבוהות באירופה שדומים מאוד מבחינת נתונים ושונים הרבה יותר מקצועית, ובפני שניהם עומדת דילמה גדולה לקראת המשך הקריירה. 

היקמן בן ה-28 המתנשא לגובה של 1.89 מטרים, גדל במכללה קטנה בצפון קרוליינה ועבר מסע ארוך ומפרך מהליגה הפינית לפחים בליגות הנמוכות באיטליה, הונגריה וגרמניה לפני שמחלקת הסקאוטינג של מכבי הנחיתה את האמריקאי שבנה לעצמו שם דבר בטופ של הכדורסל האירופי. היקמן מסיים חוזה בקיץ וכבר סיפר ל-ONE, "אני לא יודע מה הסיטואציה לגבי העונה הבאה. אם מכבי תציע הארכת חוזה אצטרך לשקול בכובד ראש".

ריקי היקמן. מהקור של פינלנד לשם לוהט (חגי ניזרי)
ריקי היקמן. מהקור של פינלנד לשם לוהט (חגי ניזרי)
 

פארגו לעומת זאת, יליד שיקאגו בן 27 ועומד על 1.88 מטרים, התפתח בספוקיין במכללת גונזאגה היוקרתית וכבר בעונתו הראשונה בקריירה כמקצוען רשם היסטוריה כשזה באליפות סנסציונית עם גלבוע/גליל על חשבון מכבי תל אביב. משם המשיך לטפס בסולם הדרגות בכדורסל, חתם במכבי, המשיך לשנתיים ב-NBA, שם דילג בין שלוש קבוצות, ובקיץ האחרון הצטרף בקול תרועה לאימפריה הרוסית.

אלא שפה, כמו בכל טלנובלה, התהפכו היוצרות. בניגוד להיקמן שעובר עונה בינונית פלוס ומחוזר על ידי קבוצות בכירות ביבשת, פארגו שהיה תמיד באור הזרקורים, נמצא בעיצומה של עונה קטסטרופלית וחווה משבר אמיתי. לפארגו זו העונה הגרועה בקריירה כשאינו מהווה פקטור מקצועי וגם לא מוצא שפה משותפת עם הפריק קונטרול אטורה מסינה. בטופ 16 פארגו עולה כגארד שלישי או רביעי אחרי מילוש ת'אודוסיץ', ויטאלי פרידזון וארון ג'קסון ורשם 12 נקודות ב-87 דקות בשבעה משחקים בסה"כ. דווקא נגד מכבי מספרים ברוסיה הוא צפוי לקבל אשראי נרחב ממאמנו כשעל פי גורמים מקומיים פארגו נכלל באימונים בחמישייה השנייה ויעלה מהספסל מוקדם מהצפוי.

פארגו לא יהיה במוסקבה בקיץ, בלאט יעמוד על הקווים?
לשם כך, רגע לפני שהשניים יעלו לפרקט ב"מגה ספורטס ארינה" במוסקבה, היקמן בהרכב ופארגו כהרגלו מהספסל, שניים מטובי המוחות בכדורסל האירופי – נבן ספאחיה ודריק שארפ – חשפו מה עובר על השניים והעידו את מי מהם היו מגייסים לקבוצתם.

שארפ, היקמן וסמית´ (חגי ניזרי)
שארפ עם היקמן. "פחות רכז טבעי" (חגי ניזרי)
 

"אני משוחח עם ג'רמי באופן קבוע ומספר לו שישאר חיובי. כדורסל זה עניין של סיטואציות וכנראה שהכדורסל של צסק"א לא מתאים לו. אמרתי לו שימשיך להיות מקצועי באימונים ושיישאר חיובי כדי לתרום לקבוצה", שארפ, עוזר המאמן לשעבר של פארגו במכבי אמר ל-ONE.

"ג'רמי מאוד שקט לגבי התוכניות שלו בקיץ. אומנם יש לו חוזה לעונה הבאה אבל ברור לכולם שהוא לא ימשיך עונה נוספת במתכונת הנוכחית. הוא לא מרוצה ממסינה בכלל. תחילה הוא לקח את כל הספסולים וההערות אישית אבל אחרי שגילה שכל אירופה יודעת שקשה לשחק בשביל מסינה, פחות איכפת לו", גורם המקורב מאוד לשחקן סיפר ל-ONE.

רק בקיץ האחרון הצהיר פארגו, "אני השחקן הטוב באירופה", והיום מסתמן כי הינו "השחקן הטוב באירופה – על הספסל". ממוצעי היורוליג של הגארד עומדים על 5.2 נקודות ב-21% מחוץ לקשת בנוסף ל-1.6 אסיסטים ו-1.4 כדורים חוזרים ב-16 משחקים כשבארבעה מתוך שמונת המשחקים האחרונים לא קלע ולו נקודה.

פארגו במדי צסק&qout;א. &qout;השחקן הטוב באירופה על הספסל&qout; (GettyImages)
פארגו במדי צסק"א. "השחקן הטוב באירופה על הספסל" (GettyImages)
 

"בכל הקריירה שלו ג'רמי לא עלה מהספסל וקשה לו מאוד להסתדר עם מסינה כי הוא לרוב לא אוהב שחקנים בסגנון של ג'רמי. ג'רמי מרגיש כאילו הוא נכנס בקיר, שהוא רובוט, הוא מגיע לאימונים ומתאמן הכי מקצועי שיש אבל הוא יודע שלא יקבל יותר מדי צ'אנסים. גם כששחקנים טועים מסינה מרבה לצעוק על הספסל אבל הוא חס על ג'רמי כי בניגוד לשחקנים אחרים, את פארגו הוא הביא. באופן כללי יש הרבה שחקנים לא מרוצים והאווירה מסביב לקבוצה לא טובה", הוסיף הגורם.

הבעיתיות עם מסינה שופכת אור גם על השחקנים המקומיים. הרוסים הבכירים, סשה קאון, ויקטור חרייפה ו-ויטאלי פרידזון – שחקני נבחרת ששיחקו תחת דייויד בלאט - ביקשו מספר פעמים מהנהלת הקבוצה להחתים בעונה הבאה את מאמן מכבי היוצא. לפני ההתמודדות הוסיף פרידזון כששלח מסר ברור להנהלת הקבוצה, "רבים מאיתנו זכו ללמוד את השיטה של דיוויד בלאט בנבחרת רוסיה ואנחנו יכולים להעיד שהיא עובדת".

מקורבים למועדון הגיבו כי המהלך מתחיל להתבשל כבר בטקס הענקת עיטור הידידות של בלאט, שיתקיים רגעים ספורים לפני שריקת הפתיחה, שלא בכדי נערך במגרשה של צסק"א לנגד עיניו של מסינה. "זו הפעם השלישית של מכבי העונה ברוסיה. פעם אחת היא הגיע לטורניר קדם עונה ושוב פעם ביורוליג מול קובאן, אך דווקא עכשיו, אחרי שצסק"א הודחה מהגביע המקומי, בחרו לקיים לבלאט את הטקס". בנוסף, מקורבים מקומיים של עוזר המאמן דן שמיר מוסרים שהישראלי ישוב בעונה הבאה לקבוצה בליגת העל.

נבן ספאחיה (ניר בוקסנבאום)
נבן ספאחיה. "מסינה אוהב לשלוט" (ניר בוקסנבאום)
 

פארגו מתאים לסגנון של בלאט: "במכבי היה לו קל יותר"
"יש לי הרבה כבוד לשני השחקנים אבל אני מאוד אוהב את ג'רמי פארגו", אמר ל-ONE מאמנה הקרואטי לשעבר של מכבי נבן ספאחיה. כל מה שקורה עם פארגו בצסק"א זה סיטוציה מוזרה מאוד. פילוספיית הכדורסל של מסינה שונה בתכלית מזו שהוא הכיר אצל דייויד בלאט. מסינה אוהב להיות בשליטה מלאה על המשחק ואילו אצל בלאט יש הרבה יותר חופשיות ומקום ליצירתיות ואילתור. הסגנון במוסקבה לא מתאים לג'רמי כי מדובר בשחקן שאוהב את המגרש הפתוח ובמכבי הוא יכול היה לשחק הרבה אחד-על-אחד ולנצל את היכולות האישיות שלו".

ספאחיה, שביקר בהיכל נוקיה לפני שנתיים לא איבד טיפה מהישראליות שספג והבטיח שיגיע לארץ בכדי לצפות בסדרת גמר הפלייאוף של ליגת העל. "מה נשמע? הכל בסדר", שאל וענה לעצמו בעברית שוטפת. "מה חדש בישראל? אני רואה שמכבי הפסידה הרבה העונה. כשאני מגיע לבקר היא מנצחת, אבל שאני לא שם היא מפסידה", הוסיף בגיחוך. ספאחיה ימריא בימים הקרובים להשתלמות פרטית בסאן אנטוניו כשיצטרף לגרג פופוביץ' ולצוות המקצועי של הספרס.

מסתבר שלא רק מכבי נכוותה מעזיבתו המפתיעה של פארגו ל-NBA ב-2011. "דיברתי עם ג'רמי מספר פעמים כשסיים את העונה במכבי. הוא היה הבחירה הראשונה שלי לפנרבחצ'ה, רציתי לבנות מסביבו את הקבוצה. היו לנו שיחות טובות והיינו קרובים לחתימה על חוזה של מיליון דולר, אבל הוא בחר ללכת לממפיס בשביל הרבה פחות כסף. בסוף החתמתי את קרטיס ג'רלס ועשיתי טעות גדולה שלא נשארתי עם שארונס יאסיקביצ'יוס כי עונה לפני כן זכינו יחד בדאבל הטורקי".

טייריס רייס וריקי היקמן. שווים יותר מפארגו?  (שי לוי)
טייריס רייס וריקי היקמן. שווים יותר מפארגו? (שי לוי)
 

בקיץ 2012 חתם היקמן במכבי על חוזה לשנתיים עבור 350 אלף דולרים בעונה הראשונה ו-500 אלף בשנייה. סכום גבוה יחסית עבור גארד שסוליית הנייקי שלו לא דרכה מעולם ביורוצ'אלנג', יורוקאפ או יורוליג. פארגו לשם השוואה, למרות שגנב למכבי אליפות, קיבל "רק" 250 אלף דולרים בעונתו היחידה בצהוב ואילו טייריס רייס, לו ותק יורוקאפ, סגר עבור 400 אלף בעונה הנוכחית ו-500 לעונה הבאה במידה ומכבי תנצל סעיף בחוזהו שישאיר אותו בנוקיה (אם רייס ישוחרר מכבי תפצה אותו ב-25 אלף דולרים).

"במכבי מחפשים את תמיד את הגניבה"
לפיכך, האם היקמן, שממוצעיו ביורוליג ירדו העונה לעומת העונה שעברה שווה הארכת חוזה לשנתיים-שלוש נוספת או שמה לאור הבלאגן במוסקבה נכון יהיה למכבי להמתין להתפתחויות בגזרת פארגו?

בעונה שעברה ביורוליג העמיד היקמן 13.5 נק' (78% ל-1, 51% ל-2, 35% ל-3), 2.7 ריב' ו-3.1 אס' בממוצע כשהעונה, אחרי קיץ מתיש ביורובאסקט עם נבחרת גיאורגיה, התפוקה המקצועית שלו צנחה ל-11.6 נק' (76% ל-1, 57% ל-2, 29% ל-3), 2.5 כ"ח ו-2.3 אס'.

דריק שארפ. &qout;בהתחלה שניהם לא ענו על הציפיות במכבי&qout; (יניב גונן)
דריק שארפ. "בהתחלה שניהם לא ענו על הציפיות במכבי" (יניב גונן)
 

שארפ, מאמן כדורסל בליגת ה-AAU בטמפה וכותב בימים אלה אוטו-ביוגרפיה על קריירת הכדורסל שיצא לאור בישראל, היה שותף לצוות המקצועי במכבי עם הגעתם של צמד הג'וקרים פארגו-היקמן לת"א.

"זה נכון שבהתחלה שניהם לא עמדו בסטנדרטים הרגילים של שחקני מכבי והיו הימור כי לא היה להם שום ניסיון יורוליג, אבל כשאני בוחן את הסיטואציה לעומק ומחפש השווה, גם אני הגעתי למכבי אחרי ששיחקתי בליגה השנייה והשלישית. יש כל כך הרבה שחקנים בעולם אך מאחורי הקלעים הצוות שלנו במכבי מחפש את היהלום המלוטש, את השחקן שיתברר כגניבה. לדייויד בלאט יש טביעת עין מצויינת במציאת שחקנים ואני הולך איתך אחורה עד לנייט האפמן. אני לא שופט ספר על פי כריכתו וכך גם כשמדובר בשחקנים", התייחס שארפ. שימו לב שבמהלך כל השיחה שארפ, שבעורקיו זורם דם צהוב, מדבר על עצמו כחלק ממכבי.

"כרגע היקמן משחק ברמה גבוהה יותר מפארגו, אבל אם אני משווה בין השניים, פארגו - ה-"פארגו של מכבי" - היה שחקן טוב יותר. שניהם זרים לרמות הגבוהות ביורוליג, היקמן יכול לקלוע, לחדור ולהוביל קבוצה אבל אני חושב שהסגל שהיה לפארגו טוב יותר מזה של היקמן", ספאחיה סיכם.

פארגו. במכבי יחכו לו בקיץ? (יוסי ציפקיס)
פארגו. במכבי יחכו לו בקיץ? (יוסי ציפקיס)
 

"מאחורי דלתות סגורות שניהם ליצנים לא קטנים אבל ברמה המקצועית, היקמן שחקן הגנה ושומר טוב יותר מג'רמי וגם משחק עם לב, אך גם פארגו משחק עם הרבה לב ויש לו יכולות הגנתיות", ציין שארפ. "את מי הייתי בוחר לקבוצה שלי? בחירה קשה מאוד. עם שניהם הייתי יוצא למלחמה אבל התקפית ג'רמי מוכשר יותר, מוסר טוב יותר מהיקמן והרבה יותר רכז מהיקמן שיותר טבעי לו עמדת הסקנד-גארד. יהיה קרב צמוד אבל לקבוצה שלי הייתי לוקח את ג'רמי פארגו". ואתם?

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */